HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 högtalare??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2002/07/15 :  11:20:16  Show Profile Send sulan a Private Message
hej
vill be om lite råd då jag ämnar att uppgradera mitt system på högtalarsidan. systemet består av primare A20 + D20 samt purist audio signalkabel. är mest intresserad av stativare. ljudidealet är dynamik, hög 3D-känsla och röster!!! lågbas är inget måste men värderas högre än den där extrema detaljrikedomen och skira diskanten...

tacksam för föraslag...

är även intresserad av vad primare använder för komponenter i dess fjärrkontroller... märke etc.

tack på förhand

sulan

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/07/15 :  11:26:18  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Och budgeten ligger på ??
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/15 :  11:47:44  Show Profile Send Morgan a Private Message
Med de prioriteringarna, dynamik, hög 3D-känsla och röster, så är min rekommendation utan tvekan Dynaudio Contour 1.3SE. Jag har några hundra lyssningstimmar på den högtalaren, och jag vet att den utan problem tar upp kampen med de verkliga giganterna i prisklassen lååångt över 100.000 på de parametrar du nämner. Även upplösningen i basregistret hör till det bästa jag någonsin hört från en högtalare. Mina egna Contour 1.3 mkI är frånåkta med ljusår på alla parametrar.

Min rekommendation är att du ber att få provlyssna dem tillsammans med en REL Stadium III subwoofer how Martin Niklasson på hifi-punkten i Skövde. Kombinationen är ruggigt bra, och man kan glömma allt skitsnack som sagts om Sub-satelliter...

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/15 :  11:52:09  Show Profile Send markku a Private Message
Du burde så absolut lyssna på Revel Performa M20, gärna mot Contour 1.3SE, för all del

mvh
Markku

< "Don't try to explain it, just sell it." Colonel Tom Parker >
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2002/07/15 :  12:00:17  Show Profile Send sulan a Private Message
quote:

Och budgeten ligger på ??




runt 10000
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/15 :  12:01:58  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Är din budget "liten" så tycker jag att du skall ge Heco Argon50/70 chansen=)

de låter bra för relativt små pengar...

sen så tycker jag att Wharferdale´s 7 Diamond anniversery*stavning?* låter förj'vligt bra för de pengarna å den storleken..(stativhögtalare)

Heco Argon 50, AR su
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2002/07/15 :  12:06:14  Show Profile Send sulan a Private Message

har någon erfarenhet av Avance Signature 3???
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/15 :  12:13:37  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
jo jag glömde Infinty´s värsta kappa serie, den låter bra den också..

men Tannoy´s nya serier.. har fått bra betyg iaf..



Heco Argon 50, AR su
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/15 :  12:18:09  Show Profile Send matson a Private Message
Avance, ProAc, Dynaudio hade jag kollat upp om jag hade haft dina preferenser.
Begagnat hade jag köpt också förresten!

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/15 :  12:28:26  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Du burde så absolut lyssna på Revel Performa M20, gärna mot Contour 1.3SE, för all del



*garvar* Jovars - hårda skolan mot mjuka skolan. En mycket intressant jämförelse. Personligen håller jag Mårten Designs Monk för en intressantare högtalare än Revel Performa M20 - inte minst på grund av det enorma prispåslag som drabbar Dollar-produkter. Om man vill göra rättvisa jämförelser så måste oftast amerikanska produkter komma upp på nära dubbla priset jämfört med en skandinavisk produkt av liknande typ - detta enligt min egen erfarenhet, inte bara teoretiskt resonemang, måste jag nog tillägga.

Så prisklassen var 10 kakor, alltså... Ja, där är jag inte så inlyssnad på utbudet att jag vågar mig på att ge några råd alls. Begagnat, kanske? Jag brukar hitta en del godbitar i begagnathyllorna när jag gör mina räder i Göteborgsbutikerna. Senast hittade jag en Apogee Slant-modell för billiga pengar, och den hade den fina banddiskanten från de större modellerna. Alls inte tråkigt för ca 6.000 kr. Kanske kunde du hitta en begagnad Acoustic Energy AE-1 för en billig slant.

jag skulle råda dig att titta lite hos Anders Bengtsson på hifi-stället i Göteborg. Hans begagnat-hylla brukar vara välfylld. Lyssna inte på hans säljsnack, bara - då är det lätt hänt att du går hem med en Harman Kardon CD-växlare istället för högtalare. You have been warned

