HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skilfing fötter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/01/02 :  19:46:14  Show Profile Send Robis a Private Message

Min CD-spelare behövde fötter så jag slog en plinga till Hifi-Punkten idag för att köpa ett par Soborthane dito, men då blir jag informerad om att Skilfing har tagit fram ett par apparatfötter (Spikes?) i trä som tydligen ska vara något i hästväg??

Dessa ska placeras med spetsen uppåt mot apparaten och fanns i två storlekar och två olika träslag om jag minns rätt..

Någon som har erfarenheter av dessa? Jag har åtminstone beställt ett par nu

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/01/02 :  22:31:34  Show Profile Send Pelle a Private Message

Jag har erfarenheter av fötterna från Arken-mässan. Ett klart lyft var det. Bredare ljudbild och mindre komprimerat ljud var det slutsatser jag drog. Jag kan tilläga att elektroniken redan stod på fjäderupphängda hyllor, ändå blev det bättre.

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/04 :  01:35:54  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Körde faktsik blindtest på dessa på Arkenmässan, arrangerat av Skilfing! (och en hel del bullerstörningar från Carlssonrummet)

Jag hörde ingen skillnad. Men jag var bakfull, på gränsen till fortfarande packad, så jag är således inte den rätte personen att svara på detta.

Ingen annan i publiken hörde dock heller någon skillnad. Men Skilfing själva hörde tydligt skillnaden.

Med min bakgrund som akustiker ser jag inga som helst fysikaliska motiv till att koner skulle ha gynnsam påverkan på ljudet, speciellt inte eftersom de inte dämpar några vibrationer. När det gäller CD-spelare så ger den akuskistiska påverkan mer vibrationer i CD-spelarens kretsar och mekanik än stomljudsvibrationer överförda via underlaget. Så för mig spelar det mindre roll vad man har under apparaterna, spikar eller vad som helst helst duger. Vibrationerna påverkas mycket lite. Om man vill minska vibrationerna kan man massbelasta apparaterna eller ställa dem i ett annat rum, om man tror att det blir skillnad på ljudet.

/Johan

Edit: Jag kom på att jag glömde skriva detta, men jag har även ett minne av att jag redan skrivit detta tidigare. Om du söker lite efter gamla trådar så hittar du det säkert!

Jo det var detta att man kan nog inte skriva att det var ett blindtest, eftersom man visste vad som stod under apparaterna.

Och sedan var'e det att första gången man hörde den för mig (och förmodligen de flesta andra också) okända låten, så lät den på ett sätt. Första gången (utan koner) tänkte man ungefär bara på hur sången och melodin var. Nästa gång (med koner under) man hörde musiksnutten så lade man märke till fler detaljer och instrument i och med att man lyssnar in sig på låten. Vid tredje lyssningen (tillbaks utan koner) hörde man på ett liknande sätt även då fler detaljer i musiken såsom hur musikerna spelade, placeringen i ljudbilden och liknande. Hoppas att du förstår vad jag menar!

Hälsningar Johan igen

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/01/04 01:49:19
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000