HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vi dumma svenskar betalar för mycket för allting?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/01/27 :  23:53:21  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag upptäckte av en händelse att armbandsur är svindyra här hos oss jämfört med till exempel USA.
En billig Casio som i USA kostar max 30 dollar var som helst kostar mångdubbelt mer i Sverige!
Inte så konstigt då att ägaren till Ur&Penn är en otrolig rik man. Och naturligtvis alla andra som säljer japanska armbandsur.

Det borde vara straffbart att bluffa så hårt som dem gör. Dem har ett pris på sina ur, och sen har dem nästan ständigt rea, 50%. Och ändå är det mycket dyrare än någon annanstans. Det är ju nära på kriminellt, om ni frågar mig!

Vad beror skillnaden på och varifrån ska man handla ett ur i dag så att man inte blir blåst? Helst inom Europa, så att man slipper all trassel med tullavgifter etc.

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/01/28 :  00:03:46  Show Profile Send B-200 a Private Message
skatt tull moms, logistik, handelsrestriktioner dvs strafftullar in och utanför EU. Priskarteller förekommer med men så det är smått illegalt så finns det inga belägg för den sista i princip.


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/01/28 :  05:06:03  Show Profile Send ohmega a Private Message
pick-me-up: Jag hade ganska modesta krav på klockor när jag inköpte min för ca 2 år sedan. Jag hittade en skaplig klocka på......Clas Ohlson (en CASIO) för kanske....60% av priset för vad klockhandlarn begärde..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/01/28 :  07:21:39  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
varifrån ska man handla ett ur i dag så att man inte blir blåst? Helst inom Europa
Kanarieöarna. Köp en riktigt dyr klocka, så får du resan "på köpet"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/01/28 :  16:46:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
skatt tull moms, logistik, handelsrestriktioner dvs strafftullar in och utanför EU. Priskarteller förekommer med men så det är smått illegalt så finns det inga belägg för den sista i princip.



Nja följande berättelse såg jag på tv i ett debatt program i programmet så togs bl.a. Volvos stadsjeep upp och då var frågan varför den kostade 300.000 + i USA medan den kostar 670.000 i Sverige. Svaret han fick av Volvos säljansvarig var att man kan ta ut detta pris i Sverige utan problem men i USA skulle det inte gå för då skulle de välja något annat märke.

Jag tror att vi svenskar är det dummaste folk som går i ett par skor det vanligaste ursäkterna som handlare oavsett vad de säljer är att marknaden är så liten därför är det dyrt i Sverige.

Absolut skitsnack om nu en handlare tycker att det är för liten marknad här flytta då dit där det finns mer folk så löser det sig.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/01/28 :  17:09:34  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu menar jag generellt och inte just Casio:
Om du tror att vi betalar så mycket extra så är det väl bara att dra igång en verksamhet och se om du kan hålla ett lägre pris.
Ifall det är så löjliga marginaler som du hävdar så borde du kunna göra en fin vinst trots att du sänker priset.

Att jämföra den amerikanska bilmarknaden med den svenska är ju fånigt med tanke på att amerikanska bilar har tillverkats i för stor volym och sålts med stora rabatter. Hur bra går det för GM, Chrysler och Ford? Att det går så dåligt som det gör beror inte på de europeiska verksamheterna.

I övrigt är det väl självklart att ett vinstdrivande företag tar så mycket betalt som det går. Maximera sin vinst någon? Economics 101. Om du kan få 5000:- för din begagnade cd-spelare, säljer du då den för 2000:- för att vara snäll?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/01/28 :  17:14:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Det borde vara straffbart att bluffa så hårt som dem gör. Dem har ett pris på sina ur, och sen har dem nästan ständigt rea, 50%.

Jag vet inte något om det du påstår, men att påstå att något är rea när det är det egentliga priset är olagligt. Se marknadsföringslagen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/01/28 :  18:22:47  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hmmm - jag har varit ute i Europa lite under det gångna året och bland haft utkik efter en alldels särskild klockmodell. Beroende på tid under året - och därmed även beroendet av valutafluktuationer - har priset på klockan legat inom ett intervall på mindre än tio procent! Inklusive urmakarn här hemma i Sverige och fina gatan i Schweiz. (Schweizisk märkesklocka).

Så att påstå att allt är dyrast här i Sverige är en myt. Vi har ungefär samma prisnivå som i övriga Europa på lite dyrare teknikgrejor. Inte enbart klockor utan även på till exempel hifi-prylar och kameror, som jag har haft anlednig att kolla in en del. Visst kan priset skilja en del på enstaka grejor men det kan slå åt båda håll.

mvh /Jörgen G

PS
Sedan kan man ju undra hur det kan komma sig... /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2009/01/28 18:25:29
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/01/28 :  18:25:13  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
ztenlund!