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2002/07/15 :  13:56:28  Show Profile Send sulan a Private Message
hur ställer sig ex carlsson OA50/52 till ovanämnda kriterier....
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/15 :  14:34:25  Show Profile Send n/a a Private Message
Carlsson OA50.2, 51.2, 52.2 står sig bra. Men det är en helt annan typ av konstruktion och låter lite annorlunda. Vissa kan inte vara utan det vissa gillar inte det. Jag personligen kan inte vara utan dem just nu. Carlsson högtalarna är avslöjande och luftiga, med fin ljudbild förutom i djupled där de saknar en hel del jämfört med t.ex Dynaudio. Ljudet kommer inte rätt i ansiktet utan spelar framför dig som en scen (panoramaljudet). Diskanten från Carlsson är långt ifrån silkesmjuk som Dynaudio, men låter (i mina öron) naturligare. Carlssonljudet, hmm.. är väl så långt ifrån hörlursljudet (inget ont om hörlurar, vi talar bara olika skolor) man kan komma. Jag tror att Carlsson högtalarna är världens mest prisvärda. men, thats me... Jag är Carlssonfreak, alltså då partiskt, så ta det jag skriver med en nypa salt. .... Lyssna på ett par 50'or med hyfsad elektronik. Du kommer antagligen höra saker på skivorna du inte hört innan, detta innefattar en hel del skräp vill jag lova.

puh... Jag rekommenderar en lyssning iallafall...


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/07/15 :  15:11:53  Show Profile Send krelle a Private Message
Hallo, jag har en kamrat som köpte Tannoy Eyeris1 på ljudmakarn som han är väldigt nöjd med. Vi testade hans högtalare på mina lite tyngre grejer och då blommade dem upp minsann, ett par högtalare att växa med enligt mitt tycke. Dem är ett par ganska små stativare men låter väldigt stort+väldigt tight bas och priset är ca 10 stora. Rekomenderas...... Krelle
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/07/15 :  15:37:04  Show Profile Send B Peter a Private Message
Hmmmmm, schysst lågbas, rejäl dynamik, kanon på röster, stativare...

Det låter ju som en beskrivning av mina Mosenhögtalare!

De råkar dessutom vara till salu för ynka 6000 kr då jag tänker byta till 80 kg högtalare inom kort
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/15 :  20:05:05  Show Profile Send markku a Private Message
Nu vet jag prisläget, så låt mig försöka igjen: vad om finsk succé i international format, Amphion Argon 2?

Ni, som läser Hi-Fi+, vet vad Chris Thomas i nummer 17 hadde att säja om denna stativaren. Vidare har Doug Schneider testat den på Sounstage.com:

http://www.soundstage.com/revequip/amphion_argon2.htm
http://www.soundstagemagazine.com/measurements/amphion_argon_2/

T.o.m. Hifi&Musik testade tidigare modell av Argon, men denna nya gör stormande succé - också utanför sitt hemland!

http://www.amphion.fi/products/argon2/argon2frame5.htm

Beträffande återsäljare, ta kontakt med

High-fi Consult

P.O. Box 310 67
SE-200 49 Malmo
Sweden

tel: +46 40 96 49 15
fax: +46 40 96 49 15
mobile : +46 40 96 49 15

roger.lindgren@highfi.m.se
www.highfi.m.se
Contact: Roger Lindgren


mvh
Markku


< "Don't try to explain it, just sell it." Colonel Tom Parker >
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/07/15 :  20:14:08  Show Profile Send AndersB a Private Message
Tjenare Sulan

Jag är också ute efter utmärkta stativare och har lyssnat igenom en del av de som finns på marknaden, i och för sig hos olika handlare med olika prylar men dock med egna skivor... Mårten Design Monk, QRS Qallisto, Monitor Audio GR 10, Dynaudio 1.3 SE och Revel Performa
M 20 har passerat revy för öronen och jag tycker att Revelen vann tämligen överlägset - STOR ljudbild, elegant detaljrikedom samt faktiskt en snärtig och djup bas. Enda nackdelen är tyvärr priset som tyvärr är betydligt högre än hos konkurrenterna...

MVH

Anders


Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/15 :  20:29:29  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
B Peter... vad är det för några som du har till salu?

maila till mig/ robin.fischer@swipnet.se

Heco Argon 50, AR su
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/07/15 :  21:10:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Med de prioriteringarna, dynamik, hög 3D-känsla och röster, så är min rekommendation utan tvekan Dynaudio Contour 1.3SE. Jag har några hundra lyssningstimmar på den högtalaren, och jag vet att den utan problem tar upp kampen med de verkliga giganterna i prisklassen lååångt över 100.000 på de parametrar du nämner. Även upplösningen i basregistret hör till det bästa jag någonsin hört från en högtalare. Mina egna Contour 1.3 mkI är frånåkta med ljusår på alla parametrar.

