HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Ayreon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/01/25 :  19:52:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hej
Jag har lyssnat mycket på "Into the electric castle" och "01011001" på senaste tiden och gillar det jag hör.
Är det någon som har koll på Arjen Lucassens skivor och projekt och som kan rekommendera vad jag ska gå vidare med?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2009/01/25 :  20:14:12  Show Profile Send Ayn a Private Message
"Into the electric castle" är höjdpunkten, tycker jag. I längden känns det som att det mesta flyter ut och låter rätt likadant, men allt är helt okej å andra sidan!

Jag skulle föreslå att du fortsätter med "The Human Equation", med bl.a. Mikael Åkerfeldt som gästartist.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/01/25 :  21:43:23  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Arjen Lucassen är en riktigt trevlig kille som jag haft förmånen att ha lite mejlkontakt med

Jag har tyvärr inte lyssnat så ingående på de tidigaste skivorna, men just "The Human Equation" är ett kanonbra album, disc 2 där är en av mina absoluta favoriter.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2009/01/25 21:44:00
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2009/01/25 :  22:27:38  Show Profile Send Hornta a Private Message
Håller med om att du bör kolla in The Human Equation, Ayreons bästa skiva ;)

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/01/26 :  08:14:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tackar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/01/26 :  09:15:11  Show Profile Send OcA a Private Message
Universal Migrator Pt. II tycker jag är ruskigt bra! Håller nog den som min favorit då det är mer låtfokus och inte så mycket teater som på de andra skivorna. Vad är bäst? Ja, det får man bestämma helt själv...

Utöver hans Ayreon-projekt finns det något som heter Star One som är riktigt, riktigt bra! Lite grann samma stuk som Universal, men lite mer tempo och drag, lite hårdare om man så vill. Mycket bra sångare på den plattan med.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2009/01/26 :  09:49:44  Show Profile Send benekm a Private Message
Jag är också totalt insnöad på Ayreon.
Gillar 01011001 & Human equation väldigt mycket, där jag håller Human equation som den bästa.
De tidigare skivorna har inte fallit mig i smaken riktigt.

Mvh
//Benke

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/01/26 :  10:42:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message
quote:
Universal Migrator Pt. II tycker jag är ruskigt bra! Håller nog den som min favorit då det är mer låtfokus och inte så mycket teater som på de andra skivorna. Vad är bäst? Ja, det får man bestämma helt själv...

Utöver hans Ayreon-projekt finns det något som heter Star One som är riktigt, riktigt bra! Lite grann samma stuk som Universal, men lite mer tempo och drag, lite hårdare om man så vill. Mycket bra sångare på den plattan med.


Jag tillhör samma smakinriktning och gillar nog de här skivorna före de andra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/01/26 :  13:36:07  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Star One som OcA nämner är ju som sagt också bra - om man gillar den något hårdare sidan av Ayreon.
Jag har inte skivan själv, men jag vill minnas att det är ingen mindre än Dan Swanö som sjunger på den plattan.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/01/26 :  13:54:39  Show Profile Send OcA a Private Message
Stämmer, opethic! Dan Swanö är med och glänser med sin bråddjupa stämma. Riktigt effektfullt, speciellt på sista låten...

Jens Johansson spelar ett hejdundrande keyboard-solo i första låten med.

I övrigt är det bland andra Damien Wilson och Russel Allen som är med och sjunger. Hursom, en riktig kanonplatta om man gillar Ayreons lite hårdare tongångar.

Själva låttexterna är inspirerade av science-fiction filmer som Arjen själv tycker mycket om. Det lyckas faktiskt rätt bra utan att bli pretto eller nördigt på något sätt. En fin balansgång i denna genre...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2009/01/26 :  18:26:50  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
"The Final Experiment" är inte heller så tokig.
Sen kan jag bara instämma med rekommendationerna på "Star One".
Lucassen ligger ju även bakom "Stream Of Passion".
När jag tänker efter kan jag nog rekommendera allt han gjort
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/01/26 :  19:49:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Oj, det här blir dyrt!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2009/01/26 :  20:30:59  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Finns ju lite smakprov upplagda på http://www.ayreon.com/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/01/27 :  17:43:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man kan faktiskt säga att Ayreon är metalvärldens svar på Alan Parsons Project. Det finns många likheter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2009/01/28 :  18:59:02  Show Profile Send Aldhissla a Private Message
"The Human Equation" skulle jag nog också säga är den bästa, pga att den har den bästa sammanhängande storyn. Och så för att Mikael Åkerfeld samt Heather Findlay (Mostly Autumn)medverkar.

Nyutgåvan av av Final Experiment är även den intressant då den innehåller en skiva med nyinspelade "akustiska" versioner av låtarna.


Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000