HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 När operativsystemet börjar uppföra sig...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/01/18 :  08:52:29  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Ja, att en installation av windows har ett bäst före datum är solklart, med jämna mellanrum måste man (tycker jag) installera om för att systemet helt enkelt sunkar ner sig över tid, ungefär en gång om året brukar det bli ominstallation.

Dock börjar min sprillans nya dator, ok 6 månader men nästan ny, att uppföra sig, processer hänger sig ibland, nedstängningar som misslyckas, det börjar bli väntetider när man startar program - så skall det inte vara, inte så snart

Jag skulle ogärna installera om nu utan under om finns något juste program som fixar till det lite grann? Uppstädning i registryt, koll av registrerade dll'er, uppstädning av installerade program osv..

Systemet är Windows XP - ja jag vet, Linux är bättre och jag har Ubuntu på dual boot. Vista? Nej, tvärvägrar, väntar till windows 7 som t.o.m. kan komma innan Jul 09.

Allmänna tips på förbättringar emmottages tacksamt

Think what's inside the box!

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/01/18 :  09:40:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Installera om XP. XP är mycket bra men givetvis kan fel i systemet uppstå ändå. Prova annars att göra en systemåterställning till tidigare datum. Kör själv med Vista just nu, och allt är stabilt till 1000 med de senaste uppdateringarna. Vista är mer krävande av datorn än XP, men man kan tweaka det mycket till att inte vara det om man vill.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/01/18 :  10:00:26  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Jo installera om funkar alltid och förr eller senare måste man göra det, men jag är lite nyfiken på om det finns en mellanlösning för att krama ut några månader till innan jag måste installera om.

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/01/18 :  10:10:13  Show Profile Send pak a Private Message
registry booster har räddat mig från att behöva installera om på över 3 år.även tune up utillities eller hur det nu stavas har fixat en del fel också.
det har ibland varigt så illa att den hängt sig för det minsta ,men efter en genomkörning med boostern så brukar det som regel fixa sig såpass att den blir användbar igen.men det är snart så att jag måste tömma den för c börjar bli väldans full.partitionera om eller tömma...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/01/18 :  10:46:32  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Med ny dator tänkte jag att mina åtgärder skulle göra att jag slapp ominstallation på länge, jättemycket plats på C: installerar alla program på D:, massor av inne (4G), sätter virituella minnet på fix nivå ej på C:, tempkatalogen på egen partition etc... Men ack vad jag bedrog mig. Skall undersöka booster och tune up! Tackar!

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2009/01/18 :  15:08:59  Show Profile Send Ayn a Private Message
Har du kollat vilka program som körs, känns alla igen? Det är ju som bekant inte helt ovanligt att folk råkar ut för infektioner av diverse virus, maskar och trojaner. Du kan använda t.ex. Process Explorer för att kolla upp att allt ser OK ut.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/01/18 :  16:09:56  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Nej för 17, virusskydd upp över öronen och bra koll på vad som skall och inte skall köra, så det är lungt. Process Explorer är bra!

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/01/18 :  22:57:49  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Sen kör något uninstaller program, typ revo unistaller, det kör jag. Plockar bort skräp i registry och på disk när du avinstallerar, så uppstår inte problem alls. Jag har kört xp och vista länge på det sättet och inte fått några problem alls. Rappt och snabbt nu. Sen ska alla som vill ha fart på xp och vista stänga av alla jefla visuella features. Kör på "high performance" så slipper du fönster som fadar in och ut, det gör att det dessutom känns mer rappt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2009/01/18 :  23:04:40  Show Profile Send TomasF a Private Message
Codestuff Starter tycker jag är bra för att se om datorn drar igång hundratusen onödiga processer vid startup, och för att ta bort dessa. /Tomas F. (väldigt mycket ohacker.)

musikälskare
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2009/01/18 :  23:24:34  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Har du XP kan du inte utnyttja mer än 3GB ändå. Om du vill ha användning av dina 4GB så är det 64bit som gäller...

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2009/01/19 :  00:36:14  Show Profile Send ryst a Private Message
Inte så att fläktarna i burken har dammat igen och maskinen blir för varm ?

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/01/19 :  10:01:04  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Claes, Thomas - Tackar för tips, skall provas.
Sanoj - Stämmer, valde 2G-moduler för att ha två minnesslottar lediga till en 8G-uppgradering när jag går över till ett 64b-system.
ryst - nix, helt ny (5 mån) låda och moderkortet (Asus Maximus Formula) har nog 5 tempsensensorer som skulle hojta till om värmen blev för hög någonstans.

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/01/19 :  11:55:26  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag körde XP en gång i tiden, rensade ut med jämna mellanrum (systemunderhåll), detta höll i ca 2år då jag började få ont om diskutrymme på allvar, så jag gjorde en rejäl utrensning av program och filer som inte längre behövdes, städade registry, körde igenom med adaware och spybot, avg uppdaterades, disk clean up och defragemntering genomfördes, och sedan funkade i ca en vecka till, därefter blåvägrade det att starta över huvud taget, inte ens i failsafe.

Då bestämde jag mig för att förppassa allt vad MS heter till de sälla jaktmarkerna, det ända jag tänker nu såhär et toch ett halvt år senare är, varför gjorde jag inte detta tidigare...

Det är minst sagt ururselt att man ska behöva tweaka och underhålla en programvara (os) bara för att den ska fungera som det är tänkt, ett os som man därtill betalat för...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000