HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vettigt märke på element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cicaro
Starting Member

11 Posts

Posted - 2009/02/05 :  07:52:02  Show Profile Send Cicaro a Private Message
Hej på er glada

Sitter och funderar på att bygga ett par högtalare, det jag dock tänkte höra med er som hållit på ett tag då jag har bara renoverat högtalare förut är om ni har något förslag på märke på element(har inte bestämt mig för vilken låda jag ska ha så det är mer allmän förfrågan). Jag är av sådan person som uppskattar kvalitet inte märket, vilket gör att jag egentligen undrar om det finns något billigt märke på element som fortfarande håller skaplig kvalitet, är ju så med så mycket annat i världen(samma prylar men inget märke). Tyvärr är budgeten begränsad som alltid..

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/05 :  08:25:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det är väl bara att kolla HiFi-kit: VIFA, Peerless, SEAS, AUDES är alla skapliga tillverkare. Ytterligare skapliga fabrikat är TangBand och HiVi. Lite udda är Sonido (bredbandare för horn), vilka gör ruggigt bra element till riktiga rimliga priser.
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/02/05 :  09:40:42  Show Profile Send Andrén a Private Message
Kolla denna länk. Här har du dels tester på en massa element, samt förslag på högtalare att bygga. Med mätningar och det man kan önska.

Mvh

http://www.zaphaudio.com/

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2009/02/08 :  18:56:40  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Man undrar ju lite på vilken budget du har? Kan ju bli ganska dyrt som du tycker men inte en annan.

Peerless eller seas är ju bra billiga grejer. Design o utveckling & kunskap (om passiva filter) betyder nästan mer är elementet i vissa prisklasser/konstruktioner.

Har du lämpliga sågar slipmaskiner handfräs, dator med mätprogram och mätmic?? eller ska du bygga en färdig konstruktion??

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

Cicaro
Starting Member

11 Posts

Posted - 2009/02/22 :  06:20:03  Show Profile Send Cicaro a Private Message
Ett par veckors bilmeck senare har man tid att komma in här igen.. Lämpliga sågar, slipmaskiner, överhandsfräs osv finns att tillgå. Datorer har jag men inget mätprogram och ingen mätmick(för jag antar att det är någon särskild mick man behöver? Har ju div. sångmickar att låna) så det måste nog bli något någon redan byggt, dessutom har jag svårt att tro att första högtalaren man bygger från scratch skulle bli bättre än något en erfaren byggare redan prövat och gjort ritning på. Budgeten är inte satt än utan kan bli högre på om jag hittar några lovande element och ritning, dock begränsans det ju av att inkomsten som studerande inte är den högsta så grundtanken är väl ju billigare desto bättre...

Ska kika på alla tips jag fått nu och fundera ett slag på i vilken ände jag ska starta :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000