HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Var ska man börja med jazz?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/04 :  12:53:17  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Hej hej!
Jag har alltid varit fascinerad av jazzmusikers skicklighet och känsla för musiken, men har aldrig riktigt vetat var man ska börja lyssna. Det finns tilltalande jazz men sedan finns det mindre rolig jazz också vilket fått mig att tänkta till innan jag köper skivor.

En jazzartist jag lyssnat en del på är Django Reinhardt och det har verkligen tilltalat mig. Även Miles Davis - Birth of the cool har lyssnats en del på men annars har jag inte hängett mig någon artist.
Nu när jag styrt upp en vinylrigg skulle jag vilja hitta lite skön jazz att svarva alltså.

Kan ni ge förslag på melodisk jazz, gärna piano, gitarr eller blås i fokus. Vad är det störst chans att hitta i vinylbackar?

Shoot man, shoot.
/Rocksteady


Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/04 :  14:21:23  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Det ska tittas igeom ordentligen när jag har tid. Jag var nyss och hämtade upp filmmusiken till "the Sting" eller "blåsningen" med Robert Redford och Pau Newman i huvudrollerna, och det är ungefär sån jazz jag letar efter. Tidig jazz kanske man ska säga. Men jag ska titta igenom dina tips och se om någonting faller mig i smaken.

Tack

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2009/01/04 :  15:04:16  Show Profile Send Jonne a Private Message
Titta in på lastfm där kan du söka på en artist du gillar och få upp liknande och provlyssna.Smidigt om man vill utforska ny musik/artister

http://www.lastfm.se/
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/05 :  00:10:06  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Ja, det är tänkt att vara en språngbräda vidare när jag hittat lite jag tycker om.
Men om jag säger så här då: om ni var tvungen att tipsa om en jazzartist/jazzband, vem/vilka skulle det vara?

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2009/01/05 :  04:42:41  Show Profile Send secanbj a Private Message
Ett inte allt för vågat tips skulle kunna vara Dave Brubeck och skivan Time Out. De flesta känner igen några av låtarna på denna skiva och jag i alla fall tycker den svänger grymt.

/Anders
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2009/01/05 :  10:46:16  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
John Scofield och Larry Carlton. Båda gitarr.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/05 :  12:12:33  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
secanbj: Bra tips! ska spotifya alla era tips senare, men Dave Brubeck var just sådan jazz jag letar efter. Får last-FM:a vidare för att se vad som dyker upp.

Vad finns det för bra akustiska jazzgitarr-grupper eller -artister? När man zappar förbi Mezzo brukar det ibland dyka upp härliga triosar (plural på trio, go figure) med endast gitarr som instrument.

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2009/01/05 :  12:44:26  Show Profile Send Jamo a Private Message
Vill du lyssna på akustisk gitarrjazz på vinyl så finns det en klassiker som heter Friday Night in San Fransisco med Al Di Meola, John McLaughlin och Paco de Lucia. Vidare fanns en grupp som kallade sig LA Four med bl.a. Laurindo Almeida och Bud Shank, och som gjort ett par kanonplattor. Ljudkvaliteten på dessa skivor är i toppklass.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/01/05 :  14:13:14  Show Profile Send llerk a Private Message
Gillar man kvinnoröster med känsla(även musikaliskt) tycker jag att du kan låna ett öra till Diana Krall. Hon har gjort en del plattor men den som jag gillar mest är Live in Paris. En riktikt bra platta fast den är Live...
Håll till godo

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2009/01/05 :  21:19:48  Show Profile Send Jamo a Private Message
För att fortsätta med gitarrjazz så brukade Oscar Peterson ofta komplettera sin pianotrio med någon utmärkt gitarrist, exempelvis Joe Pass, Herb Ellis, Barney Kessel och Ulf Wakenius. Här blir det mer musik åt mainstream-hållet till skillnad från de jag nämnde i ett tidigare inlägg, vilka ofta har mer ett latin-stuk.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2009/01/06 :  13:06:23  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Här kommer några små tips som jag inte sett någon nämna ännu.
Dessa är i princip de jazzmusiker jag halkade in på jazz via.

