Author |
Topic |
|
Gottis
Member
89 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 10:37:49
|
Hejsan Ska koppla ihop en hembioanläggning, vilken typ av kabel är bäst att överföra ljudet med, Optisk, Coax, eller HDMI. |
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 10:48:56
|
HDMI har ju fördelen att du får både bild & ljud i samma kabel. Oftast så får du bäst ljud med en sån också även om skillnaderna är relativt små. Optiskt är generellt sämst av dessa 3. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 12:40:42
|
Optisk överföringar inte alls dåligt eftersom man aldrig kan få in några elektriska störningar i form av brum. Störningar från mobiler är också något som inte heller kan hända. Annars är det nog så att HDMI är det som verkar vara bäst och enklast eftersom man överför både bild och ljud i samma kabel. |
Edited by - gcs on 2009/02/01 12:41:15 |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 14:30:44
|
"Optisk överföringar inte alls dåligt eftersom man aldrig kan få in några elektriska störningar i form av brum."
Störningarna uppstår vid omvandlingen av den optiska signalen mellan att vara elektrisk till att bli optisk och sedan tillbaka till att bli elektrisk. Det är först vid otroligt långa sträckor som optisk är att föredra.
För signalen är ändå elektrisk och optisk endast när den skickas.
Det torde dock vara en vanligt förekommande missuppfattning att optisk skulle vara bättre ungefär på samma sätt som man säger att ettor och nollor är alltid ettor och nollor när man talar om cdtekniken. mvhKristofer |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 14:33:41
|
Du missar dock det faktum att en koaxial/elektrisk koppling kan överföra jordströmmar och annat skräp vilket inte en optisk kan. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2009/02/03 : 10:25:45
|
Men problemet för den optiska överföringen kvarstår ju eftersom den innebär att du måste omvandla signalen två gånger vilket inte behövs vid den elektriska.För att undvika signalpåverkan så mycket sommmöjligt väljer man balanserad överföring av signalen vilket jag inte hört finns för optisk.mvhKristofer |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2009/02/03 : 13:02:30
|
koax är väl inte heller balanserad? generellt kan jag nog tycka att optisk är sämre men jag har vid några få tillfällen råkat utför att optisk låter bättre. |
|
|
Schmutziger
Member
233 Posts |
Posted - 2009/02/03 : 16:41:11
|
*Edit* Som svar på frågan: Välj det smidigaste för dig. mellan dvd o reciever hdmi Jag har en massa överblivna rca-kablar så det brukar jag använda. smidigast helt enkelt.
"Men problemet för den optiska överföringen kvarstår ju eftersom den innebär att du måste omvandla signalen två gånger vilket inte behövs vid den elektriska"
Optisk: Analog->optisk digital o tvärtom Elektrisk: analog->elektrisk digital o tvärtom
Och båda går ju från en digital form till en analog där båda sätten kan vara dåligt implementerade.
För att undvika signalpåverkan så mycket sommmöjligt väljer man balanserad överföring av signalen vilket jag inte hört finns för optisk
Varför skulle det behövas? en optisk kabel kan inte plocka upp brus på vägen om den inte är böjd för snävd, väääldigt lång eller att det läcker in ljus. elektriska störningar är inte en direkt störkälla.
Jag har dock för mig att ena tekniken är för bandbegränsad.
Menar du att det finns 2:or och tre:or på en CD? För mig så finns det 1:or 0:or inget annat, däremot kan det bli fel om skivan tex är repig. antingen i form av oläsligt sample eller läsfel. Så antingen är läsningen 100% rätt eller 100% fel efter detektion och felkorrigering. man kan inte få något däremellan.
|
Edited by - Schmutziger on 2009/02/03 16:43:28 |
|
|
Gottis
Member
89 Posts |
Posted - 2009/02/03 : 17:05:18
|
tackar för svaren, det får bli HDMI |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2009/02/03 : 17:29:52
|
Nej men för en del år sedan så fick jag den beskrivningen utifrån varför det inte skulle skilja mellan olika cdspelare. Den som sa detta har senare dock blivit överbevisad.mvhKristofer |
|
|
|
Topic |
|