HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp mig vad ska jag välja DALI eller INFINITY
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2003/01/04 :  23:53:58  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Hej på er alla glada audiofiler! Jag har fått erbjudande om att köpa ett par Dali Grand och ett par Infinity Systems Renaissance 90. Begärt pris på vardera par är ca 20 000 kr!

Kring utrustningen jag ska använda är inte bestämt än men antaligen Arcam eller Primare.

Eftersom jag inte har möjlighet att lyssna på några av högtalarna då säljarna bor så pass långt bort behöver jag lite tips! Hur låter dom, vilka skulle ni välja, är dom prisvärda?

Finns det någon nackdel med att köpa beg. högtalare? Hur kan jag kolla att det verkligen är orginal element som sitter i dom?

Jag är ute efter en väldigt varmt, mjukt och klart ljud! Är det här rätt högtalare?

Tacksam för tips!!!!

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/04 :  23:55:36  Show Profile Send ekman a Private Message
det finns en nackdel med att köpa högtalare man aldrig har hört du kan bli VÄLDIGT besviken även om bägge säkerligen är bra högtalare

om jag utgår ifrån det du skrev om vad du är ute efter så TROR jag att Dali passar dig bättre fast hade jag haft 20tusen att köpa högtalare för så hade jag inte valt varken dali eller infinity =)
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/01/05 :  12:46:12  Show Profile Send Sudden a Private Message
Jag håller nog med föregående talare. För 20.000 finns det nog (enligt mig) roligare högtalare att köpa.
Ha inte för bråttom, 20 är en hel del slantar, vidga vyerna och se dig omkring.
Lycka till /John
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/05 :  13:31:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Dali +
Infi -

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/05 :  14:22:17  Show Profile Send Saro a Private Message
Varför inte ett par MårtenDesign Monk?
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/01/05 :  17:08:45  Show Profile Send mag a Private Message
B&W 802 S2/3 eller 801 S2/3 kanske.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/01/05 :  18:24:05  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
hejsan Creator!
Jag vill inte uppmana dig till att köpa något utav dessa märken. men när jag själv skulle köpa högtalare (jag gillar också varmt och "mjukt" ljud) så tittade jag på Dali och om det nu är antingen dali eller infinity som du ska köpa rekomenderar jag dali. fast personligen köpte jag chario istället... så slå ett öra till chario innan du bestämmer dig..
Wilderwein
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/01/05 :  18:29:55  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
hade inte heller köpt någon av dina alternativför 20 papp. Om du väljer renaissance 90 så se till att förstärkeriet är av kraftigare slaget. Dessa är väldans tungdrivna.

För 20' hade jag letat efter beggade Dynaudio Countor 3.0 (kräver dock också bra stärkare)

Artphotography
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/05 :  18:41:19  Show Profile Send ekman a Private Message
kolla upp sonus faber eller audio physic =) grand piano eller spark då framför allt
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/05 :  19:35:58  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Creator

Hej på er alla glada audiofiler! Jag har fått erbjudande om att köpa ett par Dali Grand och ett par Infinity Systems Renaissance 90. Begärt pris på vardera par är ca 20 000 kr!

Kring utrustningen jag ska använda är inte bestämt än men antaligen Arcam eller Primare.

Eftersom jag inte har möjlighet att lyssna på några av högtalarna då säljarna bor så pass långt bort behöver jag lite tips! Hur låter dom, vilka skulle ni välja, är dom prisvärda?

Finns det någon nackdel med att köpa beg. högtalare? Hur kan jag kolla att det verkligen är orginal element som sitter i dom?

Jag är ute efter en väldigt varmt, mjukt och klart ljud! Är det här rätt högtalare?

Tacksam för tips!!!!

Hej Creator!

Båda högtalarna är prisvärda, dock så låter de helt olika tycker jag!
Därför svårt att rekommendera vad du skall välja mellan äpplen och päron. Du bör försöka att få lyssna på dessa "burkar" först.
Dalin är dock mjukare i ljudet än Infinityn, själv föredrar jag den senare. Infinityn kräver dock ett ordentligt frstärkeri för att låta bra.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/05 :  23:48:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Köp INTE högtalare som du inte har provlyssnat på.

Priset på Renesans 90 tycker jag verkar högt. De kostade ca 30 papp nya vill jag minnas. För mig är inte det ljud de prestera värt 20 lök. Men kanske är utseendet värt det, de är rätt snygga. Dali vet jag inget om.