Min rekommendation är att du ber att få provlyssna dem tillsammans med en REL Stadium III subwoofer how Martin Niklasson på hifi-punkten i Skövde. Kombinationen är ruggigt bra, och man kan glömma allt skitsnack som sagts om Sub-satelliter...

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?*



Men inga REL-basmoduler har ju några högpassfilter till sidosystemen vilket gör dem smått omöjliga att integrera med samtliga högtalare. Dessutom avlastas ju inte sidosystemen och måste spela bas "som vanligt". REL verkar för mig inte vara bra att integrera i en anläggning. Hade de haft vetiga högpassfilter så, då hade de säkert kunnat ge tillfredställande resultat.


Tips till Sulan:
Det är bättre du lyssnar själv på en massa högtalare för att bilda dig din egen uppfattning. Alla tycker nämnligen olika bra om olika högtalare. En högtalare kan för en person vara gudomligt "bra", men för en annan låta förskräckligt. Jag brukar dock gilla vanliga högtalare som inte strålar ljud åt alla möjliga håll och kanter, det är väl tips så långt jag vågar sträcka mig. Har du funderat på varför du vill ha just stativhögtalare? De måste ju ändå upp en bit i luften så luftvolymen under kan lika gärna göras låda av, så kan de konstrueras så att de går längre ned i frekvens.

Johan L.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/07/15 :  21:25:09  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Med de prioriteringarna, dynamik, hög 3D-känsla och röster, så är min rekommendation utan tvekan Dynaudio Contour 1.3SE. Jag har några hundra lyssningstimmar på den högtalaren, och jag vet att den utan problem tar upp kampen med de verkliga giganterna i prisklassen lååångt över 100.000 på de parametrar du nämner


Njaa....så långt kanske vi inte ska gå. Kan säkert vara ett bra köp, men upp till 100 lakan så räcker de nog INTE till.

Om jag var du skulle jag nog ha sattsat på att hitta ett par beg. QRS Callisto.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/15 :  22:13:24  Show Profile Send yalpa a Private Message
Bygg ett par ProAc kloner. Har du inte möjlighet att bygga lådan själv så be en snickare fixa den delen, det borde inte gå på mer än 10 lök ändå...

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/15 :  22:47:11  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Bygg ett par ProAc kloner. Har du inte möjlighet att bygga lådan själv så be en snickare fixa den delen, det borde inte gå på mer än 10 lök ändå...

Z



10000kr klarar man lätt att få ihop ett par kloner för. Materialkostnaden ligger på runt 6000kr (lite över, beror ju mycket på komponentval till filtret) men tar inte snickaren över 3000kr (vilket jag verkligen inte hoppas!) så klarar man det lätt.

Jag håller själv på att bygga ett par (dock bygger jag allt själv) och det är verkligen kanonsimpelt om man inte lider av svår "tummen-mitt-i-handen" sjuka :)

Har hört klonerna och de låter helt underbart. Enda gången under min korta period som hifi-intresserad som det inte lät som man lyssnade på en stereo. Instrumenten lät verkligen naturligt (minns inte 100% exakt men jag har för mig att jag tyckte cymbalerna i Pink Floyd - Comfortably Numb lät precis som när jag själv sitter vid trumsetet).

Det ska sägas att det naturliga ljudet kom som en chock eftersom jag aldrig hört något liknande. Först kändes det konstigt. Men efter den över 6min långa låten (Pink Floyd - Comfortably Numb som jag nämnde, en av mina favoriter) så var det svårt att slita sig. Jag älskar gitarrsolon och Dave Gilmours solo i denna låten älskar jag. På klonerna lät det helt underbart!

/Erik
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/15 :  23:06:55  Show Profile Send Morello a Private Message
Finns mycket skoj att välja på. Tex:
Ino Audio pi60s
Audiovector M3

Eller varför inte att par:
Morello Reference Standard SII

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/15 :  23:32:32  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Finns mycket skoj att välja på. Tex:
Ino Audio pi60s
Audiovector M3

Eller varför inte att par:
Morello Reference Standard SII

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"





Vilka av ovanstående kostar 10 papp?

Sist jag kollade Ino Audios prislista så kostade pi60s minst 38 papp och om inte Öhman dragit igång "The Big Bonanza Summer Clearance", så faller väl dom utanför bugeten.....

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/15 :  23:34:52  Show Profile Send ekman a Private Message
vad han menar ar att dom bara ar varda hogst 10papp =)
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/15 :  23:52:18  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Markku,


de där nya Amphion såg vädligt imponerande ut. Verkligen.

Ett lyssningstips för min egen del också. Tackar.

Thomas
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/16 :  00:14:03  Show Profile Send Morello a Private Message
Ekman: Du är så lustig..........


Ino Audio pi60 (ej signatur) kostar från 12 200 kr.

mvh



"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000