HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur låter objektivt återgiven musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2009/01/30 :  18:24:37  Show Profile Send linnar a Private Message
esl:
Kul att du nämner Radiolagret!
Ännu roligare det där med applåderna. Exakt samma sak har jag
varit med om just på Radiolagret.
QLN var fantastisk bara slagen av Renässans att återge akustisk
musik på den tiden. De hade också Quad elektrostater och Dalquist
högtalare att jämföra med.

Det där med applåder körde alltid Kjell Stensson med. Han medverkade
med att ge ut en testskiva där det bland mycket annat fanns applåder.
"Låter det som stekande fläsk är inte högtalaren bra" osv.

De senare inläggen här ovan tycker jag börja komma bort från frågeställningen.
"Hur låter objektivt återgiven musik"

Svaret är tämligen enkelt: Det LÅTER objektivt. Men vi UPPLEVER det olika.

Jag tror på fullt allvar att det finns substans bakom att det kan låta
exakt samma ur en högtalare som det låter i verkligheten men det krävs
enorma förberedelser, mätningar, flyttandet av väggar och uppbyggnad
av dämparealer osv. Då har jag ännu inte nämnt elektroniken.

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2009/01/30 :  18:29:20  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Objektiv återgivning av musik sker väl bara vid själva uppspelningsögonblicket. Om sedan denna musik kan återges/bevaras är väl detta en reproduktion. Hur lyckat man tolkar att reproduktionen senare spelas upp, blir väl subjektivt....

Bo Hansson brukar använda begreppet "reproduktion av ljudhändelser" för det vi andra kallar inspelningar (på hårddisk, band, vinyl, CD mm). En intressant benämning tycker jag!

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/01/30 :  18:32:40  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Det finns en outömlig källa att hämta ur inom detta område.

Mina tankar: Live, som ju borde vara en referens inom musikåtergivning, dvs. rimligtvis är som musiken återges "på riktigt".

Nå, upplevelsen av en liveåtergivning, dvs en konsert i mitt fall, är ju subjektiv i mina öron liksom det är hos den som står bredvid mig.
Alltså är chansen stor att vi tolkar återgivningen/upplevelsen olika.

Däremot så är ju själva konsertens återgivning i sig objektiv, eftersom oavsett vad jag eller någon annan må tycka, så låter det så här, varken mer eller mindre.
Jag tror att kunna uppfatta en objektivitet, som PG frågar efter, inom musik blir knöligt.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/01/30 :  20:38:49  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
"Wow vilken diskant!-upplevelsen är ju aldrig något man får på en konsert utan bara av vissa anläggningar.
På grund av att höga frekvenser strålar rakt ut från ett instrument och dessutom så kommer nivån att minska med 6dB för varje avstånds fördubbling, och styrkan på de höga frekvenserna försvagas ytterligare för oss som är vanliga människor. Detta enligt Fletcher&Munson som alla vet kom fram till att vår hörsel är som mest känsligt i området 2,5-5KHz. När man spelar in exempelvis stråkar, då brukar man hänga mikrofonerna lite ovanför och när vi sitter i konsertsalen då sitter vi under stråkarnas högfrekvensutstrålning. Nä jag säger det igen att reproducerad musik ska låta bättre än verkligheten så att det inte ska låta kofta.
quote:
På Radiolagret plockade dom ofta fram ett rullband som dom själva spelat in i kyrkan straxt bredvid på en koncert där det fanns inslag av applåder.
Om det lät som om man steker fläsk i en stekpanna då gick högtalaren bort
Om man tittar på hur frekvensspekrummet ser ut för applåder kan man se att energin ligger precis där vår hörsel är som mest känslig, och eftersom applåder knappast innehåller några basfrekvenser kommer vi att uppleva starka applåder som lite obehagliga, precis som i verkligheten.

Edited by - gcs on 2009/01/30 20:40:27
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2009/01/30 :  21:52:42  Show Profile Send boombox a Private Message
quote:
Nä jag säger det igen att reproducerad musik ska låta bättre än verkligheten

Bättre än live, hmm. Så har jag faktiskt aldrig sett på det förut men det är ju ganska självklart. tack gcs

Nu har jag en ny referens

Edit: PS. Mitt intresse började också på Radiolagret med QLN och NAD

Edited by - boombox on 2009/01/30 21:55:24
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2009/02/01 :  21:40:07  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Kul att fler verkar fundera på det här.
Att det är fråga om en illusion tycker jag är tydligt när man tänker på hur multikanalinspelningar går till. Instrumenten har ju inte spelats in samtidigt. Producenten panorerar kanalerna. Och vi som lyssnar på plattan accepterar illusionen.
Jag försöker se lyssnande på återgiven musik som en konstform i sig. Precis som att gå på teater eller läsa en bok är konstformer. När vi öppnar en bok har vi olika normer som vi vet boken kommer följa, annars skulle vi inte fatta vad texten gick ut på och författaren skulle inte kunna skapa sin illusion tillsammans med vårt medvetande. På samma sätt förväntar vi oss att återgiven musik ska följa vissa normer som vi lärt oss, annars gillar vi inte det vi hör och säger att det inte är hifi. Det var väl det Dan mfl var inne på tidigare.
Det som gör det så intressant med hifi är ju att våra upplevelser och ideal för hur det ska låta möter naturvetenskapliga grejer som är möjliga att mäta. Knepigt det här.