Men återigen, lyssna före köp! Om inte köp några andra som du gillar själv. Att köpa på rekommendation är mycket riskabelt, speciellt när det gäller högtalare eftersom de alla har sitt eget "sound".

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2003/01/06 :  16:14:16  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Jag får tacka för era tips! Det har fått mig att tänka till lite så jag får lugna mig och försöka åka upp till Sthlm nån dag och prov lyssna lite.

En annan fråga ni säger att Infinityn behöver väldigt mycket stärkare för att funka bra. Vad räknas som "mycket" stärkare? Skulle tex en Arcam FMJ23 eller Primare funka? Eller måste man ha typ stora saker så som Kreall H/K för och slutsteg?
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/06 :  21:52:43  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:

Jag får tacka för era tips! Det har fått mig att tänka till lite så jag får lugna mig och försöka åka upp till Sthlm nån dag och prov lyssna lite.

En annan fråga ni säger att Infinityn behöver väldigt mycket stärkare för att funka bra. Vad räknas som "mycket" stärkare? Skulle tex en Arcam FMJ23 eller Primare funka? Eller måste man ha typ stora saker så som Kreall H/K för och slutsteg?

Hej Creator!

En kraftig H/K på minst 100 watt går bra likasådes en Primare med den effekten. Kreall har jag dock inte hört talas om
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2003/01/07 :  02:51:42  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Majjen det låter inte dumt det! Jag har en följd fråga som jag funderar på! Hur kommer det sig att tex Harman Kardons förstärkare är så pass "höga" jämnfört med tex en Arcam som är så kompakt fast dom ligger på samma watt. Är det en design fråga eller är det nåt annat som skiljer?

Hehe Kreall är ju det nya dotterbolaget till Krell
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/01/07 :  07:42:36  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

Köp INTE högtalare som du inte har provlyssnat på.

Priset på Renesans 90 tycker jag verkar högt. De kostade ca 30 papp nya vill jag minnas. För mig är inte det ljud de prestera värt 20 lök. Men kanske är utseendet värt det, de är rätt snygga. Dali vet jag inget om.

Men återigen, lyssna före köp! Om inte köp några andra som du gillar själv. Att köpa på rekommendation är mycket riskabelt, speciellt när det gäller högtalare eftersom de alla har sitt eget "sound".

/Johan

Jag tror att nypriset på dessa (Renesans 90) varierade mellan 45000:- och 55000:- vid år 95-96. MKT bra högtalare men absolut inget för de förstärkare som det talas om. Att koppla dessa burkar till (klena) förstärkare leder garanterat till en stor besvikelse.
Mvh
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/07 :  10:17:29  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:

Majjen det låter inte dumt det! Jag har en följd fråga som jag funderar på! Hur kommer det sig att tex Harman Kardons förstärkare är så pass "höga" jämnfört med tex en Arcam som är så kompakt fast dom ligger på samma watt. Är det en design fråga eller är det nåt annat som skiljer?

Hehe Kreall är ju det nya dotterbolaget till Krell

Hej Creator!

Tror att det mest är en utseende skillnad att H/K är större än Arcam, det kan ju också bero på att H/K använder större nätdelar.
H/K är ju kända för att ha en hög strömkapacitet i sina förstärkare.
Kanske du kan hitta ett begagnat förstärkarsett från H/K Citation serier, dessa brukar ha mycket kraft och väljud att bjuda på!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/07 :  11:09:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Exempelvis de gamla Kappa 9 var MYCKET lågohmiga i basregistret. Dessa renesans 90 har (om jag minss rätt) ganska låg impedans men ska kunna drivas med normala "bra" transistor förstärkare med låg utimpedans. Högtalarna har baselement med "Watkinsonkoppling". Baselementet har två talspolar av vilka den ena inkopplas parallelt vid de lägste lägsta basen då elementet egentligen rullar av. På så sätt erhålles en mer utsträckt tonkurva nedåt i frekvens, till priset av en lägre impedans. Nu minns jag dåligt, men var inte impedansen kring 3 ohm i basen? Det var en test av högtalarna i High Fidelity när de var nya. En kompis har dessa högtalare, han gillar det "stora" ljudet, jag tycker själv att ljudbilden är oprecis. De är även lite "piffiga" i diskanten, dock utan att låta speciellt illa. Somliga skulle beskriva ljudet som extra "luftigt".

/Johan
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2003/01/08 :  04:25:32  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
HiFi trollet vad anser du att man behöver för att kunna driva Infinity högtalarna ordentligt?

