HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Råd o tips med akustik...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/07 :  15:28:03  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Nu har jag äntligen bestämt att jag ska göra ngt åt akustiken i lyssningsrummet, på tiden säger nog Engelholmaudio

Här är en bild från senaste demon


Tyvärr hade jag precis slängt mattorna som legat framför högtalarna o tagit emot golvreflexerna.


Detta är mina tankar;
Flytta tvn helt från denna vägg, köpa smala höga cd-stativ från ikea (Benno), dessa är 200 mm breda så 3 st bör räcka, o placera de mitt mellan högtalarna. Utanför dessa något mattliknande på väggen

Bakom högtalarna i hörnen placeras stora bladväxter.
På golvet framför högtalarna kommer mattor placeras för att ta hand om golvreflerxer.

Högtalarna kommer ställas på orginalspikes för att få rätt tiltning (Dessa var borttagna vid fototillfället), högtalarna kommer vridas lätt toe-in - Kommer testa olika vinklingar, olika avstånd från sido- och bakvägg.

På väggen bakom/ovan lyssningsposition kommer två Soften Wallpanels att sättas upp (550 x 550 x 50 mm)


Ge gärna tips och råd


Edit: Elektroniken står inte på golvet i vanliga fall utan på bänken bakom

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/01/07 :  18:30:06  Show Profile Send marens a Private Message
Skaffa ett soffbord. Soffbordet gör så att en del av den första golvreflexen kommer riktas åt ett annat håll än den höjd du sitter på.

Låt TV:n sitta kvar, eller flyttas längre ner så man slipper få ont i nacken. Den gör ingen skada faktiskt. De där bennopelarna gör nog mer nytta på någon sidovägg tex än mitt mellan högtalarna.

Vrid in högtalarna så att de är riktade mot mittenpersonen som sitter och lyssnar. Annars tiltar ljudbilden mot den högtalare man sitter närmast. SSCCHHwitt så fastnar ljudbildens högre frekvenser i den närmaste högtalaren så fort man sitter lite på sidan, förutom att man får ett hål i mitten av ljudbilden och onaturligt stora instrument där.

Dämpa bakom högtalarna, de där soften wallpanels gör säkert bättre nytta rakt bakom högtalarna, fast de verkar lite små, fungerar mera som mindre hål i väggen än dämpytor. Det är bra att få bort alla de spegelbilder av högtalarna som bildas i nästan samma rikning som högtalarna. Växterna är bra bakom högtalarna i hörnen, de dämpar lite högre frekvenser.

Strunta i småmattor framför högtalarna utan sätt ut så stora mattor som möjligt på så stor del av golvet som möjligt.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/01/07 :  19:35:29  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Vrid in högtalarna så att de är riktade mot mittenpersonen som sitter och lyssnar. Annars tiltar ljudbilden mot den högtalare man sitter närmast. SSCCHHwitt så fastnar ljudbildens högre frekvenser i den närmaste högtalaren så fort man sitter lite på sidan, förutom att man får ett hål i mitten av ljudbilden och onaturligt stora instrument där.
Det bästa är att prova sig fram, olika rums beskaffenhet och högtalares specifika spridningsmönster gör att generella regler är svåra att tillämpa.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/07 :  19:49:49  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Visst är det så Goldfinger! Jag tror mer på cd-ställen / typ diffusorer ist för en död platt tv (Gör saken bara värre ju)

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/01/07 :  19:54:37  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Den här tråden passar bättre i Butikshyllan.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2009/01/07 :  20:07:30  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Nog bättre med en bra matta istället för ett soffbord, visst försvinner en del reflekterat ljud under bordet men med ett bord så får man dessutom ännu en reflekterande yta som man inte lika gärna täcker med tjockt tyglikande material som en matta.

Soffbord har man förstås, det är ju bra att ha, men det blir en märkbar skillnad om jag lägger ett täcke över mitt... så jag skulle inte se det som en odelat positiv addition i rummet.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/02/27 :  14:59:29  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Bord brukar pekas ut som en välljudsförstörare så gott som överallt. Hur är det egentligen?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/02/27 :  15:05:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ett bord kan agera som "fälla"! Tänk dig att du utan bord kan se högtalarna i golvet, genom spegel-tricket. Om du med ett bord inte kan se högtalarna varken på golvet eller bordet med spegeltricket, så har du tagit bort golvreflektionen! I praktiken så studsar golvreflexen in under och upp i bordet...

Så har jag fattat bords-tricket.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/02/27 :  15:06:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Beror på hur samt varifrån högtalaren sprider och på hur soffbordet
placeras.

Ett korrekt placerat soffbord tillsammans med en högtalare med
passande spridning (läs konventionella högtalare) kan användas så
att golvreflexen studsar från golvet upp på undersidan av bordet
och således inte mot lyssnarens öron.

Ett felplacerat soffbord verkar på så vis att golvreflexen istället
kommer från bordets hårda ovansida vilket gör att två i princip
identiska ljud kommer efter varandra och hjärnan får problem med
att sortera ut vilket ljud som kom först.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/02/27 :  15:07:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message


För seg att svara tydligen, men jag får skylla på att jag skrev lite längre
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/02/27 :  15:08:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Haha! 1-0 till mig, Persson!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/02/27 :  15:11:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
He he...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000