HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Smått eller stort?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/05 :  16:32:44  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hm...

Vi "dillar" ju en del, i diverse trådar, om hur små detaljer som kan höras.

Å ena sidan kan det väl - i viss mån - bli ett självändamål att höra så små detaljer som möjligt, och att höra så små förändringar som möjligt. Något av en specialgren, liksom.

Å andra sidan byggs ju helheten upp av alla de små detaljerna, kan man ju anföra. Ju mer hörbara detaljer, desto bättre upplevd helhet, liksom.

Men när man lyssnar på musik live, så sitter man ju inte och lyssnar på detaljerna på samma sätt. Det brukar alltid låta "grötigare" live dessutom.
Live är naturligtvis helt autentiskt, men ändå liksom sämre, helt enkelt. Tycker jag i alla fall.

Sen finns ju di där stora sakerna också: Typ va dä ä för melodi å va di sjunger om å sånt. Valstakt å baktakt å va di kallar't.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/05 :  17:20:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nu får vi definitivt slå ihjäl dig ....

Jag tycker att din fråga är så mångfacetterad. man kan ju a) leta efter detaljer i ljudet som "inte ska vara där". Jag har en King Crimson-CD där det härs ett konstigt skrap, som om någon skjuter på en stol, öppnar en knarrande dörr till studion eller liknande. En fläck i inspelningen men den ger skivan mera liv.
Sedan har du alla de som lyfter av våta filtar från sina Wilson Puppies Wam-Bang-Dong för en halv mille, men det är ju något helt annat.
Om liveinspelningar: ofta är de ju förbättrade i studion med pålagda studiospår för att det ska låta bättre. Jag föredrar en bra liveskiva med ett bra liveband än en skaplig (men perfekt) studioskiva. Men det beror ju alldeles på.
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2009/01/05 :  17:30:11  Show Profile Send mrk a Private Message
quote:
Live är naturligtvis helt autentiskt, men ändå liksom sämre, helt enkelt. Tycker jag i alla fall.

Sämre än vaddå?

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/01/05 :  17:58:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Nu får vi definitivt slå ihjäl dig ...

Vänta en stund, det kommer kanske fler tänkvärda frågeställningar..

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/01/05 :  18:22:20  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Jag håller inte med Strmbrg (märker att det blivit vanligare)

Du kan inte dra in vad du anser (din bild av) en konsert in i en generell frågeställning. OM du menar de 5 sista raderna längst bak när Springsten lirar på Ullevi så har du förmodligen rätt. Filt på, bakom, över huvudet eller i köket spelar ingen som helst roll, vare sig live eller hemma i fåtöljen

Om du däremot menar 1985 när Björn Afzelius lirar live med en akustisk gitarr i det som förr var Östersunds teater, då har du - enligt mig - mindre rätt.

Är det Karlshamns symfoniorkester som har höstkonsert har du - enligt mig - mindre rätt.

Om du menar en natt med Gin och Tonic lutad över flygeln på Gothia Towers och en gudabenådad barpianist så har du också - enligt mig - mindre rätt.

Om du menar en operett på Göteborgsoperan med en fantastisk närvarokänsla mellan publik, orkesterdike och ensemble har du också - enligt mig - mindre rätt.

Alla exemplen - förutom Springsten längst bak - kräver vid jämförelse att du har med de många små detaljerna för att i din lyssningsfåtölj kunna uppleva - i någon mån -samma händelse som i verkligheten.

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2009/01/05 :  18:46:45  Show Profile Send Staffan a Private Message
Soundbrigade vad menas med?:

Sedan har du alla de som lyfter av våta filtar från sina Wilson Puppies Wam-Bang-Dong för en halv mille, men det är ju något helt annat.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/05 :  19:10:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det är lika förbryllande för mig själv - vad tusan menade jag med det??? Kanske något lika förvirrande som Strmbrgs (kan du inte byta nick och fylla i lite vokaler, Strmbrg. Min fysiklärare på gymnasiet hette Strömberg men gick under benämningen Stroomberg) fråga.
Jag menade nog kanske alla de extraprylar som inte faller under kategorierna spelare, förstärkare resp högtalare som sägs "riva väggar mellan förstärkaren och lyssnaren" alternativt "svepa undan en blöt filt". Om jag nu satt med världens dyraste prylar, skulle jag då inte kunna uppfatta King Crimsons skrapande stol om jag inte hade hängt Peter Belts kluttar i gardinerna??

