HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Rumskorrigering till lågpris.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 12

juha
Member

316 Posts

Posted - 2003/01/10 :  23:15:49  Show Profile Send juha a Private Message
quote:
Originally posted by oliver

Juha fick du digital ingången att funka? Jag lyckades då inte trots att jag valde digital in i setup menyn.Egentligen låter den så förbannat bra analogt så jag vet inte vad som kan bli bättre.Min dvd har bara RCA digital ut men enligt expertis (Stridbeck) så ska det funka ändå med en kabel RCA-Balanserat,inte optimalt men en signal borde jag få tycker jag.

Nej saken är att fastnat i hörsel svängen kan inte låta bli o lyssna på gamla låtar...kommer prova allt senare...måste lyssna
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/10 :  23:18:17  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by Gus

Har jag fått fel på hörselnerven eller vad---? Lovorden haglar över denna undergörande apparat och med tanke på priset är det väl en duktig burk,jag har en Ultra Curve men den är numera inte i drift.Jag gillar en ljudbild med perspektiv åt alla håll men med 8024án inkopplad blev perspektivet plattare och ljudet fick en lätt "slöja",
inga stora skillnader men dock en försämring.Jag köpte apparaten för att testa mitt omöjliga rum och det visade sig vara just detta omöjligt,att rätta till frekvensgången i detta rum finns det nog ingen elektronik i denna världen som kan.Botemedlet blev att dämpa fram/sidoväggar samt att ta bort bakre vägg för att få ett (större)fungerande rum till att börja med,resultatet har inte utvärderats helt och fullt ännu men Ultra Curven kommer troligen att förbli arbetslös.Till saken hör att jag hade underverket inkopplat analogt mellan cd och förstärkare,hade ingen möjlighet att koppla på annat sätt annars kanske det hade blivit så där bra---
Möjligt är väl också att jag som inte är ljudtekniker har missat något i inställningarna,kan vara lite knepigt att hitta rätt i menyerna för en ovan användare.


Prova att koppla den optimalt som det står beskrivet i manualen där tror jag att det finns en del att hämta,håller med om inställningarna det är inte helt lätt att fatta menyerna.

Skeptiker
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2003/01/10 :  23:21:09  Show Profile Send juha a Private Message
quote:
Originally posted by Gus

Har jag fått fel på hörselnerven eller vad---? Lovorden haglar över denna undergörande apparat och med tanke på priset är det väl en duktig burk,jag har en Ultra Curve men den är numera inte i drift.Jag gillar en ljudbild med perspektiv åt alla håll men med 8024án inkopplad blev perspektivet plattare och ljudet fick en lätt "slöja",
inga stora skillnader men dock en försämring.Jag köpte apparaten för att testa mitt omöjliga rum och det visade sig vara just detta omöjligt,att rätta till frekvensgången i detta rum finns det nog ingen elektronik i denna världen som kan.Botemedlet blev att dämpa fram/sidoväggar samt att ta bort bakre vägg för att få ett (större)fungerande rum till att börja med,resultatet har inte utvärderats helt och fullt ännu men Ultra Curven kommer troligen att förbli arbetslös.Till saken hör att jag hade underverket inkopplat analogt mellan cd och förstärkare,hade ingen möjlighet att koppla på annat sätt annars kanske det hade blivit så där bra---
Möjligt är väl också att jag som inte är ljudtekniker har missat något i inställningarna,kan vara lite knepigt att hitta rätt i menyerna för en ovan användare.


Hatten av...får du bättre ljudbild utan ultrakurvan så var lycklig
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/11 :  09:00:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Originally posted by Gus

Har jag fått fel på hörselnerven eller vad---? Lovorden haglar över denna undergörande apparat och med tanke på priset är det väl en duktig burk,jag har en Ultra Curve men den är numera inte i drift.Jag gillar en ljudbild med perspektiv åt alla håll men med 8024án inkopplad blev perspektivet plattare och ljudet fick en lätt "slöja",
inga stora skillnader men dock en försämring.Jag köpte apparaten för att testa mitt omöjliga rum och det visade sig vara just detta omöjligt,att rätta till frekvensgången i detta rum finns det nog ingen elektronik i denna världen som kan.Botemedlet blev att dämpa fram/sidoväggar samt att ta bort bakre vägg för att få ett (större)fungerande rum till att börja med,resultatet har inte utvärderats helt och fullt ännu men Ultra Curven kommer troligen att förbli arbetslös.Till saken hör att jag hade underverket inkopplat analogt mellan cd och förstärkare,hade ingen möjlighet att koppla på annat sätt annars kanske det hade blivit så där bra---
Möjligt är väl också att jag som inte är ljudtekniker har missat något i inställningarna,kan vara lite knepigt att hitta rätt i menyerna för en ovan användare.




