HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 opethic's hårda tips - BURST
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/01/20 :  23:06:41  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
OK, efter en tids frånvaro så kör jag igen
Tänkte mjukstarta med ett band som jag nyligen lärt mig att älska, men som jag tyvärr inte vet så mycket om.
Så ni får ta det för vad det är - ett hårt tips!

Göteborgsbaserade (ursprungligen från Kristinehamn) BURST spelar numera en mycket fantasifull hybrid av Hardcore, Thrash, Death och Progressive Metal.
De startade under det sena 90-talet som ett Hardcore/Metalcore-band, jag vill minnas att de fick något slags pris för ett par år sedan (inte en grammis, men något som visades på TV var det) om jag minns rätt så var det för plattan "Prey Of Life".
Nyfiken som jag är så tjuvlyssnade jag såklart på skivan - och jag gillade det inte alls, den förpassades således till papperskorgen och bandets namn glömdes bort.
Tills jag fick ett tips av ev bekant som skriver för webzinet Artrock - "Du måste kolla in nya plattan med Burst!" jag var såklart skeptisk när minnet av den tidigare erfarenheten väcktes till liv.


Lazarus Bird som bolaget Relapse Records vill att den ska se ut = CD-versionen


"Lazarus Bird" - som denna skiva heter - visade sig vara något så sällsynt som en riktig fullträff!
Ett helt hänsynslöst ös med rejält proggiga undertoner - stenhårt och aldeles underbart! Skivan rekommenderas särskilt till er som gillar bandet Mastodon, för de är nog det som ligger närmast på skalan så att säga.
Jag kollade in deras hemsida och det visade sig att en vinylversion var på gång, bolaget som ligger bakom vinylen - Garden Of Exile - har jag handlat skivor av många gånger tidigare, så det var bara att slå till.
Nu har jag även lärt mig att uppskatta deras tidigare album, men inget slår "Lazarus Bird" när det gäller kombinationen av energi, variation, komplexitet, uppfinningsrikedom och - det kanske viktigaste av allt - riktigt starka låtar!


Lazarus Bird som bandet själva vill att den ska se ut = vinylversionen


Kolla in:
www.myspace.com/burstrelapse
www.burst.nu

Skivor:
Shadowcaster (EP) 1996
Two Faced (CD) 1998
Forsaken, Not Forgotten (Split w. Lash Out) 1998
Conquest : Writhe (CD & LP) 2000
In Coveting Ways 2002
Burnt by the Sun/Burst (Split EP) 2003
Prey On Life (CD & LP) 2003
Burst / The Ocean split (Split EP) 2005
Origo (CD & LP) 2005
Lazarus Bird (CD & LP) 2008


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/01/21 :  09:22:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Opethic är tillbaka med nya stabila metal-tips!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/01/23 :  13:37:25  Show Profile Send OcA a Private Message
Är det bröl och vrål i strupen på sångaren, eller kan karln sjunga på riktigt?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/01/23 :  14:05:44  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Vad menas med "på riktigt"? Det finns väl inget som är rätt och fel när det gäller musik...

Nåväl, en av de detaljer som gör Lazarus Bird så varierad är just sättet som sångaren använder sin röst - ren traditionell sång, "thrash-bröl" och ibland äkta death-growl.
En rolig sak - bandet själva påstår att de spelar "Rock", vilken underdrift.

Jag rekommenderar alla att klicka på myspace-länken och lyssna.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2009/01/24 :  12:53:28  Show Profile Send Hornta a Private Message
aha, just ja... dessa har jag också fått rekommenderade nångång! måste ta och kolla in dem några ;)

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/01/26 :  09:16:35  Show Profile Send OcA a Private Message
opethic -> Det var menat som ett litet skämt...

Är inte så himlans förtjust i growl nämligen utan föredrar ren sång, men i rätt sammanhang så kan det passa.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/01/26 :  12:39:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Aha, oki


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000