HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 lägenhet och musik....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Maxxen
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/01/02 :  21:27:26  Show Profile Send Maxxen a Private Message
klockan är nu 21:18..grannen va och ringde på..eftersom jag min tjejen dricker lite öl och spelar Iron maiden på någorlunda hög nivå..(inte så grannarna på andra sidan stan hör men...)
är det rätt och klaga kl 21 på en onsdag att man spelar så grannarna hör det ?

vet att mina Cerwin kan skaka om grannen 2 kvarter bort men så högt är det inte...
Mitthem (hyresvärden) säger att mellan 22:00-6:00 ska det va tyst annrs spelar det ingen roll...ska man gå efter det?...har fått veta det när man har fått höra religiösa sändningar kl 7 på morgonen på högsta volym...(jobbar skift=/...)
Eller ska man orka lyssna på nån kärring kl 21:00 istället. ?


btw nåns om vet vad det kostar att repa ett par cerwin hos hifiklubben ?
har ett par katt-skador på upphängningarna (skummplasten ?)

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/02 :  21:34:57  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Beror på hur ofta det händer och hur högt det är. Med öl blir det lätt högre än man tror.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/02 :  22:00:50  Show Profile Send celef a Private Message
SKAFFA HÖRLURAR!! :-)

sound pollution
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/02 :  22:19:02  Show Profile Send nalle a Private Message
Med risk att verka gubbig så tycker jag, med hänsyn till grannsämjan, att man gärna får dra på lite på dagtid ca 0900 till
2000 och därefter kanske hålla en lite lägre volym. På helgerna kan man väl köra lite mer på de officiella tiderna. Sen kan man ju alltid förvarna att man ska ha fest och då hålla igång hela natten.
Man kan ju föreställa sig att man är i en omvänd situation: Du har varit ute halva(eller hela)natten och vaknar vid åtta av att någon drar på Christer Sjögren på rejäl volym (med hjälp av ett par Cerwin-vwga)i våningen bredvid. JAG skulle kunna skriva en tjock bok om trevligare sätt att vakna.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/02 :  22:56:06  Show Profile Send Conan a Private Message
En granne i förra lägenhten ringde på kl. 13 en lördag och bad mig säkna för att frugan höll på att få mjölkstockning av bastonerna. Hade då en LTS-subbas (den höga modellen med dubbla NHT-element), och jädrans vad bra den var...

21.18 tycker jag ligger innanför gränsen vad grannarna borde tåla om man inte lirar rejält högt alternativt varje kväll.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/01/02 :  23:09:11  Show Profile Send orthanc a Private Message
Tycker själv att man kan väl spela fram till 22. Brukar aldrig bjuda min grannar på medlyssning efter 22.00 eller före 09.00, finns ju folk som kommer hem 0400 de skall väl få 5h sömn de med.=D


Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/03 :  10:25:26  Show Profile Send joakim a Private Message
Det beror på volymen. Oavsett vilken tidpunkt det är på dygnet så kan grannen klaga ifall du spelar FÖR högt. Du får alltså inte spela så högt att det är en sanitär olägenhet inne hos grannen oavsett tidpunkt på dygnet.

Vad som betraktas som en sanitär olägenhet beror däremot på vilken tid på dygnet det är och det är i fallet med ljudnivån ett visst antal decibel som ej får överstigas hos grannen. Denna siffra är lägre efter 22.00 än innan.

Är grnnan extremt petig så kontakta hyresvärden och kräv att det ska mätas så att du vet hur högt du kan spela innan grannen kan komma och klaga. Klagar grannen i tid och otid utan anledning, så kan du anmäla honom också. Det kallas trakasering och är ej tillåtet.

Det bästa är naturligtvis att ha bra kontakt med grannarna.

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/01/03 :  10:44:04  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by orthanc

Life is a bitch, then you die!


