Author |
Topic |
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2009/01/25 : 21:48:52
|
här på kvällningen när jag drar igång min rörförstärkare hörs ett poppande ljud, låter som en elektrostatisk urladdning ur vänster kanal.
återkommer med några sekunders ojämna intervall
hörs oavsett om det finns någon källa inkopplad eller inte.
är det rören som är kass, dålig bias-justering eller något annat hemskt elfel jag råkat ut för?
alla ideér välkomna, för det här poppande ljudet kan jag inte ha kvar |
|
freann
Member
863 Posts |
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2009/01/25 : 22:47:37
|
det låter lite gammalt rör eller möjligen konding på upphällningen, flytta runt rör om det går och kolle om ljudet hänger med.. Vad är det för rörsteg? |
Livet är för kort för mono |
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2009/01/25 : 23:07:25
|
Det är en Cayin A-88T, provade att switchad ingångsrören, men felet kvarstår i vänster kanal.
Det märkligaste är att det poppade till redan innan förstärkaren blivit varm, och då sitter det en mute-relä i vägen, det borde inte kunna produceras något ljud alls innan reläet sluter... sen var den tyst o fin ett par minuter innan det började igen.
är det värt att testa att även switcha slutstegsrören? |
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 15:11:42
|
fick resa bort ett tag, kommer hem, alldeles glömt bort problemen och slår på förstärkaren...popp popp låter inte alls bra
kopplar loss samtliga ingående kablar och vänder på v-h högt. kabel för att utesluta externa störningar, samma resultat.
byter i desperation plats på slutstegsrören mellan vänster och höger kanal.
poppande flyttar sig då till höger kanal, och avslöjar att det är slutstegsrören som strular, nu är dessa 6 år gamla, och börjar väl närma sig slutet.
det märkliga är bara att i stället för att tillta när stärkaren blev varm, försvann missljudet helt...och nu låter det alltså som det ska...
märkligt, men bra, nya rör beställda för säkerhets skull
|
|
|
|
Topic |
|