HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Flera frågor ang TV/dator/PS3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/12/29 :  10:16:18  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Har funderingar på att kunna titta bättre på film. Se vilka möjligheter det finns även med musik och internet via dator osv. Jag har ingen ambition att ha flekanalsystem utan vill använda min alldeles förträffliga 2kanalare till film.

Först TV. Pappa köpte ny TV i förrgår. Givetvis kollade jag inte exakt modell men det är den bästa (?) Sony som finns idag. En 40" som kostade 22' så med dagens pressade priser bara "måste" den ju vara bra....Jo, det är helt klart imponerande bild. Fanns inga som helst tendenser till "dragningar" och vansinnigt klart, naturligt färgrikt och ser kanon ut helt enkelt. Jag såg på Mission Impossible igårkväll och jag har själv aldrig varit i närheten av sådan bild hemma.
Jag vill ha 50" eller 52" och denna Sony modell finns även i 52" och kostade 25'. Är det bra?

Jag ska ha den till film, vanlig TV, playstation samt internet.

Playstation 3. Spelen förstår jag är bra, men hur är den som källa till DVD och Bluray till film? Köper jag denna så är det absolut i första hand till att köra film och spel är bonus - inte tvärtom.

Dator. Jag vill köpa färdig alt. bygga liten tyst dator som ska gömmas in i möbel och kopplas till nya stora TVn för att kunna sitta med trådlöst tangentbord/mus i soffan och kolla hififorum.nu på TVn samtidigt som man lyssnar på pink floyd....
Kan denna ersätta Playstation 3 eller annan blurayspelare till film?
Kan denna ersätta squeezeboxen för att streama okomprimerad musik?
Vad ska jag isåfall ha för maskin?
Skulle vilja ha tips på hur ni hade byggt detta för bra återgivning på alla plan.

Jag vill gärna ha det minimalistiskt med så få komponenter som möjligt. Synligt på bänken kommer endast mina tyska kromade kompisar finnas och annat gömmas....

Har säkert glömt något men jag skriver det sedan isåfall!

Artphotography

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/12/29 :  12:34:55  Show Profile Send huzze a Private Message
Kommer med några svar och förhoppningsvis inte fler frågeställningar.

Sony TV: Den är nog helt OK. Det är väl en LCD? De lämpar sig bäst för spel/internet/film, i den ordningen. Är det primärt film ska du nog kika på en Pioneer Plasma (bättre svärta), men då finns ju risk med "inbränningar" av stillbilder, Windows aktivitetsfältet, TV-kanalernas logotyper uppe i hörnet. Som den fotoperson du är så behövs väl ingen närmare förklaring. Slutligen, 52" är stort. Det vill till att du har ett visst avstånd till TV'n då pixlarna är klart större än på 40-tummarn.

PS3: Som spelkonsol är den kanon. Som BluRay-spelare (den får man på köpet så att säga) är den helt OK, har dock inte full-HD-TV så jag kan nog klämma ut ännu bättre bild. I 720p-formatet så är den bättre än min Yamaha DVD-2700 (kostade 10.000 när den kom) även om jag inte testat motsvarande film DVD/BluRay mot varandra, så är det stor skillnad.

PC: Då blir det enbart PC-spel. En BluRay-spelare gör nog jobbet för film, se bara till att ha ett bra grafikkort med HDMI.
Om du har en PC nära anläggningen (se till att ha ett hyfsat ljudkort, har du digitalingång på någon av dina tyska vänner, så se till att ha en digitalutgång på ljudkortet) så behövs inte Squeezeboxen. Den kan flytta till sovrummet.

Summa summarum, låter som du ska satsa på en HTPC av något slag (HomeTheaterPC). Det lär nog fylla dina behov.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2008/12/29 12:39:11
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2008/12/29 :  14:33:32  Show Profile Send Joda a Private Message
Vad jag har läst så är PS3 referensspelaren för bluray. Tänk på ljudnivån dock. Vet inte hur mycket den låter men den borde inte vara så värst tyst.
Gällande spelen så rent tekniskt har jag blivit grymt besviken av vad den presterar. Eller snarare vad spelutvecklarna presterar. Min åtta år gamla dator gör i vissa fall ett bättre jobb. AA och AF är rena skämtet i vissa spel. Inte bättre på 360 heller för den delen. Trots att ett krav från M$ i början var att alla spel måste minst klara 720p med 2xAA. Inga spel jag sett när jag tittat i affärer har AA vilket ser piss ut. Speciellt på en stor skärm. Texturer grumliga som få, etc. Jag skulle kunna göra en post med bara negativa saker om det 'nya' konsolerna men jag avhåller mej. En PC är betydligt bättre och har framför allt möjlighet att fintrimma till det man själv tycker är viktigt.

