HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAC som försteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2009/01/04 :  16:46:46  Show Profile Send e-robban a Private Message
Nu har man plöjt ett otal trådar och recensioner på www som direkt eller indirekt har något att säga om hur väl en DAC med volympott fungerar som försteg. Jag tänker då på apparater i prisklass som tex Benchmark, Lavry och Harmony Design. Jag tycker dock att folk säger både bu och och bä så jag känner mig lite som Dileva här...Eftersom jag inte hittar särskilt många ställen det är just denna egenskap som står i fokus (i mer än ett par meningar)gör jag slag i saken och vädjar till er samlade visdom för ett slutgiltigt domslut:

Hur bra låter nämnda lösning jämfört med att ha ett vanligt försteg/förstegsdel om det gäller en integrerad maskin + en ren DAC i samma prisklass t ex Stello? (Ta försteget på min primare a30.1 som exempel). Har man något att vinna på att slänga ut int.förstärkaren till förmån för en volymDAC+slutstegskombination om det är ett slutsteg av motsvarande klass eller ska man satsa på en ren DAC?

Det nämns att dacen som försteg ger ett mer sterilt, blodfattigt ljud vilket många upplever som en negativ form av ljud medan andra lyfter fram en större renthet som den stora vinsten. Handlar denna diskussion bara om två sidor av samma mynt vilka man kan ha olika åsikt om eller går det inte uttala sig generellt på detta sätt för det skiljer för mycket mellan de olika dacarna?

Nåväl, vad tycker ni?

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/04 :  17:28:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Åkej, här kommer mitt "tyck" om din fråga:

Jag kör en Benchmark DAC1 direkt in i rörslutstegen.

Det låter klarare och renare än när jag kopplade mitt gamla Audiolive-försteg mellan Benchmarken och slutstegen.

Jag kan se tre fördelar med att addera ett separat försteg, jämfört med bara en volym-försedd DAC:
1 Man kan ansluta fler signalkällor
2 Man kan få bättre impedansanpassning, i vissa fall
3 Även om försteget degraderar signalen, så kanske man TILLTALAS mer av det ljudet helt enkelt.

Hursomhelst så är jag mycket nöjd med Benchmarken så som den fungerar i just min anläggning. Den verkar vara bra konstruerad. Hörlurarna tex låter i mina öron lika oavsett 10 meter skarvsladd eller "direktanslutet". Det har jag inte upplevt med andra apparater!

Skillnader mellan kablar brukar minska med riktigt välkonstruerade apparater, har jag fått för mej.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000