Min undran och frågan gällde också att var på nätet kan man beställa ett armbandsur billigare inom EU?
Jag är inte ute efter att starta någon urfirma, men det måste finnas ställen man kan köpa vardagsklockor mycket billigare än i Sverige!
Clas Ohlson har nämnts, men dem har något begränsad sortiment.

Klockor i Kanarieholmarna skulle jag inte våga köpa. Man vet inte var de ur är tillverkade och om dem är original över huvud taget. Skulle inte tro det!

P.S. Jag har sett ofta annonser om att svenska affärer säljer just Casio på 50% rabatt!
Låter mycket skumt om ni frågar mig.
Hur ofta har ni sett att dem rear några finare märken? Eventuell har det skett, men inte med 50% och jämt!

Edited by - pick-me-up on 2009/01/28 18:33:52
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/01/28 :  18:41:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Mitt inlägg var en reaktion på att jag är rätt trött på alla gnälltrådar (inte bara just här) om att allt är otroligt dyrt i Sverige.
Sällan är det så dyrt som påstås, särskilt inte om man räknar med skatter etc. Dessa kan knappast handlarna göra något åt. I allmänhet ser det ut som Jörgen beskriver även om det kan finnas undantag.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/01/28 :  18:42:47  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Hur ofta har ni sett att dem rear några finare märken? Eventuell har det skett, men inte med 50% och jämt!

Och du tror att 50% rea på en märkesklocka skulle vara bra för varumärket?

Edit:
quote:
P.S. Jag har sett ofta annonser om att svenska affärer säljer just Casio på 50% rabatt!

Var det "årets" modell?
Jag köpte min bilstereo för halva priset för några år sedan eftersom det var fjolårets modell. Skillnaden var i stort att några knappar bytt färg på den senare modellen...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/28 :  19:21:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Glöm heller inte bort att affärskedjorna i USA kan köpa in prylar till 170 miljoner människor och lär ju få rabatter efter det. Hur många bor i Sverige??

Sedan har ju svenskarna i och med krisen och vårt idiotnej till Euron blivit 25% fattigare visavi européerna och amerikanerna.

Värre än dyra klockor och kameror är dyra livsmedel.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/01/28 :  19:45:49  Show Profile Send jonasz a Private Message
Pick-me -up: Jag har beställt en Casio ifrån det här stället (har dock inte fått det än men det borde dimpa ner innan helgen ). De är baserade i England och i priserna ingår brittisk moms så den svenska borde man slippa. Det slutade på 1000:- inkl frakt vilket utgör ca 50-60% av billigaste priset på Prisjakt.

http://www.tiktox.com/index.php

Den här t ex kostar £21.99 (ca 250kr) mot 670kr på Prisjakt.




You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2009/01/28 19:53:38
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/01/28 :  20:09:24  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Klockor i Kanarieholmarna skulle jag inte våga köpa. Man vet inte var de ur är tillverkade och om dem är original över huvud taget. Skulle inte tro det!
Det är inte Thailand vi pratar om utan en frihandelszon. Äkta vara är det också. Så länge du inte köper av någon strandförsäljare så...

Köpte en Pulsar -98 tror jag. 1250:- på Gran Canaria. Kostade 6000:- här hemma.
För två år sedan köpte jag en exakt likadan i Stockholm, fast med gul urtavla istället för vit. Då var priset nere i 1250:- och det var halva priset. Så det kan man väl säga var en äldre modell...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/01/28 :  20:16:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Den här t ex kostar £21.99 (ca 250kr) mot 670kr på Prisjakt.

Det är klart intressant prisspridning. På Froogle kostar den allt från £27-£48.

Just klockor av typen Casio har nog ett stort problem i Sverige. Marknaden är förhållandevis liten samtidigt som Casio har ett löjeväckande stort sortiment. Ingen bra kombination varken ur inköps- eller distributörssynpunkt. Sedan är nog konkurrensen inte sådär vidare värst på området heller, men då finns ju EU. En av idéerna med det är ju just fri rörlighet för varor och tjänster, dvs är det billigare någon annanstans så köp det där. Antingen leder det (om det sker i tillräcklig omfattning) till att den lokala representationen sänker priset eller ger upp.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/28 :  20:18:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Volvos stadsjeep

Undrar vad den kostar i Norge? DÄR är det dyrt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/01/28 :  20:21:43  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det beror ju på att de har en enorm skatt på efter slagvolym. Stor bil med stor motor ligger risigt till...
Eller har de ändrat det nu till någon annan spännande modell?

