HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bose och panasonic-kontot
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/22 :  21:26:08  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
En liten berättelse ur verkliga livet, om en 22-åring som suktade efter det bästa ljudet och lärde sej en läxa.

När jag var 22 var det (sent om sider) dags att flytta till första egna lägenheten.

Jag hade valt lägenhet baserat på hur bra det skulle gå att ställa högatalarna i vardagsrummet. (man kunde sitta och välja på hyreslägenheter på den tiden...)

Jag hade klippt till små papperslappar med formen av Bose 901:or, vilka jag placerade ut i ritningarna.
Dessa högtalare ägde jag inte då. Men jävlar att jag skulle skaffa ett par det första jag gjorde när jag skrivit kontrakt! Kastruller och sånt var det inte så noga med.

Jag var flitig besökare hos Tellus ljud och bild i stan.
De var återförsäljare för Bose.
Jag ägde ett par 301:or sedan ett par år. Dessa byttes upp till 601:or, vilka hade hela fyra kondiskanter och två basar och äkta valnötsfanér!
De var ju i alla fall släkt med "världens bästa högtalare", så de fick duga som substitut i "pojkrummet".

Tellus hade ett ljudrum. Det var väl närmast obligatoriskt på den tiden.
Det var ganska litet, och lådder'a stod packade som sillburkar.

Tommy på Tellus hade en del tålamod med mej. Jag slank nog in och snackade Bose ett tiotal gånger under ett antal månader, innan jag slog till på demo-901:orna.

Jag minns särskilt att han demade applåd-ljud.
Om högtalarna återgav applåder trovärdigt, då var det ett bevis på att det var riktigt bra högtalare!
Det fick jag lära mej av Tommy.
På den tiden hade seriösa handlare en växel, med vilken man snabbt kunde skifta mellan olika högtalare.
Vi lyssnade på "stekta ägg" och vi lyssnade på Bose.
Alla andra högtalare lät som "stekta ägg". Bose lät som applåder!
Lite mäktigt mörkt, liksom. Det känndes verkligt seriöst mot allt fnissel i de andra högtalarna som jag fick jämföra med.

Dollarn steg, Tommy aviserade prishöjningar. Jag blev stressad.

Minns att riktpriset för Bose 901 var 14000 kr då, 1983.
Jag fick demo-exen för 8900.

Jag hade inte kontanter, så det blev att öppna ett panasonic-konto...
Har för mej att räntan var 36 %...

Högtalarna var min stolthet, i trean på höjden i förorten.

Panasonic-räkningarna var min plåga. 36% ränta...
Minns ej vad jag betalade i månaden, men jag minns att skulden knappt minskade alls.

Jag tjänade 6400 som resande säljare.
Jag hade 2900 kvar efter skatt och bilförmån. Jag hade en hyra på 1850.
Efter räkningarna var det väl några hundra kvar att leva på.

Jag åt ofta hemma hos föräldrarna. De undrade nog hur det stod till med drummelns ekonomi.

Farsan fick nys om kontot, blev skitsur och löste ut mej.
Skulder skall man absolut inte ha! Det var liksom inget att diskutera!
Det hade ingen betydelse att jag var myndig sen fyra år tillbaka. Jag var ju dessutom i ett prekärt underläge.

I gengäld lovade jag att aldrig handla på kredit mer. Jag fick betala av räntefritt till honom istället. Bara det tog ett bra tag.

Bosarna är borta sedan många år. Jag insåg nog efter hand, att det fanns andra högtalare, som faktiskt var mycket bättre än "världens bästa högtalare"
Men Bosarna blåste ut ljus med basreflexrören. Det var häftigt att visa polarna!
Testade aldrig det med några andra högtalare.

Löftet till farsan har jag hållt kvar vid.

Idag betalar jag alltid allting kontant! (Husköpet undantaget.)
Jag köper aldrig något om inte likvida medel finns!

Nu sitter jag och försöker minnas hur "världens bästa läxa" egentligen lät.
Jag erinrar mej den lite torra, mörka klangen i mantrat, som sprids i rummet med 89% reflexion: "Den som är satt i skuld är inte fri..."

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Edited by - Strmbrg on 2009/01/22 21:36:24

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/01/22 :  21:46:54  Show Profile Send Maruder a Private Message
"Trevlig" historia, eller vad man ska säga. Lite rolig läsning var det i alla fall :)

Och en sak som föräldrarna verkligen tryckte in i huvet på mig, gång på gång, var att man absolut inte ska ta nåt på avbetalning, aldrig låna till nåt annat än bostaden, och på det lånet ska man amortera bra.

Och dom löftena håller jag. Har slantat till alla bilar jag ägt, det enda lånet jag har är på lägenheten och det är under 250k och har sparat ihop till dom sakerna jag äger.
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/22 :  22:43:30  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Själv har jag också levt efter det mantrat, aldrig betala på avbetalning. Ett annat ledord som följt med mig är "Skaffa inga fasta utgifter innan du har fasta inkomster".
Så kom flytten till Oslo där det jobbade på först ett lager och sedan en chokladfabrik (:D) och pengarna rullade in. Istället för så många andra i samma situation som jag kände, lade jag undan pengar varje månad och levde sparsamt istället för att lägga ner varje lön på utgångar och prylar. Det är jag glad för i dessa tider då jag inte lyckats få något jobb utan lever således på sparade pengar och ändå har jag investerat för framtiden.

Ekonomi är bland det viktigaste att pränta in i sin nästkommande generation i mitt tycke.

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/22 :  22:54:24  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
och sedan en chokladfabrik (:D)

Freija, eller vad heter den?

Jag köpte en dia-projektor och en filmduk också på det förbankade kortet. När sommaren kom, fick man ett "erbjudande" om att låna tusen spänn. Det gjorde jag, tog firmabilen till Danmark (gratis, liksom) och bodde på en campingplats och drack öl nägra dagar. Sen hade man byggt på skulden igen...

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/01/22 :  23:39:45  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Jag hade valt lägenhet baserat på hur bra det skulle gå att ställa högatalarna i vardagsrummet.

Så som vi köpte hus för något år sedan

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/01/23 :  00:06:00  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Jag leasade en Mobira Talkman (Bernt protesterar och säger Cityman) för 21 000:- 1988!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/23 :  02:02:17  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Ja precis strmbrg, Freia Sjokoladefabrikk. Om ni är i Norge någon gång och köper en kvikk-lunsj så kan det varit jag som tillverkat den (dvs om bäst före datumet har gått ut sedan länge)

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000