Om du kollar dom länkar jag refererat till tidigare, så ser du att dom varnar för just en sådan uppkoppling. Signalen från cd-spelaren är för låg vilket gör att man vid digitaliseringen inte utnyttjar alla bitar och upplösningen blir då lidande.
Men eftersom du inte kan koppla upp den på något annat sätt så återstår det nog bara att sälja den - till mig kanske?

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/11 :  09:10:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
På hifimagasinet säljs en jittermumsare, Monarchy Audio DIP 24/96, som
har en balanserad digital utgång.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/11 :  19:49:46  Show Profile Send Pabo a Private Message
Björn-Ola

Jag tror att Behringer har fel när dom rekommenderar en att köra DSP8024:an mellan försteg och slutsteg. Mitt bevis ligger i att man vid normal lyssning har en lägre signal mellan försteg och slutsteg än mellan CD och försteg. Kopplar man CD:n direkt till slusteget så får man en "fysisk" erinran om detta :)

Jag tror till och med att upplösningen blir exakt samma om man kör signalen direkt från CD:n (bortsett från att man då har 24 bitar vilket naturligtvis innebär att man inte sabbar signalen för mycket) eftersom DAC:en i de flesta CD-spelare matas av 5V och likaså ADC:n i DSP8024:an.

Rätta mig om jag har fel!

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2003/01/11 :  20:53:33  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

quote:
Originally posted by Gus

Har jag fått fel på hörselnerven eller vad---? Lovorden haglar över denna undergörande apparat och med tanke på priset är det väl en duktig burk,jag har en Ultra Curve men den är numera inte i drift.Jag gillar en ljudbild med perspektiv åt alla håll men med 8024án inkopplad blev perspektivet plattare och ljudet fick en lätt "slöja",
inga stora skillnader men dock en försämring.Jag köpte apparaten för att testa mitt omöjliga rum och det visade sig vara just detta omöjligt,att rätta till frekvensgången i detta rum finns det nog ingen elektronik i denna världen som kan.Botemedlet blev att dämpa fram/sidoväggar samt att ta bort bakre vägg för att få ett (större)fungerande rum till att börja med,resultatet har inte utvärderats helt och fullt ännu men Ultra Curven kommer troligen att förbli arbetslös.Till saken hör att jag hade underverket inkopplat analogt mellan cd och förstärkare,hade ingen möjlighet att koppla på annat sätt annars kanske det hade blivit så där bra---
Möjligt är väl också att jag som inte är ljudtekniker har missat något i inställningarna,kan vara lite knepigt att hitta rätt i menyerna för en ovan användare.




Om du kollar dom länkar jag refererat till tidigare, så ser du att dom varnar för just en sådan uppkoppling. Signalen från cd-spelaren är för låg vilket gör att man vid digitaliseringen inte utnyttjar alla bitar och upplösningen blir då lidande.
Men eftersom du inte kan koppla upp den på något annat sätt så återstår det nog bara att sälja den - till mig kanske?




Nja,sälja---jag köpte den när priset i Sverige låg på ca.6500:- handlade från Tyskland för 5000:- och en bättre beg.kostar idag--
inte mycket,den får nog vara kvar att leka med någon gång ibland och eftersom jag gillar att koppla sladdar/testa,koppla en gång till o.s.v. så kommer den nog till nytta trots allt---

Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2003/01/11 :  23:41:18  Show Profile Send juha a Private Message
Du behöver med säkerhet köra den just i auto eq läget.. Pabo installera den på max 4min hos mig i det läget och tog klart med sig mikrofonen. Maila Pabo om hjälp..menyerna verkar lite krångliga.
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2003/01/11 :  23:45:09  Show Profile Send juha a Private Message
Om jag nu lyssnar på en sisådär 5-6 bitars upplösning i o med min koppling...hör bra mycket mer nu än med alla bitar, så tar resten av bitarna till kaffet:)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/12 :  09:36:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Pabo:
Så här måste man göra för att inte tappa i ljudkvalitet:
Man får använda försteget för att sätta rätt nivå in till Ultracurvan.
Sedan får man ha en separat volymkontroll efter Ultrakurvan.
Krångligt, men nödvändigt enligt dom rapporter jag refererar till i länkarna jag
angivit ovan. Det är helt rätt som du säger att det annars inte spelar någon roll var man kopplar in den.
Samma problem uppstår om man kopplar in den i en tape-loop vilket hade varit smidigt.
Signalen in blir för låg.
Det bästa är nog ändå att ha den placerad innan DA-omvandlaren.
Dels blir man av med nivåanpassningsproblemet, dels slipper man digitalisera den analoga signalen och får då en kortare signalväg.
Go to Top of Page

roland58
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/01/12 :  17:11:42  Show Profile Send roland58 a Private Message
Det verkar ju lite oklart hur man kan använda "Ultracurven". Visst borde man kunna placera den mellan cd- spelare och förförstärkare och alltså använda den som D/A- omvandlare?