Grant Green - gitarr.
Jimmy Smith, Jimmy McGriff, Ruben Wilson - orgel.
John Coltrane - Sax.
Clifford Brown - Trumpet.
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/06 :  13:55:36  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Tack jamo för gitarrtipsen. Som du sa själv gick de första tipsen i latin stil, vilket inte riktigt föll på tungan. Men Oscar Peterson ska jag hålla ögonen öppna för. Hade faktiskt redan hittat en skiva på tradera med honom som jag lagt till bevakningslistan.

llerk: Det ska bli en trevlig bekantskap med denna Krall må jag då säga.

och dahlfalk: Grant Green var riktigt bra, Coltrane ska jag leta i vinyllådorna efter och Clifford Brown hade jag inte ens hört talas om innan, men det lovar gott :)

Och tack spotify som gjort det lättare att hitta och lyssna på, för mig, okänd musik.

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/06 :  16:59:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Musiken i "The Sting" är väl Ragtime, mer specifikt av Scott Joplin?

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&searchlink=SCOTT|JOPLIN&sql=11:kiftxqt5ldfe~T1
(Länken blev konstig. Kopiera och klistra i adressraden så funkar det.)

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=77:87

Jag postade en videosnutt här om dagen med "Maple Leaf Rag" spelad av Evelyn Glennie, kör den igen här:
http://netaddict.se/player/f15000/p15084.php

Maple Leaf Rag finns även på skivan "Works, Vol. 2" med Emerson, Lake & Palmer. Om jag minns rätt finns det mer i liknande stil på den skivan, "Barrelhouse Shakedown" heter en av dom.

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:0iftxqt5ldde

Rekommenderas, mycket trevlig skiva!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/01/06 17:07:55
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/01/06 :  17:36:23  Show Profile Send llerk a Private Message
En RIKTIG klassiker är Jazz at the Pawnshop(Jazz på stampen). Denna är förvisso utan sång,men med Sveriges Elit inom Jazz. Inspelningen är från mitten av 70-talet,men anses ändå som referens av många...

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/01/06 :  22:25:25  Show Profile Send fischen08 a Private Message
När vi ändå är inne på ämnet jazz tänkte jag höra var ni köper era jazzvinyl-skivor? Besökte vinylbutiken.se lite snabbt och hittade väl en hel del till blandade priser. Ge gärna lite tips på bra sidor/butiker... om ni nu vill dela med er av era smultronställen :) Sålänge lyssnar jag vidare på (i mitt tycke) den bästa jazzlåten som gjorts: Four Brothers med Woody Herman.

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2009/01/06 :  22:52:24  Show Profile Send mabron a Private Message
Tycker denna är en bra CD:
Törnqvist Rebecka/Per Texas J: Stockholm Kaza Session
http://www.ginza.se/index.aspx?Sid=4701


Såg det skulle vara vinyl sedan .... men någon anna kan ju ta till sig tipset?

Edited by - mabron on 2009/01/06 22:53:34
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/01/07 :  15:49:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Oscar Petterson är också en bra början och är lätt att till sig.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/01/07 :  16:11:55  Show Profile Send fischen08 a Private Message
Bubbel: menar du Oscar Peterson Trio, isf kan jag bara instämma, riktigt härlig jazz!

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/07 :  16:53:53  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
Bernt - Ja, precis. Scott Joplin som egentligen skrev sin musik runt sekelskiftet, alltså ganska mycket tidigare än filmen skulle utspela. the entertainer är ledmotivet iaf.

llerk - Tack för det! Svensk jazz skulle uppskattas om det kom tips på också. Vad hette Janne "loffe" Karlssons band t.ex.?

