Author |
Topic |
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 17:38:26
|
Washington DC Metro Station on a cold January morning in 2007. He played six Bach pieces for about 45 minutes. During that time approx 2 thousand people went through the station, most of them on their way to work. After 3 mins a middle aged man noticed there was a musician playing. He slowed his pace and stopped for a few seconds and then hurried to meet his schedule.
4 mins later the violinist received his first dollar: a woman threw the money in the till and, without stopping, continued to walk.
6 minutes, a young man leaned against the wall to listen to him, then looked at his watch and started to walk again.
10 mins: a 3 year old boy stopped but his mother tugged him along hurriedly, as the kid stopped to look at the violinist. Finally the mother pushed hard and the child continued to walk, turning his head all the time. This action was repeated by several other children. Every parent, without exception, forced them to move on.
45 minutes; the musician played. Only 6 people stopped and stayed for a while. About 20 gave him money but continued to walk their normal pace. He collected $32.
1 hour; he finished playing and silence took over. No one noticed. No one applauded, nor was there any recognition.
No one knew this but the violinist was Joshua Bell, one of the best musicians in the world. He played one of the most intricate pieces ever written, with a violin worth $3.5 million dollars. Two days before Joshua Bell sold out a theater in Boston where the seats averaged $100.
This is a real story. Joshua Bell playing incognito in the metro station was organized by the Washington Post as part of an social experiment about perception, taste and people's priorities. The questions raised: in a common place environment at an inappropriate hour, do we perceive beauty? Do we stop to appreciate it? Do we recognize talent in an unexpected context?
One possible conclusion reached from this experiment could be:
If we do not have a moment to stop and listen to one of the best musicians in the world playing some of the finest music ever written, with one of the most beautiful instruments .... how many other things are we missing? |
Made in SFRJ! First they came; HD 60 fps |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 18:41:43
|
Hummm intressant
Man kanske borde stanna upp o lyssna lite mer på våra gatumusikanter |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 19:35:11
|
Jag tycker man hör standarden på gatumusikanter. En del är mycket duktiga, andra mindre bra. Ofta märker man att gatumusikanter i andra delar av världen är bättre (än svenska). Sämst är väl de rumänska zigenartanterna som var här runt förra julen och "spelade" dragspel och trallade lite grann. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 19:43:37
|
quote: Sämst är väl de rumänska zigenartanterna som var här runt förra julen och "spelade" dragspel och trallade lite grann.
Vi har en dragspelstant här i Jakobsberg. Hon brukar sitta utanför köpcentrat och kan bara en låt... Nej förresten hon kan inte den heller. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 20:18:44
|
...and here's the video... http://www.youtube.com/watch?v=hnOPu0_YWhw
Visar kanske hur "intressant" klassisk musik är? |
You'll Never Walk Alone... |
Edited by - jonasz on 2009/01/12 20:22:33 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 22:23:16
|
quote: If we do not have a moment to stop and listen to one of the best musicians in the world playing some of the finest music ever written, with one of the most beautiful instruments .... how many other things are we missing?
Jag tycker den slutsatsen är milt uttryckt lite märklig. Ett problem i det här fallet var väl att han stod och spelade i en storstad en kall morgon när huvuddelen av de som passerade antagligen var på väg till jobbet eller tåget. Det är ett välkänt fenomen att folk som bott i en storstad en tid lär sig "stänga av" omgivningen av den enkla anledningen att man annars skulle bli helt utmattad av alla intryck (det är det som ger upphov till den "oseende blicken"). Den här "avstängningsmekanismen" har alltså inte nödvändigtvis något att göra med att man har speciellt bråttom, men man stänger defintivt av när man försöker ta sig till jobbet en kall morgon i januari och reser samma rutt som man rest hundratals gånger tidigare; det finns ju inget behov att att vara speciellt uppmärksam.
Naturligtvis så kan man "slå på" sig igen om man har gott om tid och är ute på en promenad och är inställd att ta in alla intryck (och inte behöver tänka på jobb, hämta ungarna, vad man ska äta till middag etc).
Om jag är ute och går längs Southbank en varm sommarkväll så stannar jag gärna och lyssnar/tittar på gatumusikanterna (som brukar vara väldigt bra); om jag passerar samma rutt en vardag då jag (och några tusen andra) är på väg till en bro över Themsen så lägger jag inte alls märke till dem(dessutom har jag då oftast ett par hörlurar i öronen).
Min poäng är alltså att en stor del av de som passerade nog inte ens noterade vad han spelade; han "filtrerades bort".
Tyvärr är den här mekanismen svår att stänga av, jag har vid flera tillfällen lyckats reta upp bekanta och släktingar när jag varit på besök i Hudiksvall (är uppvuxen i den trakten; flyttade till Göteborg för 14 år sedan och bor sedan drygt 3 år i London) och helt enkelt inte sett dem när jag varit ute på stan och gått förbi dem på gatan; numera försöker jag medvetet hålla lite koll för den "omedvetna" delen verkar helt slutat fungera.
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 22:49:54
|
Där ser man vilken skillnad det blir när man inte kör med absorbenter! |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
|
Topic |
|