Jag tycker den riktigt viktiga/intressanta frågan handlar om musikupplevelsen. Om man nu utgår från live-inspelningar kan jag ju tycka att (subjektivt/objektivt) Pink Floyds Ummagumma är så mycket intressantare att lyssna på jämfört med en perfekt Chick Corea studio-inspelning, just för att Ummagumma har så oändligt mycket mer liv. Eller jämför Soft Machine, Sixth's (ursäkta genitivapostrofen - det är definitivt en horrör i svenska språket) båda halvor; den ena live den andra studio: den ena fyllig, varm och levande, den andra kall, likgiltig och klinisk.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/01/05 :  19:21:45  Show Profile Send huzze a Private Message
Är med dig där HC. Att höra en symfoni live är något helt annat än på skiva. Mjukare, behagligare och ändå enklare att höra vad en oboe-stämma hittar på i en egen slinga.

Att sen jämföra det med smådetaljer alá hifi blir som en diskussion mellan "avslöjande studiomonitorer" och "förlåtande musikaliska högtalare".

En live-konsert med Entombed (dödsmetall) blir ju mer en ljudmatta än en massa detaljer och det är en annan upplevelse än det som förmedlas på skiva. Det är rent mangel som ska kännas genom märg och ben.

En annan aspekt är detaljeringsgraden av "rumsinformation". Där har jag inga guldöron. Visst jag hör om det är en kyrka eller en liten jazzklubb, men jag kan inte avgöra hur många kvadratmeter inspelningen gjorts på. Jag kan även höra att någon spelar långt bortom högtalarna, men jag lyssnar inte på det viset. För mig är de enskilda instrumentens melodier det intressanta (musiken) mer än något annat. Vill jag ha mycket detaljer, så spelar jag progressiv rock där alla spelar så avancerat de kan, eller slänger på Mike Oldfields "Amarok" så har man detaljer att lyssna på i en timme...
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2009/01/05 :  19:38:34  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Strmbrg - bevärlig & besynnerlig hififilosof

Men när man lyssnar på musik live, så sitter man ju inte och lyssnar på detaljerna på samma sätt. Det brukar alltid låta "grötigare" live dessutom.
Jasså gör du inte och är det verkligen så i dina öron
Har du provat sk topps någon-gång
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/05 :  19:44:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med Consulten!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/01/05 :  19:53:21  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jag läser herr Strmbrgs inlägg här med förtjusning och tror att avsikten, och även resultatet är en levande debatt, eller vad vi nu vill kalla det. Här måste jag dock få lägga in en protest angående just "live" musik. Jag har bara varit aktiv i branchen 35 år men däremot haft turen att jobba med bägge sidor, dvs levande musik och återgivning av inspelad musik hela tiden.
Är det verkligen så att Du menar att en trubadur på puben låter sämre än en gitarrskiva, eller att Die Frau ohne schatten på Stockholmsoperan låter sämre än Philips (mästerliga) inspelning? I så fall bor vi nog i olika galaxer.
Gällande Gothia Towers så undrar jag om man får byta GT´n mot en Laphroaig, i så fall vill jag gärna följa med någon gång.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/01/05 :  22:44:52  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Hej Ingvar!
Jag vet inte om det var mig du menade men jag drar inga likheter eller olikheter mellan studio kontra live. Jag invände mot Strmbrgs beskrivning av vad han gjorde en schablon av - "live" - och att det dessutom var sämre och grötigare.

