HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-wiring
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/12/22 :  12:13:10  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/12/22 :  12:29:21  Show Profile Send CC a Private Message
I vår värld av Hifi så finns det ALLTID någon punkt att förbättra. Det är liksom lite av charmen i det hela. Hur mycket vi än trimmar så kommer det sannolikt aldrig låta låta som i verkligheten vilket gör att vår hobby är en "never ending story". Men ibland får man (jag i alla fall) sätta sig ned och ta det med ro...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/12/22 :  12:51:14  Show Profile Send marens a Private Message
Det går inte att anpassa en högtalare för biwiring på samma sätt som man kan anpassa den för olika kabelresistans/induktans.

Anledningen är att man tappar en förutsättning med biwiringanslutning. Man vet inte längre att det är precis samma potential över bas- och diskantterminalerna. Man vet ju inte vilka längder eller dimensioner av kablar som kommer kopplas in så då går det ju heller inte att optimera för biwiring. Filterfunktionen ändras beroende på vilka kablar man använder. Det gör det inte på samma sätt med en enkel uppsättning kablar av den anledning jag nämnde.

Så ur en högtalarkonstruktörs perspektiv så innebär möjligheten för slutanvändaren att biwira att man lägger över en bit av kontrollen över konstruktionen av filtret till användaren (som ju inte känner till konstruktionen). Lite som att man skulle ha extra terminaler för att slutanvändaren ska kunna koppla in godtyckliga delningsfilterkomponenter mellan.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/22 :  13:36:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kör man med parallellfilter kan man inte "biwira" ...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/12/22 :  13:43:59  Show Profile Send marens a Private Message


Det är klart man kan. Det är ju med seriefilter som biwiring inte är möjligt.
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/12/22 :  13:57:00  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Är inte huvudsaken vilket ljud man föredrar?? Sen om det blir annan induktans eller ej det är en annan femma

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/12/22 :  14:12:15  Show Profile Send marens a Private Message
Varför landar det alltid i det där uttrycket? Vad säger det egentligen? Att det viktigaste är vad man föredrar? Det säger ju ingenting.

Då kan man ju lika gärna strunta i allt som sägs på forum och flytta ut i skogen.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/12/22 :  14:20:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
I mina ögon finns minst 10 andra punkter som ger mer.
--------------------------------------------------------------------------------
Det kan ju vara så att alla dessa punkter redan är åtgärdade, eller hur?

Självklart kan dom redan vara åtgärdade. Min kommentar skrev jag ändå eftersom jag upplever att dom 10 punkterna sällan är fixade hos gemene hifinerd!

Jag delar Marens frustration (?) kring det ovan skrivna uttrycket. Uttrycket som är ett frikort, en livlina, ur varje diskussion som börjar närma sig substans och djup.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2008/12/22 14:23:07
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/12/22 :  14:27:07  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Ni kan tycka vad ni vill men det är väl ändå det man är ute efter i sin egna personliga anläggning?? Att få till det ljud man själv som individ föredrar

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/12/22 :  14:33:50  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tycker bara att det är lustigt att inte fler reagerar över när de orden sätter svärdet genom en diskussion.

Det är lite som att säga: "Ja, men det viktigaste är ju ändå att man lever och har hälsan i behåll." som svar på varje försök att föra en konversation om i stort sett vad som helst.

Det är liksom inte relevant i frågan. Det är både självklart och fullständigt meningslöst.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/12/22 :  14:42:46  Show Profile Send CC a Private Message
"flytta ut i skogen"

- Jag bor i skogen!


Ett tag till i alla fall

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/22 :  14:46:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Det är klart man kan. Det är ju med seriefilter som biwiring inte är möjligt.


jajajaja ... tänker rätt men skriver fel. fast det går väl att koppla lite lagom illa och få lagom mycket sladd till ett seriefilter också ...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/12/22 :  14:52:41  Show Profile Send marens a Private Message
Ja, man kan lägga ut anslutningar till en slinga mellan elementen där man hänger på en rulle kabel.
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/12/22 :  15:28:28  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
quote:
Det är liksom inte relevant i frågan. Det är både självklart och fullständigt meningslöst

ehh...ok

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/12/23 :  14:56:09  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Värst vad det blev biwiring-fientligt här då! Jag har prövat mina högtalare med både biwiring och singlewiring. Med min före detta Vincent SV233:a blev det en klar förbättring med biwiring, även när jag som i inledningsskedet bara använde ett riktigt billigt snöre som jag hade liggande till basen. Senare skaffade jag en riktig biwiringkabel. Det är väl inte så konstigt att om man leder enbart (grovt räknat) halva strömmen genom varje kabel så minskar kabelns spänningsförlust och att det kan ge en positiv inverkan? Visst tillkommer samspelet med delniningsfiltret som marens skriver om, men om slutresultatet blir bättre eller sämre går inte att säga i förväg.

Numera har jag Naim-elektronik och min gamla biwiringkabel passar inte speciellt bra till denna. En enkel Naimkabel funkar här betydligt bättre.

Jag tror att i de fall som delningsfiltret är anpassat för biwiring (parallellt) så blir det oftast en förbättring att använda det. Om det sedan blir en större förbättring än att använda en dubbelt så dyr kabel istället vet jag däremot inte. Men visst är det upp till var och en att prova?

Angående andra saker som är viktigare så tror jag förbättringar i rumsakustiken skulle ge mycket stor förbättring hemma hos mig. Förhoppningsvis kan jag komma en bit på väg med hjälp av lite råd och mätningar från en erfaren person i sammanhanget. Det är troligen på gång...

