Author |
Topic |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 22:28:58
|
Ser spännande ut Lars! Har Du använt IGBTér i förstärkare tidigare? Dom erfarenheter jag har fått mig tilldelade, aldrig hört eller testat själv, säger att det låter som det luktar i kattlådan, det är ju annars en användarvänlig komponent så det vore kul om det gick att göra något bra, har Du något emot att man hänger på? Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 23:25:04
|
Jag har 6st igbt som ligger... STooooora.
bsm50gb120dn2... gratis till första hojtaren!! |
Hihi. :)
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/01/09 : 08:10:10
|
Blanda inte ihop den här kopplingen med konventionell IGBT. Analysera istället denna "tre-transistor-compound"! Läs hela diyaudio-tråden där det finns en del intresanta kommentarer. Själv har jag inte kommit fram till någon klar slutsats om kretsen! |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2009/01/09 08:18:15 |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2009/01/09 : 14:01:30
|
IGBT:er har aldrig vunnit något erkännande i audiokretsar. De lär ha oönskade egenskaper men här talar jag utan personlig erfarenhet. De funkade bra till ett 140kV/1A agg i alla fall! |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/01/09 : 15:13:11
|
Gossar, sluta tjata om IGBT nu! Tråden handlar om en koppling som kallas BIGBT!
Peranders du kan säkert ge en insiktsfull kommentarer om compound-kopplingen med 1 NPN, 1 PNP och en MOSFET! |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2009/01/09 15:14:50 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/01/10 : 11:05:37
|
Det ser ut som ett balanserat dubbelt pushpull steg. Ser ingen anledning för den komplexiteten. Jag har själv skissat fram ett otal olika liknande saker, men jag gillar inte komplexitet annat än som rolig tankenöt.Jag skulle mycket hellre gå på en standard emitterföjarutgång eller ett CFB-kopplat par i varje halva.
Bygg, mät och lyssna. Det skulle vara kul att veta hur det låter.
Mvh Johannes. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/01/10 : 12:14:58
|
Circlomanen:
Tack för att du hänger på i den tekniska diskussionen!
För mig betyder CFB "Cathode FeedBack", vad har du för definition?
Emitterföljare går bort eftersom rör och strömdrivning inte trivs oavsett om man driver med trafo eller inte.
Fördelen med en liten lågkapacitiv MOSFET på ingången är att man enbart får spänningsdrivning. Iofs kan ju en hög kapacitans liknas vid strömdrivning.
Har tidigare skissat på ett par med MOSFET och PNP för att skapa en spänningsdriven BJT-hybrid. Fördelen med den nu visade verkar ha en extremt mycket bättre temp-stabilitet än alla de övriga. |
|
|
Jazzskägg
fd. Mattias A
424 Posts |
Posted - 2009/01/10 : 12:44:56
|
Ser intressant ut, kan tyvärr för lite för att vara med i teknisk diskussion men gasa på
mvh mattias |
d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj ------------------------Jazzskäggs byggtråd------ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
|
|
|
|
Topic |
|