PC: "Kan denna ersätta squeezeboxen för att streama okomprimerad musik?" Nej. SB är enligt mej överlägsen när det gäller navigering, stil och framför allt ljudnivå. Samma ljudkvalité lär du få betala dyrt för i PC världen.
En dator är dock helt okej för ändamålet och ska du använda den som transport till extern DAC så borde det räcka gott. Tänk dock på att det kan krävas en del tweakande innan allt fungerar klanderfritt. Att surfa runt samtidigt kan ge hack och liknande i ljudet. Beroende på ljudkort, drivare etc.
PC kan också spela fler format än PS3. Vad jag har hört är PS3 ganska dålig på att spela andra format än standard vilket inte är så bra. PC kan också streama webtv och liknande vilket är ett plus. PC och bluray vet jag inget om. Men om jag ska gissa så blir det bara problem då mediabolagen envisas mer hämmande kopieringsskydd.
Jag skulle bygga HTPCn. Vilket jag också kommer att göra själv. För runt 6000 i delar idag borde man få en helt okej dator. Operativ är det lite värre med men det börjar poppa upp en del vettiga Linux distar som är riktade till mediauppspelning.

Tillräcklig svartnivå från en LCD eller plasma lär du aldrig få. Jag har aldrig sett en plasma som jag skulle vara nöjd med oavsett pris. Men då ska tilläggas att jag är extremt känslig för det flesta artefakter och dessutom 'hobbyskadad'. Om man inte står löjligt långt ifrån förstås.
För att uppväga den dåliga svartnivån kan Bias light vara ett alternativ.
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=451527
Dock inte ambilight utan rent vitt ljus. Antingen varmtonat eller 6500k, det sistnämnda borde dock bli för kallt för våran smak.
Har inte testat själv men ska göra det med min datorskärm.

Ska tilläggas att jag har en CRT projektor så svartnivån är inget problem.

Till sist så måste du bestämma dej själv. Jag eller någon annan kan aldrig tala om vad som är bra eller 'rätt' för dej. Det som är oacceptabelt för mej kan vara perfekt för dej. Och tvärt om det som är perfekt för mej kanske är oacceptabelt för dej.
Problemet är att det nästan aldrig går att låna hem en produkt och testa. Och att titta i en affär är ännu värre då inställningarna alltid är skit. Och ofta satta i 'affär' läge.
Tänk också på att nästan alla LCD är alldeles för starka för normal användning. Speciellt till film i ett mörkt rum. runt 120-140 cd (candela) är lagom. Vissa LCD ligger på 400cd idag. Vissa tillvärkare tillåter inte att man minskar bakljuset och då står man med skägget i brevlådan. Vill man då minska ljusstyrkan får man göra det med hjälp av panelen och då går den från grått till grått vilket inte är bra.
Ett tipps är att sätta TVn i 'strömsparläge' så att bakljuset minskas en del.
Och om man minskar bakljuset så följer svartnivån med vilket är trevligt.

Blev en rörig post det där. Hoppade fram och tillbaka medan jag skrev. Blev förmodligen ännu rörigare för dej än innan men det kanske ger någon hjälp iaf. Säg till om du vill veta mer om någon specifik sak eller undrar något mer så kan jag skriva en lite mindre rörig och utförligare post.
Bäst att jag slutar skriva nu innan jag fastnar.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/12/29 :  15:48:56  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tänk också på att en TV aldrig kan vara en fullgod ersättning för en vettig monitor till dator (och tvärtom). En TV är designad med helt andra egenskaper i åtanke än en datorskärm; förutom upplösningen (som är mycket lägre på en TV) ex. skiljer sig ljusstyrka/kontrast en hel del vilket gör det rätt jobbigt att läsa större mängder text.
En TV fungerar dock naturligtvis för att slösurfa en liten stund då och då.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/12/29 :  17:32:57  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack för väldigt mycket nyttig info!!

Som det känns just nu tror jag att det smartaste är att köpa en TV + en playstation 3 för film samt en NAS till klämboxen.

Det innebär att det viktiga just nu är att välja "rätt" TV. Efter jag sett Sonyn igår så tror jag faktiskt att LCD har kommit väldigt långt även till film och blir mer praktiskt vid senare skede med dator och ps3 spel.

Någon som rekomenderar alternativ till Sonyn?