UmeåRoland
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/12 :  19:12:48  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Pabo:
Så här måste man göra för att inte tappa i ljudkvalitet:
Man får använda försteget för att sätta rätt nivå in till Ultracurvan.
Sedan får man ha en separat volymkontroll efter Ultrakurvan.
Krångligt, men nödvändigt enligt dom rapporter jag refererar till i länkarna jag
angivit ovan. Det är helt rätt som du säger att det annars inte spelar någon roll var man kopplar in den.
Samma problem uppstår om man kopplar in den i en tape-loop vilket hade varit smidigt.
Signalen in blir för låg.
Det bästa är nog ändå att ha den placerad innan DA-omvandlaren.
Dels blir man av med nivåanpassningsproblemet, dels slipper man digitalisera den analoga signalen och får då en kortare signalväg.

Om jag tittar på nivåmätaren in i ultra curven så ger den nästan fullt utslag kopplad via cd spelaren,vet inte om jag behöver så mycket mer.

Skeptiker
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/12 :  19:58:51  Show Profile Send Pabo a Private Message
Kul att denna tråd har blivit så lång. Man kan väl lätt säga att intresset för denna typer av produkter är stort. Steget ifrån en analog EQ är ett sjumilasteg eftersom man kör det hela i digitaldomänen och dessutom med 24-bitars upplösning. Att enheten dessutom innehåller auto-Q funktionen gör ju inte det hela sämre.

När det gäller nivåanpassning så lovar jag att jag skall göra en mätning på när den går i klippning och kommer tillbaka med det. Behöver dock ha tillbaka min enhet ifrån Juha

Jag skall senare bygga om min egen med bättre opampar, bättre strömförsörjning, ny klocka, fjärrstyrd ALPS volympot samt eventuellt en uppsamplare och 24/196 DAC internt. Det enda som kommer vara original är då A/D:N samt DSP:n som ju är det underbara med produkten.

Kanske något för en hifitidning att ta in som DIY-projekt

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/12 :  21:01:08  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by Pabo

Kul att denna tråd har blivit så lång. Man kan väl lätt säga att intresset för denna typer av produkter är stort. Steget ifrån en analog EQ är ett sjumilasteg eftersom man kör det hela i digitaldomänen och dessutom med 24-bitars upplösning. Att enheten dessutom innehåller auto-Q funktionen gör ju inte det hela sämre.

När det gäller nivåanpassning så lovar jag att jag skall göra en mätning på när den går i klippning och kommer tillbaka med det. Behöver dock ha tillbaka min enhet ifrån Juha

Jag skall senare bygga om min egen med bättre opampar, bättre strömförsörjning, ny klocka, fjärrstyrd ALPS volympot samt eventuellt en uppsamplare och 24/196 DAC internt. Det enda som kommer vara original är då A/D:N samt DSP:n som ju är det underbara med produkten.

Kanske något för en hifitidning att ta in som DIY-projekt

Lova att hålla oss underrättade det här verkar hel intressant du får gärna modda min eller hjälpa mig att själv göra det,som ett DIY projekt.

Skeptiker
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/13 :  08:32:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Oliver:
Är det verkligen så att den inte går att använda som DA-omvandlare?
Det i kombination med att det bara finns balanserade in och utgångar på digitalkortet
krånglar till det en del.
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2003/01/13 :  14:26:39  Show Profile Send Ionizer a Private Message
>>juha

Kör du den bara till basarna nu?? Hur fungerar det i sånna fall?

Vad händer om det är en fördröjning mellan in/ut signal? det borde ge fasskilnad mellan diskanten (tjuvkopplad) och basen (fördröjd i apparaten). Har du provat att köra all signal genom apparaten och bara "nolla" all eqalisering ovanför basområdet?

och hur var det med att använda digital in och analog ut, kan nån bekräfta att det inte går?

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/13 :  19:04:32  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Oliver:
Är det verkligen så att den inte går att använda som DA-omvandlare?
Det i kombination med att det bara finns balanserade in och utgångar på digitalkortet
krånglar till det en del.


