HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Konvertera från 110 till 240 volt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

carlcamper
Member

66 Posts

Posted - 2009/01/30 :  20:10:08  Show Profile  Visit carlcamper's Homepage Send carlcamper a Private Message
Hej

Är det svårt/ påverkar det ljudet att köpa ett slusteg i USA och sedan konvertera om det till V240?!

Trevlig helg,

Mvh
Carl

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/01/30 :  21:03:08  Show Profile Send svejk a Private Message
Har du tur är det en bara en omkopplare att konvertera om blir dyyyyrt

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/01/30 :  21:05:22  Show Profile Send B-200 a Private Message
Beror naturligtvis vad det är för produkt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/01/30 :  22:58:20  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Säg vad det är för steg så kanske det finns nån som vet om det är möjligt att fixa.
Go to Top of Page

carlcamper
Member

66 Posts

Posted - 2009/01/31 :  10:13:39  Show Profile  Visit carlcamper's Homepage Send carlcamper a Private Message
hej

det är ett par bel canto ref 1000 eventuellt.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/02/01 :  15:15:32  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Borde ju inte vara särskilt svårt eftersom man som tillverkare bygger steget från början för 230 som man sedan halverar spänningen till att bli 115. I själva verket så är det en spänning som varierar mellan 220 och 240 vilket ger att medelvärdet är 230 och inte 240. Åt andra hållet så är det ju därmed en spänning som varierar mellan 110 och 120 vilket ger medelvärdet 115 volt.Vi byggde inom PA-branschen alla steg för 230 som man sedan byglade om och jag skulle nog vilja påstå att detta även är fallet inom vanlig hifi också.Det kostar för mycket att göra olika serier för olika länder så det smidigaste är när man gör på detta sättet.

Du bör dock hitta ett kretsschema där du kan se bygeln som jag skulle tro att det sitter.Sedan "byglar" man om för 230 och byter kontakter så borde det funka. Och nej det påverkar inte ljudet.mvhKristofer
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2009/02/01 :  18:29:49  Show Profile Send Anton a Private Message
Finns väl en del tillverkare som har en sensor som känner av om det är 50 eller 60 Hz, och som man är tvungen att byta/modda vid import.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/02/01 :  18:31:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
det är ett par bel canto ref 1000 eventuellt

Är det inte Ice Power ?
Då är det bara att byta ingång internt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/02/01 :  20:13:02  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Att det skulle finnas tillverkare som har en sensor som "känner av" om det är 50 eller 60 hz vet jag dessvärre inte.mvhKristofer
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2009/02/01 :  22:02:10  Show Profile Send Anton a Private Message
w: Bland annat Krell har väl det?
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2009/02/01 :  23:38:14  Show Profile Send Fix a Private Message
Har du till så är trafon både för 115v och 230v, och då är det bara att koppla om till 230v.
Har dom snålat in så sitter det bara en 115v trafo.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/02 :  13:16:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det är lättare att transformera spänning av högre frekvens med mindre förluster än lägre frekvenser; alltså 50Hz ger lite större förluster i transformatorn än 60Hz. Detta yttrar sig i högre temperatur. Å andra sidan, finns där möjlighet att koppla om mellan 115 och 230V ska trafon fixa det.
I värsta fall får du skaffa en anpassningstrafo (dyr).
Många switchade aggregat känner av om det är 115 eller 230V och justerar sig därefter. Det vore säkert en baggis att fixa ett slikt system med traditonella nättransformatorer.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/02/02 :  17:21:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message

Har du till så är trafon både för 115v och 230v, och då är det bara att koppla om till 230v.
Har dom snålat in så sitter det bara en 115v trafo.