Knoppen det där var överkurs men lite snappade jag upp hehe ... Det är ju en luftig högtalare jag letar efter så det kanske inte är så dumt då? Vad rekommenderar du att driva dom med ?

Majjen, jag sitter med en HK 690 idag och den är väl ok men jag hade även tänkt uppgradera CD och förstärkare ....
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/01/08 :  07:19:12  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:

HiFi trollet vad anser du att man behöver för att kunna driva Infinity högtalarna ordentligt?

Knoppen det där var överkurs men lite snappade jag upp hehe ... Det är ju en luftig högtalare jag letar efter så det kanske inte är så dumt då? Vad rekommenderar du att driva dom med ?

Majjen, jag sitter med en HK 690 idag och den är väl ok men jag hade även tänkt uppgradera CD och förstärkare ....

Jag har ett par själv och väldigt nöjd med mina. Det som Knoppen nämner om att de skulle vara oprecisa känner jag inte alls igen, men det kan bero på rummet eller kringutrustning lite.
Jag har jämnfört rakt av med ett Pass labs slutsteg som ger 2X60 watt klass A med ett par Krell monoblock 2X100 watt klass A.
Vi började ned PL steget och vi upplevde det hela lite tamt på alla parametrar till skilnad mot hur det lät med krellstegena.
En skilnad som var otroligt stor, inte samma stereo längre.
Inte för att det lät illa med PL-steget men det fans ingen dynamik eller engagemang i musiken, det bara upplevdes som tamt och lite tråkigt.
Så en HK förstärkare lär väl inte vara så där jättebra till dessa.
Detta är ett par högtalare som kräver en rejäl förstärkare och hyvsad kringutrustning.
En förstärkare som jobbar i klass A (type krell) ser jag nästan som ett krav då de är Nom på Ca 4 omh och ibland dippar ner till under ett omh. Dom dippar kanske inte så mycket i basen men där imot så är diskant och mellanrigister mycket effektkrävande då de är av bandiskanttype. Jag tror att bara magnetmassan till diskanten är på Ca 3,5 kilo!!!. Och det är ju inte bara bas som man vill få ut och för att få fram alla detaljerså krävs det ett bra förstärkeri.
Annars så tror jag bara att du kommer att bli väldigt besviken och tycka att det var ju en riktig skithögtalare.
Mer roligt att berätta om dessa är att de fortfarende är klass-A rankade hos Stereophile. Att när dessa konstruerades så användes Krellsteg som referens.
Här kommer en länk till en sida där du kan läsa vad andra ägare tycker om dessa högtalare.

http://www.audioreview.com/PRD_119649_1594crx.aspx

Mvh
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/10 :  15:48:09  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
vilket par blev det nu då?
Jag röstar på Dali då jag har ett par Diva själv. tycker de låter helt ok.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/10 :  17:06:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Hej Kreatören!

Liksom Hifitrollet skulle jag också använda ett välljudande slutsteg med mycket effekt (för att kunna spela starkt utan att steget klipper).

Jag kan tillägga att det rum jag hört dem i inte är det bästa eftersom det är väldigt avlångt (han lyssnar på "längden"). Högtalarna står relativt nära sidoväggarna. Eftersom man sitter långt från högtalarna så sitter man mest och lyssnar i diffusfältet. Han kör ett stort Audio Research-slutsteg, jag tror det är på ungefär 100 W i 8 ohm. Möblemanget är väl normalmöblerat skulle man kunna säga, jag tippar att efterklangstiden ligger runt 0,5 s. Så det var lite slarvigt av mig att beskriva högtalarnas ljud utan att beskriva lyssnigsrummet bidrag till den totala ljudupplevelsen. Hur de låter i ett bättre lyssningsrum har jag alltså svårare att svara på.

/Johan
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2003/01/11 :  23:35:52  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
HiFitrollet tackar för länken det var intressant läsning!

jOakim Jag tog mig en funderare och bestämde mig för att ta infinty högtalaren åtsidan så nu har jag 2 modeller som jag väljer mellan fast det kommer bli svårt att provlyssna det ena paret. Kvar är givetvis DALI GRAND och sen har jag kollat på AUDIOVECTOR M3 ADVANTGARDE. Vad jag fundera på är om Audiovector högtalarna ahr samma värme och spelar lika "stort" som jag har hört att Grand gör?!?

Knoppen tackar för infon!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000