Edit:
2006 verkar det fortfarande ha varit samma visa i alla fall:
quote:
In Norway, after the importer has its way with setting the price [of a Porsche Cayenne Turbo S], and after tacking on the 24 percent sales tax, then adding the engine dimension surtax and finally the horsepower surtax, my Norwegian friend says the price will come to roughly E250,000, or $297,000.

Only Denmark rivals Norway for this insanity that, in the end, is geared to keeping motorized traffic and pollution to a minimum while collecting huge luxury taxes. On the other hand, the environment in these extreme societies is crystal clean and the roads are perfect.

http://jalopnik.com/cars/between-the-lines/between-the-lines-autoweek-on-norways-car-taxes-158515.php
Jag undrar dock om 24% moms är korrekt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/01/28 :  20:36:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Förresten, vad i hela fridens namn är det för modell som kostar 670 kkr?
Listpriset för dyraste XC90, dvs V8 är ca 580 kkr. Vem köper den i Sverige?
Billigast är D5 och den går på strax ca 410 kkr i listpris.

En XC90 V8 kostade för övrigt strax över 1,2 miljoner NOK 2005 i listpris...

Edit: Rättelse av priset på dieseln. Läste i kors.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2009/01/29 :  16:14:41  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Tyvärr så är det så att många amerikanska m.fl tillverkare lägger på sk. "export price#180;s",en amerikansk handlare betalar mycket mindre än en svensk agentur tyvärr...
Det är självklart inte alla som gör det,men en hel del...
Samtliga agenturer som jag jobbar med har tvingats lägga på mellan 8-30% på deras produkter,flest på produkter som köps i Yen och US-dollar...
Något som varken vi handlare eller agenturerna inte tycker är speciellt kul...

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2009/01/29 16:16:21
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/01/29 :  16:30:47  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hmmmm...En 3-sitssoffa på IKEA (Stockholm-serien) kostar mer i Tjekien än i Sverige. Men mindre i USA än i Sverige...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2009/01/29 16:31:29
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/01/29 :  23:02:17  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Boyz!

Försök komma tillbaka till ämnet! Den här tråden handlar ändå mest om ur och inte bilar eller soffor ... *ler*
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/29 :  23:19:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I ämnet står det "allting"...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2009/01/29 :  23:20:28  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Bernt hann före...

Men det står ju att svenskar betalar för mycket för allting...

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2009/01/29 23:21:00
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/01/30 :  17:30:09  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Ni har så rätt ... förlåt!

Min tanke från början var att provocera lite.
Naturligtvis betalar vi inte mest för allting. Inte på långa vägar. Men det retar mig lite att det verkar vara fallet just med klockor och ur.

Hemtex har fått på käften av den orsaken att dem ser ut att ha en ständigt rea! Hoppas dem lär läxan och fortsätter med lagliga metoder att sälja. Det är avancerat fusk att marknadsföra sig på detta sättet.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/02/04 :  10:40:39  Show Profile Send drkim a Private Message
Ett annat bra ställe att handla klockor på är ju Dubai, var nere och firade milleniumskiftet där och en polare till mig skulle passa på att handla en Breitling, vi hittade butiken som var generalagent för Breitling i FAE och han började på sedvanligt manér pruta - då log bara expiditen och frågade vart vi kom ifrån - Sverige svarade vi och han gick och hämtade en knippe pärmar med Sveriges och alla grannländers prislistor... Det visade sig att priserna låg mellan 40 - 60% under de svenska/Europeiska priserna... köper man en klocka för som kostar 20 - 30 tusen så får man ju en ganska skaplig semester på köpet och ändå pengar över...

Själv köpte jag en Sector för 2800 Kr - kollade priset här hemma den låg på 6800 Kr - det gillar man ju så klart :)

Finns garanterat inga kopior där heller - även om vi hittade sådana oxå på en obskyr marknad....

http://www.dubaicityguide.com/shop/

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/02/04 :  11:26:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Samma i Saudi. Jobbade där för många år sedan och då kunde man förutom billiga klockor köpa otroligt snygga och arbetade guldsmycken för lite drygt råvarupriset. Oxfilé var också billigt, som fläskkött i Sverige ungefär. Fast de hade inte fläskkött förstås, inget vin att dricka till oxfilén heller.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000