Jag som trodde att det var "Life is a bitch, then you marry one" alternativt "Life is a bitch, and so am I"

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/01/03 :  10:55:23  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag inser att jag riskerar att kallas tråkmåns men jag har faktisk full förståelse för de som klagar på för hög musik även innan kl 22... Iaf om musikspelandet sker ofta och volymen är väldigt hög. Vid få tillfällen är det rätt korkat att klaga, det handlar ju om ömsesidig respekt. "Accepterar jag lite oväsen från dig nu får du acceptera lite från mig en annan gång", typ.

Vi har en granne som gillar att spela el-gura till musik på riktigt hög volym. Hemma hos oss överröstar han då tex tv:n på normal "titt-volym". Varken min 7 månader gamla son som sover middag, jag, min flickvän eller vår hyresvärd tycker att det är något vidare bra idé oavsett vilken tid på dygnet det nu må vara, eller vliken veckodag kan tilläggas. Dvs man får inte spela hur högt som helst bara för att klockan inte hunnit bli 22...

Hinkar man bira till musik blir det mer ofta än sällan att man överskrider gränsen. Iaf brukar det hända så för mig

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/01/03 :  11:02:42  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
...varför inte flytta till hus??? ;-)

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/03 :  11:33:50  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hus, då kan man också störa folk, kanske se som ÄNNU mer störande
om ljudet från din stereo ekear mellan villorna!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/03 :  12:01:16  Show Profile Send marens a Private Message
Hus är bra.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/03 :  12:12:26  Show Profile Send Flint a Private Message
Gräsmattan har stor dämpande verkan.
I alla fall på arbetslusten.
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/01/03 :  12:14:55  Show Profile Send JM a Private Message
Jag tycker att det har stor betydelse hur OFTA man spelar högt.. Det är ju väldigt stor skillnad om man spelar högt varje dag eller kanske en gång i månaden....

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/03 :  13:15:52  Show Profile Send JoelH a Private Message
Fick skit av min granne för att jag lagade mat efter klockan 20:00. Det osade hos henne, sade hon, och då kunde hon inte sova. Samtidigt gav hon mig en lektion i hur man drar ut stolar så att det inte låter hos henne.
Ska flytta så fort som möjligt.
Å andra sidan har jag inte hört ett dyft från henne.
Go to Top of Page

trotyl
Member

50 Posts

Posted - 2003/01/03 :  16:13:39  Show Profile Send trotyl a Private Message
Jag bor i ett bostadsområde där det mer eller mindre finns en liten policy som säger "jag väsnas idag så väsnas du imorrn" och vice versa. Fungerar bra, mest ungdomar i huset.

Dock har jag en granne som är svår att inte störa sig på då han inte äger någon CD/Svarv utan har en kusligt rutten radio som han spelar extremt högt med. (Rix FM även tal). Kl 04.00 på natten när han kommer hem från krogen... men enligt policyn kan man ju alltid spela lite högt vid 09.00 och väcka honom som hämnd...

Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/01/03 :  16:26:02  Show Profile Send joakim a Private Message
Ingen av mina grannar har klagat varken på stereon eller den allmänt illalåtande hembioanläggningen med tillhörande subba.

Närmaste grannen "Kullbacka-Rune", 85 år och halvdöv bor iofs 800 meter bort.

Man ska bo på landet!

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/03 :  17:35:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Fick första klagomålet av tanten som bor under mig veckan innan jul. Hon klagade på mitt mortionsband. Det används förövrigt bara under måndag,tisdag och torsdag och bara en kvart om dagen,men jag tog bort det i alla fall för att inte stöta mig med henne.

Har fått möjlighet tidigare att se på film i min hemmabio mellan klockan 9 till halv 1 så det gäller ju att inte bråka med henne. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/03 :  17:36:37  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

Fick första klagomålet av tanten som bor under mig veckan innan jul. Hon klagade på mitt mortionsband. Det används förövrigt bara under måndag,tisdag och torsdag och bara en kvart om dagen,men jag tog bort det i alla fall för att inte stöta mig med henne.

