HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Säljes
 Toroid transformator 500VA 2 x 38V +12V
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

the_rose
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/01/03 :  11:17:06  Show Profile  Visit the_rose's Homepage Send the_rose a Private Message
Jag har två stycken ringkärnetransformatorer som är helt oanvända. Jag använder bara en st till mitt Hypexssteg (planen var att bygga ett suroundsteg med en väldig massa kanaler men jag nöjde mig med stereo). Så dessa är helt färska kvar i obruten förpackning. De är köpta från elfa för 920kr st. Och detaljerade specar finns här.

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/05612767.pdf

En transformator driver utan problem ett stereo steg med Hypex UCD180 moduler (dvs inga problem att driva 2x180W).

Ge mig ett vettigt bud så blir de eller en av dem dina. Bilder kan skickas om så önskas och jag svarar gärna på frågor, kontakta mig via PM först och främst.

Jag finns i Sandviken området (utanför Gävle) under vintern men bor i Sthlm under terminerna.

//Mårten

Building the evil scientist machine! www.teamcrazyswedes.se

the_rose
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/01/17 :  19:59:31  Show Profile  Visit the_rose's Homepage Send the_rose a Private Message
Tänkte bara lägga till att jag vill ha minst 700kr per styck, det är 30% mindre än nypriset och dessa är helt nya i obruten förpackning.

Mvh
Mårten

Building the evil scientist machine! www.teamcrazyswedes.se
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2009/01/19 :  10:11:03  Show Profile Send UrSv a Private Message
För info torde 38 V vara för högt för att driva UCD180 och skyddskretsarna lär slå av modulerna. Räkna 10 % nätvariation och det blir helt fel. Modulerna slår av vid 52 V om jag inte minns fel och 50 V är absolut max i drift. 38 V ger 38*1,414*1,04-2V i bästa fall vilket är typ 54 V.
Go to Top of Page

the_rose
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/02/15 :  17:53:22  Show Profile  Visit the_rose's Homepage Send the_rose a Private Message
Det är absolut sannt det du säger. Jag kommer ihåg nu att jag lindade om transformatorn för att ge ett par volt lägre för att få en säker marginal, konstruktionen av dessa transformatorer gör det väldigt enkelt att linda om dem. Tack för påminnelsen den detaljen hade glidit ifrån mitt minne.

Mvh
Mårten


Building the evil scientist machine! www.teamcrazyswedes.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000