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/12/23 :  15:54:40  Show Profile Send CC a Private Message
Inte e jag fientlig inte..? Jag som boendes ute i skogen har absolut inga problem med att man tycka olika om olika ting. Det viktigaste är väl att man är glad i sin tro så länge det inte skadar andra? I vår hobby handlar det verkligen (så som jag ser det) om vad man själv gillar och föredrar. Oavsett vilken eventuell teknisk lösning man finner på vägen. Forum som detta är ett bra sätt att kunna ta del av andras erfarenheter och förmedla sina egna, anser jag. Att man sedan inte alltid delar samma uppfattning ska ju knappast behöva vara ett problem utan handlar väl mer om vad man prioriterar när man lyssnar på musik...

Att välja vad man tar till sig eller inte är ett personligt val. Det som skrivs här på forumet kan man inte alltid ta för givet att det är en skriven lag och att skribenten alltid har rätt, speciellt inte om det inte stämmer gentemot ens egna uppfattning...

Ang bi-wire/singel-wire: Jag har hört båda läger leverera sina åsikter, både av teknisk och subjektiv natur. Det förändrar inte mina egna erfarenheter att det ibland fungerar helt ypperligt med bi-wire men ibland inte... Men det kan ändå vara intressant att läsa om andras erfarenheter/kunskaper/tankar/teorier! Tycker jag!

GOD JUL på Er!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/23 :  16:34:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Man behöver inte vara fientlig mot något bara för att man hyser en annan åsikt. Lika lite som det vore riktigt att kalla dem som håller på med biwiring för fanatiker eller något annat dumt.
Tvärtom, det är ett mycket dåligt argument att börja klassificera dem som inte hyser samma åsikt som jag i grupper som vi ger mycket nedsättande benämningar.

Jag tycker det är viktigt att vi tittar på de situationer vi argumenterar för resp emot och analyserar vad som händer, eller vad som borde hända. Sätt upp några enkla ekvationer som stöder den ena eller andra teorin, visa på lite mätdata. Det är alldeles för enkelt att avfärda andras argument, hur väl underbyggda de än är, med "men jag hör i alla fall skillnad" eller "självklart hör man ingen skillnad".
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/12/23 :  17:27:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vi ska inte tro att allting finns förklarat i några enkla formler eller att det är ovetenskapligt att hävda att det finns fenomen som vi ännu inte har någon bra förklaring till. All vetenskap utgår från att utforska fenomen. Först därefter kan vi försöka hitta förklaringar. Se på läkemedelsindustrin. Hur många läkemedel finns det där vi faktiskt vet hur de fungerar?
Så avfärda inte det vi hör bara för att vi ännu inte har någon bra förklaring på fenomenet.
Och när det gäller biwiring så kanske Audioquest har rätt i sin teori trots allt? Då finns det ju en förklaring.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/12/23 :  19:11:05  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Värst vad det var stingsligt på forumet då (inte bara i denna tråd). Är det julstressen som sätter in?
Jag sade att det var biwiring-fientligt, vilket är något helt annat än att vara fientlig mot en person. Inte heller har jag klassifierat någon eller gett någon nedsättande benämningar såvida ni inte tycker att det är nedsättande att påstå att någon inte tycker om biwiring. Var snälla och övertolka inte - om man alltid måste väga varje ord på våg blir det inget roligt att diskutera!

Angående diskussionen ovan måste jag hålla med JAM att det i slutändan är vad man själv tycker låter bäst som är det viktigaste. Som ingenjör tycker jag däremot att det intressanta är att fundera på varför det blir som det blir. Nu är inte hifi mitt professionella område men det gör det bara så mycket roligare.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/23 :  19:35:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vem övertolkar .......??

Nu tycker jag vi ska varandra i händerna och sjunga We shall overcome ... Det brukar lösa många konfliker.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/12/23 :  21:19:38  Show Profile Send bearwik a Private Message
Och jag ska inte ställa fler kabelfrågor
GOD JUL!!!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/12/24 :  11:06:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nu har jag lugnat ned mig. Tänk vad lite julskinka kan göra.
God Jul!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/12/25 :  13:44:25  Show Profile Send U1 a Private Message
Björn-ola:
quote:
Vi ska inte tro att allting finns förklarat i några enkla formler eller att det är ovetenskapligt att hävda att det finns fenomen som vi ännu inte har någon bra förklaring till.


Men detta förklaras ju enkelt med formler! Marens beskrev hur i en
tidigare post. Det är ingen voodoo att du upplever skillnad, du ändrar filterfunktionen.

Det blir lite som om du skulle köpa en högtalare utan filter, säljaren säger sen att du får prova dig fram eftersom ingen vet vad som passar dig bäst...(om än något överdrivet)
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/12/25 :  23:34:16  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Jag är absolut inte fientlig när det gäller bi- eller singlewiring.
Det är en smaksak vad gäller ljudresultat, precis som med allt annat
Med det ena systemet låter det kanske bäst med singlewiring medans med det andra systemet kanske det låter bättre med biwiring eller till och med bi-shotgun

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/12/26 :  12:13:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Men detta förklaras ju enkelt med formler! Marens beskrev hur i en
tidigare post. Det är ingen voodoo att du upplever skillnad, du ändrar filterfunktionen.


Javisst, men det behöver ju inte vara hela förklaringen. Fler saker kan ju påverka, evempelvis Audioquests idé om att skin-effekten kan påverka ljudet. Marens förklaring köper jag rätt upp och ned, men det förklarar inte varför ljudet blir renare och mer upplöst vid biwiring, såvitt jag förstår. Här kan Audioquests teori förklara en del.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2008/12/26 12:35:19
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000