Har fått möjlighet tidigare att se på film i min hemmabio mellan klockan 9 till halv 1 så det gäller ju att inte bråka med henne. MvhKristofer



Men å andra sidan så har hon aldrig klagat på stereon. MvhKristofer
Go to Top of Page

candyraver
Semesterfirare

35 Posts

Posted - 2003/01/03 :  18:27:20  Show Profile Send candyraver a Private Message
Jag vill nog säga att mitt största problem som hi-fi/musik intresserad är just grannar och lyhörda väggar.
Go to Top of Page

unclezoid
Member

64 Posts

Posted - 2003/01/03 :  21:33:19  Show Profile Send unclezoid a Private Message
min kompis säger att man kan blåsa ut fönster med cerwin vega. så de är väl kanske inte de bästa högtalarna att ha om det är lyhört mellan väggarna. men om det är sant vet jag ej.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/03 :  21:59:46  Show Profile Send celef a Private Message
Ljuv musik!? På en annan adress på Söder hade jag en gång en gammal kärring till granne, i lägenheten brevid mitt sovrum, varje gång hon gick på muggen var det tydligen VÄLDIGT akut (natt som dag) så hon måste springa till muggen (duns-duns-duns-duns-pang med toalocket-smatter i toan... ibland måste hon även ha snubblat på toatröskeln... ja jösses!!) gissa om jag många ggr hade lust å strypa kärringen!! :-Z

sound pollution
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/04 :  02:02:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Vad jag vet finns i hyreslagen ingenting om vissa klockslag man kan störa sina grannar eller inte. Det är mest en allmän uppfattning att det är OK till 22 med musik. Vad jag vet står det i hyreslagen endast i stil med att man "inte ska störa sina grannar"

Vid klassning av santitär olägenhet finns inga fastställda normer på högsta ljudnivåer alls. Ofta har dock kommunernas miljöförvaltningar milöpolicyer som de brukar följa i de flesta fall. Men Miljöförvalningen kan döma till sanitär olägenhet även om ljudnivån underskrider deras norm i särskilda fall. Vad jag tror är dock att en musikstörande hyresgäst inte kan dömas till att orsaka andra hyresgäster sanitär olägenhet, jag tror att det bara kan tillfömas näringsidkare, yttre miljö (t ex trafikbuller, externt industribuller) och hyresvärdar (t ex ventilationsbuller). Men hyresvärden kan nog vräka störande hyresgäster vid upprepade klagomål, tror jag (Men jag hoppas själv att det vore tvärtom, jag själv stör nämligen min granne väldigt kraftigt).

Det är verkligen tråkigt när man inte kan spela musik på önskad ljudnivå utan att hela tiden tänka på om grannarna störs av det.

Hälsningar Johan Lindroos




Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/04 :  02:04:08  Show Profile Send ekman a Private Message
kan man inte göra nåt för att dämpa av så att det inte låter lika mkt hos grannen??
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/04 :  03:13:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej EKman,
om man byger ett grymt bra gipsundertak eller extravägg, bygger ca 20 cm, kan man spela ungefär 10 dB starkare nästan med basljud också. Nästa problem om man vill kunna spela ännu starkare är att ljud kommer att överföras till grannen via s k flanktransmission. Då måste man även dämpa väggar och golv även om de inte är direkt "kopplade" till grannen. Till slut blir det ett sk "rum i rummet", vilket är orealistiskt för de flesta, så också för mig. Jag planerar därför att flytta till hus.

10 dB mer ljudisolering är iofs ganska mycket förbättring, men grannarna kommer förmodligen att kunna höra musikljud ändå vid starkt pådrag. Så helt tyst kan det aldrig bli.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/04 :  03:30:43  Show Profile Send ekman a Private Message
hej hej hmm synd att akustik alltid kräver såpass stora åtgärder? 20cm tak drar man ju inte in utan vidare =) definitivt inte 20cm vägg
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.71 sekunder. Snitz Forums 2000