Herb Reichert och Harvey "Dr Gizmo" Rosenberg har skrivit många bra och roliga artiklar om det här.
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2009/02/01 :  22:14:42  Show Profile Send Henrik a Private Message
Ja, oavsett mixningen är ju "stereo" ett försök till illusion -man försöker lura hjärnan att återskapa ett tredimensionellt skeende genererat från mängder av ljudkällor på olika positioner i rymden genom två punktljudkällor (högtalarna). Inte lätt...

Personligen har jag sedan något år tillbaks fastnat för "neutral återgivning" eller "objektiv återgivning", dvs att varje komponent i systemet skall vara så neutral att *jag* inte kan "höra" komponenten slöja ljudet. Innan ni börjar slakta mig som "objektivist" (vilket ni gärna får göra) så vill jag bara förtydliga att för mig så var det en enorm befrielse att till slut kunna börja lyssna på musiken istället för att komma på sig själv att hela tiden leta efter "fel" i anläggningen.

H

Henrik

This message is the official oppinion of the voices in my head.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/02/01 :  22:47:57  Show Profile Send govinda a Private Message
quote:
Personligen har jag sedan något år tillbaks fastnat för "neutral återgivning" eller "objektiv återgivning", dvs att varje komponent i systemet skall vara så neutral att *jag* inte kan "höra" komponenten slöja ljudet
Kul och spännande på samma gång! Vad spelar spelar man på för grejer då?

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/02/01 :  22:58:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Mångkanals-tekniken har en massa fördelar som t.ex. Det kan vara svårt att samla ihop så många och kanske speciella duktiga musiker vid ett och samma tillfälle. Är det dessutom många musiker så kan det också vara svårt att hitta en tillräckligt stor studio. Allt fler av de studion som var stora har idag blivit mindre mixnings studios. En kunskap som man tidigare inte hade vid mångkanals mixning var hur man skulle kunna återskapa ett slag 3D bild av musiken. Idag kan man göra sådant tack vare den nya digitala rumsåterskapande elektroniken. Bruce Swedien använde en annan teknik som gick ut på att man spelade in alla instrument och enskilda instrument i stereo.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/02/02 :  01:16:55  Show Profile Send edison a Private Message
"Bruce Swedien använde en annan teknik som gick ut på att man spelade in alla instrument och enskilda instrument i stereo"

"The Acusonic Process" (heter den väl, Swediens idé?
Ja nog låter tex Quincy Jones Swedieninspelade/mixade plattor "fett" eller hur man nu ska uttrycka det...en slags levande känsla som sällan annars återhörs från "normalt" mixade studioplattor...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2009/02/02 :  18:29:01  Show Profile Send Henrik a Private Message
quote:
Kul och spännande på samma gång! Vad spelar spelar man på för grejer då?

Hehe...Det undrar jag med. Såklart är man ju mitt inne i en monumental uppgradering så just nu så lyssnar jag på ett ganska haltande system bestående av en noname-cd kopplad till en gammal denon som driver ett par Ino i32s. Det enda som kommer vara kvar när jag är klar är högtalarna...

Så fort plånboken har slutat brinna så skall lite vettigare förstärkeri införskaffas (suktar efter Brystons kralligare steg, men dom är ju inte precis gratis...).

Henrik

This message is the official oppinion of the voices in my head.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/02/02 :  19:46:16  Show Profile Send Zombie a Private Message
Inspelning med rundtagande mickar uppspelat i öppna lurar är mycket verklighetstroget. Förutom med rena åskväder eller närmickade Tiger-stridsvagnar på full patte är Quad ESL bra.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/02/02 :  21:16:39  Show Profile Send marens a Private Message
Jag ska inte spela dum som att jag inte fattar vad trådskaparen menar. Men jag tycker frågan är felställd (kanske medvetet för att elda på en diskussion).

Lite som att fråga om det finns några subjektiva mätvärden.

Man får ju först bena ut vad det är som är objektivt och subjektivt i begreppet återgivning. Det innehåller garanterat båda ingredienserna.

Sånt som är vågor i luften går att undersöka objektivt. Sånt som tolkas i hjärnan/hörselorganen är oundvikligen subjektivt. Därmed inte sagt att man inte kan beskriva denna objektivt heller, tex med statistik på vad folk brukar tycka/uppfatta. Att man uppfattar saker med hörseln, illusioner är ju subjektivt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000