Jag skäms verkligen kopplade in kablarna fel på kortet trots stora bokstäver där det stod IN och UT å inte var jag full heller.Den låter bättre digitalt in helt klart den absolut bästa uppgradering jag gjort i mitt system priset till trots.Kan bara hålla med Juha man bara blir sittandes förstummad och lyssnar,lyssnar och lyssnar.

Skeptiker
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/13 :  19:18:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Oliver.
Jag förstod inte riktigt.
Har digitalingången kontakt med DA-omvandlaren?
Du skrev tidigare att den inte hade det.
Jag skulle gärna vilja köra den som DA-omvandlare.
Det skulle begränsa utgifterna en del.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/13 :  20:12:18  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Oliver.
Jag förstod inte riktigt.
Har digitalingången kontakt med DA-omvandlaren?
Du skrev tidigare att den inte hade det.
Jag skulle gärna vilja köra den som DA-omvandlare.
Det skulle begränsa utgifterna en del.


Jo den fungerar som en D/A omvandlare och en jäkligt bra sådan.när jag monterade digital kortet kopplade jag in och utgången fel Den låter bättre via digital ingången jämfört med analog in trots fel impedans RCA ut på spelaren AES/EBU in i Ultran.Till och med bättre än min moddade DVD.Auto EQ:ad låter den för jäkla bra kan bara hålla med Juha min klart bästa uppgradering nånsin.

Skeptiker
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/13 :  20:51:29  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jag skall kolla om det finns en fördröjning då jag mäter klippnivån. Har varit inne på samma sak då min Dolby Digitalförstärkare skapar fördröjning.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2003/01/13 :  23:56:00  Show Profile Send juha a Private Message
quote:
Originally posted by Ionizer

>>juha

Kör du den bara till basarna nu?? Hur fungerar det i sånna fall?

Vad händer om det är en fördröjning mellan in/ut signal? det borde ge fasskilnad mellan diskanten (tjuvkopplad) och basen (fördröjd i apparaten). Har du provat att köra all signal genom apparaten och bara "nolla" all eqalisering ovanför basområdet?

och hur var det med att använda digital in och analog ut, kan nån bekräfta att det inte går?


Måste erkänna kör den med hela signalen igenom ultran för att helt enkelt återgivningen alltså klangen blir homogen, slipper betong bite i övre register ex violiner, röster, gitarr och andra instrument blir banne mig kanon. Ska försöka börja experimentera omm jag nu kan sluta lyssna Endorfin beroende...
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2003/01/14 :  00:00:42  Show Profile Send juha a Private Message
quote:
Originally posted by oliver

quote:
Originally posted by Björn-Ola

Oliver.
Jag förstod inte riktigt.
Har digitalingången kontakt med DA-omvandlaren?
Du skrev tidigare att den inte hade det.
Jag skulle gärna vilja köra den som DA-omvandlare.
Det skulle begränsa utgifterna en del.


Jo den fungerar som en D/A omvandlare och en jäkligt bra sådan.när jag monterade digital kortet kopplade jag in och utgången fel Den låter bättre via digital ingången jämfört med analog in trots fel impedans RCA ut på spelaren AES/EBU in i Ultran.Till och med bättre än min moddade DVD.Auto EQ:ad låter den för jäkla bra kan bara hålla med Juha min klart bästa uppgradering nånsin.

Glad för min skull att det fungerar var rädd att få tröja med knäppning baktill...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/14 :  12:30:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ni har övertygat mig och jag har beställt en.
Så till helgen ska jag fixa till lite snygga kurvor.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/14 :  12:56:11  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ionizer,

FÖrdröjningen i en Behringer DSP1100P/1124P är ca 1 ms. Vet ej med Ultracurve. Hade ultracuravan haft 12 parametriska band istället för 3 (för få tycker jag) kanske jag hade köpt den istället för DSP1100P. Parametriska band är mer flexibla.

Men det finns många high-end människot som hyllar Ultracurve som en "revolution" inom audio. Både vad gäller prestanda och pris.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/01/14 :  17:13:14  Show Profile Send d_kay a Private Message
Måste säga att den här tråden var helt otrolig. Brukar inte Hifi folk häckla studioprodukter för deras användning av EQ?. I vilket fall som hellst finns det absolut ingen EQ som kan fixa stående vågor problemet. Det skapar faktiskt mer problem. Tänk dig att du sitter mitt i rummet och du befinner dig i en stående vågdal. Du kan EQ'a upp den frekvensen hur mycket du vill utan att du kommer att höra någon skillnad. Om du sedan förflyttar dig 1/4 våglängd bakåt så blir du överumplad hur fet basen är.


Tangbandare rulez!
Go to Top of Page
Page: of 12 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000