Bubbel - Ja, Mr Peterson hade jag tänkt förkovra mig lite i. Lagt till skivor i traderas bevakning.

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/01/07 :  17:23:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror Bernts poäng är att Ragtime normalt inte räknas som jazz, även om en del jazzmusiker spelat ragtime.
Faktum är att ragtime nog har mer gemensamt med klassisk musik, ex. mycket av det Joplin skrev påminner rätt mycket om Schubert pianomusik.

Hur som helst så håller jag med Ilerk ovan om att Diana Krall antagligen är bästa inkörsporten, ex. Live in Paris där hon kör en hel del "standards". Jag kan inte påstå att jag lyssnar speciellt mycket på Jazz men det var så jag började; jag är inte så förtjust för "trad jazz" av den typ som spelas på "Jazz at the Pawnshop".

Gillar du ren pianojazz så är annars Michel Petrucciani ett bra tips, hans musik är också relativt "lättsmält" (inte så många konstiga taktarter etc).
Sen är ska man ju inte glömma E.S.T. ; har dock inte hunnit köpa deras sista skiva


Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/01/07 :  17:57:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Förutom Jazzdrottningen (min) Diana Krall, så finns det en skiva med Phil Collings Big Band, som jag kan rekommendera
One hot night in Paris, tror jag skivan heter.

Genesis/Phil Collins låtar i Storbands arr. Klart underhållande.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/01/07 :  20:17:18  Show Profile Send llerk a Private Message
När vi nu är inne på kvinnlig Jazz måste jag nämna PATRICIA BARBER.Hon är och förblir Nr:1. Det tar lite tid att förstå henne men sen man har gjort det vill man bara ha mer(jag lovar). En av många av hennes skivor är Café Blue eller varför inte Nighclub som båda är lysande (fast denna artist är kanske inget man börjar med direkt).

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/01/07 :  20:26:22  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Börja du med Jan Johansson, Jazz på Ryska är en klassiker för mej. Miles Davis 60- tals skivor är väldigt trevliga, CBS/Columbia Records.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/01/07 :  23:20:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Bubbel: menar du Oscar Peterson Trio, isf kan jag bara instämma, riktigt härlig jazz!


Det finns mer än trio uppsättningen och där finns en del pärlor som är värda att leta efter men det är både tycke och smak som styr. En annan artist som missas är Zoot Sims som spelar sax väldigt mjukt inte alls som Ben Webster som nästan läspar med saxen.

En doldis bland damerna är Holly Cole trio och hennes Don't smoke in the bed är en rysare finns på dyrvinyl men är väl värd sina pengar. En annan dam som är bra är Ella Fitzgerald dock är allt inte bra hon hade en period där hon var stäm-sångare och det gillar jag tyvärr inte.

Skivbolag som du bör hålla ögonen på/efter är Verve, Blue Note, Pablo, Three blind mice m.fl.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/08 :  00:32:14  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message
jag får hoppas att någon jazzvinyl letar sig igenom kommande födelsedagspresenter. annars är det ut och leta.

bubbel - tack för skivbolagsrekommendationerna. blue note har jag noterat ska vara ett stabilt bolag och de andra ska jag försöka lägga på minnet de också.
eftersom jag bor i umeå blir man lite beroende av internetskivor men http://www.mingusbok.se/skivor.php ligger ju här i stan och det är en av ställena jag får försöka hitta guldklimpar. såg att de bland annat hade jazz på svenska inne.

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2009/01/08 :  09:46:25  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Det finns hur mycket som helst.
Jag frälste en blivande jazzkompis med Oscar Peterson's "We get requests" på Verve. En ganska vanligt förekommande skiva som går att få tag på i vinyl.
/Shaft
Kan även tipsa om Duke Ellington och Count Basies storbandsorkestrar. Du hittar lätt Best Of skivor med dem. Köp bra utgåvor på etablerade bolag som RCA, Columbia, Decca, Roulette, Verve etc.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000