Det finns massor av grötiga studioinspelningar och nuförtiden förstörs massor av musik genom entusiastiska "jag spelade in alla stämmorna själv i mitt sovrum" (duktig idiot, och sedan mailade du hela materialet till de som skulle mastra... ) Som såklart tog upp kampen och drog i reglaget "make it sound loud".

Men en god hifianläggning återger verkligen detaljer, massor av detaljer. Men du funderar inte på dem. (det är ett steg på hifinörd-stegen som man måste förbi, liksom det i begynnelsen var BAS som gällde)

På så sätt återges en flygels alla små trivsamma knirk, vissel, pip och knak-ljud samtidigt som bassträngarnas våldsamma rungande i bottenoktaven och är det en liveinspelning från de kväll du var där och drack Laphroaig så ingår självklart rumsinfo från trägolvet och en och annan röst långt bakom musikern i tysta passager. helhet, njutning. Musiken i fokus men också ögonblicket, händelsen.

Soundbrigade: jag vet ingen på forumet som någonsin förspråkat belts prylar så den ibland återkommande meningen missar definitivt målet. (fast jag HAR provat)

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/01/05 :  23:36:13  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Hi Fi Consult - jag vände mig till Dig -endast i frågan om att hänga på pianot på Gothia baren, resten av mitt inlägg handade om frågan om herr Strmbrg (det börjar bli svårt att skriva strmbrg, antingen får vi ha in nån vokal eller så ändrar vi det till "den förskräcklige herr s") verkligen tycker att en skiva är att föredra före levande musik, alltså inte live inspelning kontra studio inspelning, vad han säger är att inspelad musik är bättre än levande musik, så är det inte där jag bor.
Ingvar

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2009/01/05 :  23:49:50  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

Sämre än vaddå?

Slarv av mej! Jag menar att jag tycker att ljudet i konserthuset är sämre än ljudet hos (tilltalande) inspelningar.

Med "sämre" avser jag här det rent subjektiva, dvs hur bra jag tycker att det låter (syftar på klassisk musik), avseende upplösning, stereoperspektiv, punktformighet tex.
Där är enligt min ringa, men dock uppfattning, att skivor är mer lättlyssnade än konserthuset "live" på plats. Mer "rättroget" kan det däremot inte bli. Kanske.

Men detta är väl ungefär lika (o)intressant som om jag försökte basunera ut att jag gillar grön färg bättre än cerise, typ. :-)

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Edited by - Strmbrg on 2009/01/05 23:59:14
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/01/06 :  00:12:58  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message
quote:
så undrar jag om man får byta GT´n mot en Laphroaig

GT n lämnar jag därhän men den sist nämnda är en favorit som passar mycket bra till riktigt riktigt rökigjazz

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/01/06 :  00:32:44  Show Profile Send govinda a Private Message
quote:
Vi "dillar" ju en del, i diverse trådar, om hur små detaljer som kan höras.
Skall berätta en liten historia kring små detaljer!
Jag köpte en cd med Pink Floyd The Wall utgiven på Mobile Fidelity utav en forum-vän, Han har heller inte hört slutet på den här historien. Vi får ta det när vi träffas nästa gång.

När jag kommer hem med cdn upptäcker jag ett ljud på skivan det låter inte som om det kom från inspelningen! Jag hittade ett pyttelitet märke i cd-skivan och trodde det var därifrån oljudet kom. Till en början ville jag låta köpet hävas men vi gjorde upp i godo.

Jag kan vara petig i detaljer så jag diskuterade saken bland hifi-kompisar, Då får jag reda på att oljudet jag hör ska var med på skivan.

CD1 Låt 4 Med titeln The Happiest Days of Our Lives. 30-31 Sekunder in på låten efter att Roger Waters sjunger, Who would hurt the children in any way they could! Där kommer ljudet
Ljudet kommer av att Lärarinnan just brutit armen på en elev! Det tog ett tag att få den pusselbiten på plats men så pratar vi om ett stort konstverk.

