HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Korta sladdar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/12 :  00:32:04  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Hej fränder!
I och med att mitt första system är i uppbyggnad, med förstärkare, tuner, equalizer och skivspelare från Pioneer med 25+ år på nacken, har jag i och med inköpet av equalizern nu för få sladdar att koppla ihop allt.

Det har hittills varit ett ganska billigt system till min plånboks glädje, men jag ser det snarare som en anledning att fortsätta vara ekonomisk än att punga ut ännu mer för sladdar och så.

När jag har letat lite sladdar för att koppla ihop allt verkar det som att alla signalkablar är minst 1m långa vilket känns lite overkill då man egentligen bara behöver ca 10-15 cm. Finns det någon tillverkare som har kortare sladdar till försäljning? Jag tänkte att ju kortare man kan hitta, desto mer kvalitet kan man få för pengarna. Eller är det en branschstandard med minst 1 m sladd så att tillverkarna får mer betalt på överflödskabeln man tvingas köpa?

Ge gärna förslag om ni sitter på några. Det är främst vinyl jag kommer att spela.

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/01/12 :  01:14:43  Show Profile Send marens a Private Message
Det är väl såhär att sladdar under 1m blir väldigt liten poäng med.

Dels så riskerar de att inte räcka allt för ofta. Sedan är själva kabelns kostnad väldigt låg jämfört med kontakterna, skalning av kabeln och att löda dit kontakter på kabeln. Dessutom är den ljudmässiga vinsten så gott som obefintlig för så korta längder. Det man tappar i flexibilitet vinner man alltså inte på andra punkter.

Det blir en mycket liten marknad och prisinneffektivt på så sätt.

Det enda det tillfredställer är ju semiperfektionister/semiminimalister som isolerar kabellängden från allt annat i slöserianalysen och baserar sin känsla av missnöje på endast det. På ren svenska: folk som hakar upp sig på detaljer.
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/12 :  01:24:32  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Du har nog rätt i ditt antagande, men för mig blir det "för mycket av det goda" eftersom det kommer att bildas ett råttbo av sladdar bakom mina grejer.
Jag hittade en annan tråd här där det tipsades om en ebay-säljare som flätade egna silverkablar och jag funderar på att höra av mig till honom och höra vad vad en meter sladd, uppdelad i tre delar, skulle kosta. Eller så får jag nöja mig med ett par Clas Ohlson-sladdar tills jag får ett behov av uppdatering.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/01/12 :  06:28:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Glöm inte att sladden ska kunna böjas med !
3 dm sladd ink kontakter är inte lika med 3 dm mellan maskinerna.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/01/12 :  10:40:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag skulle även vilja säga som så att du förmodligen kan ha saker som mindre störningskänslighet att vinna om du valde en meters för då kan du ju placera elektroniken längre ifrån varandra men det är ju endast en tanke. Men en möjlighet eftersom du ju inte verkar kunna hitta kablar med kortare längd än en meter.

Samt att du ju får lättare att få sålt kablarna när du byter upp dig i framtiden. MvhKristofer
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/01/12 :  12:24:54  Show Profile Send CC a Private Message
DIY?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/12 :  18:12:11  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Ja, DIY verkar vara det enda sättet att få det som jag vill ha det. Ska man ge sig på svalander-kit eller går det att få billigare/bättre på annat sätt? Som jag har resonerat, är mitt system inte tillräckligt bra för att sladdskillnad ska kunna make it or brake it. Först och främst ska pickup uppgraderas och hitta ett par högtalare som passar. Nu vill jag bara ha kul utan strul med råttbon som samlar damm.

Vid uppgradering av systemet är det nog möjligt att man letar sig upp i prisklasserna, men enkelhet, korthet och pris är de främsta kriterierna för mina sladdar just nu.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/01/12 :  19:40:53  Show Profile Send marens a Private Message
Fast bra kablar är ju inte dyrt. Man kan ju få väldigt bra kablar nästan gratis. Det som kostar mest är som sagt kontakterna. Lågkapacitiv koaxialkabel med ypperligt tät skärm kostar på sin höjd 10kr/meter eller så kan man hitta den liggandes någonstans.
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/01/13 :  22:08:31  Show Profile Send llerk a Private Message
Inte om man väljer Nordost

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/13 :  22:57:00  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
det här är ett alternativ jag hittat: http://www.fynda.se/index.php?prodid=3119
är det någon som har erfarenhet av prosonkablar som kan säga något om dem? för det priset kan man väl inte förvänta sig mirakel, men i led med min övriga utrustning gör de sig väl i prisklass.

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/01/14 :  08:34:45  Show Profile Send CC a Private Message
Proson? Det var till en Supra som du länkade till. Vilken säkert går helt utmärkt efter de krav du specat.

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/01/14 :  08:37:14  Show Profile Send CC a Private Message
Snåla inte med de billigaste kontakterna bara. De är oftast de svagaste länkarna. Samt så var noga med lödjobbet!

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/14 :  12:10:39  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
oj. det blev fel. här är prosonkabeln: http://www.fynda.se/index.php?prodid=3080

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/01/14 :  13:34:35  Show Profile Send CC a Private Message
De va billigare än billigt! Köp å berätta sedan om du blev nöjd!

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/01/14 :  14:29:33  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Det var billigt så jag köpte några par till min blue-ray spelare.
Det blir i alla fall snyggare än lakritssnörena jag har nu.
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/14 :  14:47:13  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
jag beställde tre par av deras 0,4 m långa kablar. blir säkerligen bättre än de kablar som sitter på nu. de måste ha hängt med från start, dvs i 25+ år innan jag tog över systemet. Jag ska komma med någon slags recension så gott jag kan när de anlänt.

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/01/14 :  17:13:50  Show Profile Send edison a Private Message
Supra kan beställas i valri längd.
Få butiker lär ha kortare än 1 m i lager, men vill bara butiken hjälpa till så levererar Supra det man beställer.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/19 :  18:33:26  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Hej igen. Nu har jag fått hem sladdarna och kopplat in i systemet. 40cm är mindre än vad man tror, men de räckte precis på den längsta sträckan. Något svårt att fästa dem bara pga snäva innerdiametrar på kabelkontakterna. Det var till och med ett par som gick sönder vid fastkoppling så de ska jag reklamera, och förmodligen byta till en lite längre sladd.
Än så länge har jag inga tillräckligt bra högtalare för att komma med några lyssningsrecensioner, men kablarna ser ganska fina ut iaf.

Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/20 :  12:30:16  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Jag tänkte bara skriva att Fynda.se hade väldigt bra service. Den kabeln som hade gått sönder behövde inte skickas tillbaka, utan de skickade en ny på en gång.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000