HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Photoshop färghantering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/12/31 :  12:07:34  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag sitter nu under ledigheten och leker lite med Photoshop och min nya (men billiga) Epsonskrivare. Jag har problem att få till färgerna bra och måste erkänna att jag inte vet så mycket om hur kan ska hantera färger, färgprofiler etc.

Jag skulle vilja få till det så att färgerna jag ser på skärmen liknar det som kameran såg samt att utskriften i sin tur liknar de båda övriga. Hur ska jag gå tillväga för att uppnå det? Jag antar att jag måste kalibrera skärmen på något sätt och sedan även veta hur jag ska hantera färgprofiler för källa, skärm och skrivare korrekt.

Har någon av våra fotokunniga på forumet möjlighet att reda ut detta till mig?

Jag utgår ifrån bilder tagna med en Olympuskamera (sRGB profil). Min skärm är en LG L2010T. Det finns en icm-fil att ladda ner till den men ingen info om hur skärmen ska vara inställd för att den ska passa (eller hur den ska användas). Min skrivare är en Epson SX105. Jag använder Photoshop CS under WinXP.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000