Jag skulle nog istället vilja "vända på steken" med anledning av det som jag skrev tidigare dvs att det kostar för mycket i stora serier att anpassa för olika marknader. mvhKristofer
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2009/02/03 :  10:26:04  Show Profile Send stargazer a Private Message
quote:
Att det skulle finnas tillverkare som har en sensor som "känner av" om det är 50 eller 60 hz vet jag dessvärre inte.mvhKristofer

Krell har detta, åtminstone i 300iL och 400ix. Tydligen inbyggt i mjukvaran i motorola-processorn som finns i stärkaren. Finns en lååååååång tråd på DIYAudio som handlar om detta.
Se http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?threadid=27926&perpage=10&highlight=&pagenumber=13
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/02/03 :  11:02:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
jo men så ingår ju knappast Krell inom mainstream heller eller hur?. Kan finnas ljudfördelar med anledning av deras val.MvhKristofer
Go to Top of Page

Cicaro
Starting Member

11 Posts

Posted - 2009/02/05 :  04:44:59  Show Profile Send Cicaro a Private Message
Om det inte går att bygga om finns det adaptrar rätt billigt(några hundringar på classe) som plockar ner nätspänningen till 110V och ger dig ett amerikanskt uttag, hur det påverkar ljudet vet jag icke... även om jag isf hellre rekkomenderar dig att beställa från tyskland om samma prylar finns där eftersom dom a) har samma spänning och uttag som oss b) är inom EU så det är tullfritt..
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/02/05 :  14:13:49  Show Profile Send lennartj a Private Message
"några hundringar på classe" ,
såg du inte att det handlar om två slutsteg med 1000 W ut vardera?
Om inte BelCanto hängt på eget aktivt "lull-lull" runt ICE-power-modulen är det enkelt att koppla om.
Kolla här:
http://www.icepower.bang-olufsen.com/files/solutions/icepower1000aspdata.pdf
Tyvärr kommer du att tappa garantin för det är ingen extern omkopplare
http://www.belcantodesign.com/pdfs/UG_eOneREF1000.pdf

Å andra sidan, varför gå över ån efter vatten, ICEPower kommer ju från B&O. Du behöver inte tala om vad du får för pris i USA, men jag beställde detta http://www.ezonaudio.se/Poweramp.html i måndags, 8.000 SEK/st ink. frakt och svensk konsumentköplag gäller.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2009/02/05 14:21:45
Go to Top of Page

Cicaro
Starting Member

11 Posts

Posted - 2009/02/05 :  15:48:38  Show Profile Send Cicaro a Private Message
oj, nej det gjorde jag inte :O
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/02/05 :  16:40:36  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Å andra sidan, varför gå över ån efter vatten, ICEPower kommer ju från B&O. Du behöver inte tala om vad du får för pris i USA, men jag beställde detta http://www.ezonaudio.se/Poweramp.html i måndags, 8.000 SEK/st ink. frakt och svensk konsumentköplag gäller.

Bara för både Ezonaudio och BelCanto råkar vara ICEPower så är det ju inte = att det låter exakt likadant eller?.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2009/02/05 16:42:00
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/02/05 :  17:52:08  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag har inte påstått att Ezon låter lika som Bel Canto, man han har i alla fall gjort sig besväret att sätta en Lundahltransformator på ingången. Den borde bland annat hindra HF-instrålning bakvägen in i försteg mm.
Det var när jag letade på andra forum som jag blev tipsad om detta av andra ägare som använder det "full range".
För egen del ska det bara spela under 80 Hz, så jag är inte orolig med ljudkvaliteten.
Googla lite och döm själv.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2009/02/05 :  21:20:31  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag har inte påstått att Ezon låter lika som Bel Canto, man han har i alla fall gjort sig besväret att sätta en Lundahltransformator på ingången. Den borde bland annat hindra HF-instrålning bakvägen in i försteg mm.
Det var när jag letade på andra forum som jag blev tipsad om detta av andra ägare som använder det "full range".

Okej.Det här med Lundahlstransformator på ingången begriper jag inget om, men det gör inget då det nog ändå inte blir någon ICE för min del.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/02/05 :  23:19:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag har inte påstått att Ezon låter lika som Bel Canto, man han har i alla fall gjort sig besväret att sätta en Lundahltransformator på ingången.
Det var intressant. Så gör Jeff Rowland också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/02/07 :  22:58:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
w: Bland annat Krell har väl det?

Du Anton om du vet det behöver du ju inte fråga eller hur?Men som jag också skrev så kan det ju finnas ljudmässiga fördelar med detta samt att de steg som vi byggde var PWMsteg, eller med andra ord klass D men det har egentligen inte med saken att göra som jag ser det utan frågan var hur man kan göra om ett amerikanskt steg till att funka inom EU om jag uppfattade frågan rätt.MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000