Bifogad Länk!
Obs man hör inte armbrytningen på den här inspelningen! Det hörs på Vinyl eller Mobile-Fidelity-Cd med en okej stereo.
http://www.musicbabylon.com/artist/Pink_Floyd/The_Wall__Vol_I/46087-the_happiest_days_of_our_lives-lyrics.htm

quote:
Å ena sidan kan det väl - i viss mån - bli ett självändamål att höra så små detaljer som möjligt, och att höra så små förändringar som möjligt. Något av en specialgren, liksom.
Se musiken som den konst det är! Jag brukar ibland göra en jämförelsen med stereon som ett fönster mot orginal-framförandet 100 procent transparent!

Skulle du kunna tänka dig att köpa fönsterrutor som bara har 70 procents sikt igenom? Eller Plocka bort torkar-bladen på bilen?

Har du hört den brutna armen? Armen i sig får bära symbolen för allt som man inte hör men som tillhör det konstnärliga verket.
(Lite rättstavning)

Mvh Anders.S

Edited by - govinda on 2009/01/06 16:03:32
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/01/06 :  00:53:43  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Konserthuset - Stereoperspektiv??

Vad du skriver är att du tycker att levande musik, i en av Sveriges bästa konsertlokaler, låter sämre än skivor gör.

En smula tragiskt.

Laphroaig och Chet Baker funkar jättebra.
Ingvar

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2009/01/06 :  01:01:48  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Visst är det tragiskt, på sätt och vis!

Men, smakar är som bakar, olika...

Jag tycker absolut inte att akustiken är dålig i Stockholms konserthus! Däremot tilltalas jag mer av ljudet från en god stereo-inspelning.

Förvisso kan min åsikt bero på att när jag hade en abonnemangsplats där, så var det på sidan på första balkong.

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2009/01/06 :  09:33:47  Show Profile Send mrk a Private Message
quote:
Jag menar att jag tycker att ljudet i konserthuset är sämre än ljudet hos (tilltalande) inspelningar

Tragisk är bara förnamnet.. Samtidigt faller pusselbitarna på plats gällande dina övriga trådar; Varför tweeka ett system som låter bättre än live?

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/06 :  10:54:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag plockade ett exempel bara!!!!!!!!!!!!! (Jag vet att ingen här inne förspråkar Belts produkter, som vid det här laget är historia, och kunde därför ta dessa som exempel).
Jag ville ge så många svar jag bara kunde på Strömbergs fråga/or.

Det är, tycker jag, lite fel att jämföra en operaföreställning med en inspelning, emedan en opera är ju inte bara sång och musik utan agerande, dekor och kostymer. Det är åhörare i fina kläder, det är champagne i pausen det är FEST. Ingen Deutsche Grammofon eller Naxos-skiva kan ge den känslan.
Jag har lyssnat på Madame Butterfly på Teatr Vielki i Warszawa, där man sjöng på polksa OCH italienska. Jag lyssnade också på Tjajkovskijs Evgenij Onegin på Marinskijteatern i St Petersburg. Jag har båda operorna på skiva men inget slår upplevelsen att vara där PÅ PLATS.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2009/01/06 :  11:20:14  Show Profile Send Per a Private Message
Jag får väl hålla med Strmbrg här eftersom jag också tycker att hemma generellt låter mkt bättre än levande. En viktig komponent är vem man får höra på hemma kontra vad man får höra live. Hemma; Alfred Brendel - levande; barpianisten på Gothia Towers. Jag väljer iaf Brendel framför sillstryparen vid yamahaflygeln. Men det är ju att förenkla det grovt eftersom fler komponenter finns att räkna in i detta fall. Hemma; ostörd och förmodligen koncentrerad på musiken. Levande; förmodligen går man inte till Gothia Towers för den goda musikens skull, man går nog dit för att umgås med något trevligt sällskap som bidrar till ev musik upplevs som extra trevlig.

Vart ville jag komma med det här? Jo att man lyssnar ju på olika sätt på olika platser eftersom man har olika förväntningar och befinner sig (återigen förhoppningsvis) i helt olika sinnesstämningar.