Artphotography
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2008/12/29 :  18:57:29  Show Profile Send huzze a Private Message
Frågan är om det finns något LCD-märke som slår Sony på fingrarna. Samsung kommer väl i närheten och Philips ännu närmare, men jag skulle satsa på Sony.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2008/12/30 :  00:38:19  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Jag skulle kolla närmare på Samsungs 8-serie kontra Sony W4500 tex. Problemet med sony tyvärr är clouding som brukar vara rätt påtaglig även nu i senare generationer tyvärr. Det är heller inte ett skäl för återköp av tillverkare etc. Sony har även rätt begränsade möjligheter för kalibrering.

Sony, Samsung och Philips är dom jag tycker är bäst på marknaden för lcd-tv. Plasma är valet betydligt enklare och bara välja storleken på din Pioneer plasma.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/12/30 :  08:24:35  Show Profile Send Kmj a Private Message
Dan, Det med PS3 löses lätt. Jag ska måla om lägenheten i Malmö efter nyår och då är min PS3a inte inkopplad. Du är välkommen till att ge den en testkörning om du vill.

När det kommer till TV så har ju Sony den nya "taveltvn" där endast strömsladden kopplas direkt in i tvn, resten streamas direkt dit. Exakt hur grym som helst.
http://www.minhembio.com/nyheter/1735

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/12/30 :  10:40:33  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jo, tror det var Sony W4500 nu när du skriver det.....ok, ska jämföra lite med Samsungs 8 serie.

Ahh, tack KMJ, kanske jag gör!! Återkommer när jag köpt TV!

Artphotography
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2008/12/30 :  10:58:43  Show Profile Send huzze a Private Message
clouding

Vad innebär det?
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2008/12/30 :  11:25:09  Show Profile Send Joda a Private Message
Är det samma som ghosting?
Har sett att bilden smetas ut i viss grad i rörelser.
Och i ganska stor grad i vissa apparater. Farmors nya LCD betedde sej på det sättet. Var dock en ganska billig Sony 32".

Is that him?
That's the buffet table.

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/12/30 :  11:59:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nej, clouding är att skärmen har ojämnheter i bakgrundsbelysningen vilket ger en molnliknande effekt när t ex en helt svart eller mörk bild visas.

http://myhdtvchoice.com/2008/03/29/what-is-the-lcd-hdtv-clouding-effect/

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2008/12/30 :  16:03:47  Show Profile Send matså a Private Message
Tänk på att det är LG som gör Philips och de tar fram deras bästa till LG först. Sa en försäljare på Elgiganten till min svägerska.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2008/12/30 :  16:06:10  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Ibland kan även clouding vara tydligare pga vilka inställningar som är gjorda när den levereras. Många butiker visa tv-skärmar med överdrivna inställningar för att skapa en wow-effekt vilket många också handlar efter tyvärr.

Det är inget unik för Sony utan ett problem för LCD-tv. Plasma har alltså inte den svagheten men har istället andra för och nackdelar.

Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2008/12/30 :  16:10:31  Show Profile Send Joda a Private Message
Ah, ser riktigt illa ut. Kanske går att minska effekten av det genom bias light men det är ju inte särskilt kul att ha en nebulosa i varje mörk scen.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2008/12/30 :  16:14:34  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Att många tillverkare använder paneler från andra tillverkare är inget konstigt och har alltid varit så, även tidigare med CRT etc. Att en tillverkare tar första sorteringen själv och säljer resten är bara dåligt skitsnack från en trött säljare. Det tillverkas på beställning och ska då självklart hålla den beställaren normer.

Tyvärr är marknaden nu för "platta tv-apparater" betydligt mer komplicerad än tidigare vilket många säljare utnyttjar. En etikett med HD-ready säger inte mer än att det finns vissa punkter uppfyllda som idag är mer eller mindre självklara. Full-HD blev nästa grej att sälja på och helst under 10 000:-. Många som köper det och helst runt 50" för att sen plugga in det till en gammal dvd eller kanske en vettigt ok digitaltvbox blir sällan så imponerande eller nöjda.

Antalet reklamationer har öka vilket jag tror beror på stor del att köpare vet för lite om produkten och säljare bara säljer utan att förklara för och nackdelar.

Panelen är bara en del i en tv. Hur man sen hanterar bild, styrning etc är andra delar och minst lika viktigt.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/12/30 :  18:50:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Den säljaren var total oinformerad eftersom det är ett separat bolag som både LG och Philips har aktier i som tillverkar själva panelerna. Från början startades det dessutom som en sk joint venture. Att det sedan ett tag tillbaka heter LG Display istället för LG-Philips LCD är en annan femma.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000