Rent ljudmässigt låter hemma fortf mkt bättre än levande. Fast verkligeheten har MYCKET mer bas. :)
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2009/01/06 :  11:31:23  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Samtidigt faller pusselbitarna på plats gällande dina övriga trådar; Varför tweeka ett system som låter bättre än live?

Ja, det kan man kanske undra? Men beträffande skillnaden mellan live å stereon:
Anläggningen har ju den lilla fördelen att jag kan bestämma ljudtrycket själv, exempelvis. Det tycker jag är bra! Jag gillar att spela lite lågt. (Vad det nu betyder...) Ofta tycker jag att det är för högt live (när det gäller förstärkt musik). Då blir det mest en ljudgröt i mina lättdistande örön.

Sen kan man ha olkka synpunkter på hur konsert-/klassisk musik skall micas och spelas in. För min del, så vill jag tex ha djup, transparens, påtglig lokalklang, texturerad basåtergivning för att få en engagerande upplefvelse av min stereo.

Dessa parametrar får FÖR MIN DEL gärna vara lite mer påtagliga än vad jag upplever dem live.
Lite "fusk" alltså.
Lite (omdömesgillt) ökad färgmättnad och "skärpa" kan man kanske likna det vid.

Men, min erfarenhet hittills, är att dessa egenskaper skall ligga redan i skivan för att tilltala mej ljudmässigt.

På anläggningen vill jag bara ha en volymkontroll. Inte minst pga att jag annars skulle sitta och fippla med alla inställningsmöjligheter.
(Är det bättre eller sämre nu? etc.)

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Edited by - Strmbrg on 2009/01/06 11:44:12
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/01/06 :  12:26:27  Show Profile Send edison a Private Message
I just konserthuset Sthlm har jag hört en av de häftigare livekonserter jag vart med om:
Cellokonsert med Truls Mörk och stor symfoniorkester.

Sanlöst vilken dynamik och trots plats på andra läktaren var det hur bra som helst.
Inte hyperdetaljerat, men både storslaget, mjukt och med allt "på plats"!

Sen är väl sanningen att vid många livekonserter har även jag tyckt det varit uselt ljud, men då har det till 99 % varit Rock eller annan elektriskt förstärkt musik.PA-ljud är det ofta jag utmanas att stå ut med.
Då mest pga alldeles för hög nivå kompat med "görtjock" mellanbas som tar bort all möjlighet höra resten av musiken ordentligt...

Det har varit MKT sällan akustiska konserter låtit undermåligt.
Har det varit "dåligt" har det mer berott på knepig sittplats eller på allmänt lurig akustik i akuell lokal.

Edit/PS:
Hörde även pop/funk/soulbandet Brothers Johnsson i samma lokal 1980...var faktiskt skitbra ljud den gången...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/01/06 12:28:28
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/06 :  12:34:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Inte hyperdetaljerat, men både storslaget, mjukt och med allt "på plats"!

Skyhög upplösning i verklighetens ljud alltså!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2009/01/06 :  13:41:06  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
En välgjord liveinspelning, vill jag påstå slår det mesta studioinspelade, ta t.ex. Neil Youngs "Massey Hall", på Classic Records vinyl, det är "Magiskt".
En riktig live konsert i en lokal med vettig akustik, och där man brytt síg om, hur det låter, inte bara att det låter, det är ju kanske det bästa ändå.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2009/01/06 :  14:48:49  Show Profile Send Micke65 a Private Message
quote:
Låt 3 CD1 med titeln The Happiest Days of Our Lives. 30 Sekunder in på låten efter att Roger Waters sjunger, Who would hurt the children in any way they could! Där kommer ljudet
Ljudet kommer av att Lärarinnan just brutit armen på en elev! Det tog ett tag att få den pusselbiten på plats men så pratar vi om ett stort konstverk.

Bifogad Länk!
Obs man hör inte armbrytningen på den här inspelningen! Det hörs på Vinyl eller Mobile-Fidelity-Cd med en okej stereo.

Det är 61 sek in i låt 4 och hörs på "vanlig" CD (och vinyl) för den delen.
/Micke
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000