HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur handla Amphion från Finland?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/12/16 :  19:44:48  Show Profile Send pewe a Private Message
Är lite nyfiken på hur handel med hifibutiker i Finland fungerar. På ex.vis www.mrhifi.fi och www.hifistudio17.fi säljs ex.vis Amphion Argon 2 Anniversary för 780 Euro, vilket verkar vara det rekommenderade butikspriset i Finland. För jag antar att detta är för två högtalare, eller? Argon 2(inte anniversarymodellen) kostar i dessa butiker 695 Euro.

I Sverige kostar samma högtalare 16590 sek (Ljudmakarn). Den enklare Argon 2 kostar 9900 sek (ord. 12900), också från Ljudmakarn.

Jag stöder gärna svensk hifihandel men tycker skillnaderna är dramtiskaoch blir naturligtvis nyfiken på Amphion från Finland...

Någon som handlat från Amphion från en finsk butik och har några erfarenheter att dela med sig? Tillkommer det kostnader förutom frakten?

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/12/16 :  19:56:05  Show Profile Send FBK a Private Message
Du har fått Pm pewe.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/12/16 :  20:04:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En snabb översättning från Google.
"Amphion argon2, björk, st"

Alltså styckvis.
Det är rätt vanligt i övriga europa oxå, att modeller marknadsförs styckvis,, troligen för att få ner priset.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/12/16 :  20:30:36  Show Profile Send pewe a Private Message
Är du säker på det? Om man tittar på denna länken: http://www.mrhifi.fi/iwc/index.php4?page=productinfo&prod_code=1328 så står det ju tydligt "kpl", vilket jag tolkar som "komplett" alltså två högtalare. För 695 Euro multiplicerat med 2 blir ju närmare 1400 Euro vilket ju är extremt dyrt för ett par Argon 2.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/12/16 :  20:39:31  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
argon verkar kosta 9990kr just nu hos ljudmakarn....

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=276&menu=1

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/12/16 :  20:45:51  Show Profile Send ztenlund a Private Message
kpl har ingenting att göra med komplett (det är finska, inte svenska!) utan det är en förkortning precis som st, dvs det är per högtalare.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/12/16 :  22:00:26  Show Profile Send Micke65 a Private Message
kpl = kappaleita = styck (tyvärr)
/micke
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/12/17 :  20:34:52  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Som "Finne" kan jag säga att kpl, är st.

MrHifi kan säkert skicka dig grejer till Sverige, han är mycket kompetent. Kan lita på honom. Hifistudio17 är stor ägare i Amphion...

B&O Beolab 5, BeoSound 9000

Edited by - AndreasH on 2008/12/17 20:35:41
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/12/18 :  08:18:01  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Då lär han ju vara mån om att det finns fungerande säljkanaler lokalt i Sverige i morgon också...

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/12/19 :  00:21:50  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Det skulle jag inte vara så säker på :D


B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/12/19 :  09:00:24  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Då lär han heller inte ha kvar några i morgon.

(vi säljer inte Amphion och om det du skriver är sant kommer märket att bli en bild på nätet och förskottsbetalning direkt av hifi-kunden, dvs inget vi tänker köpa och ställa in i ett rum och jobba med)

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/12/20 :  15:05:39  Show Profile Send 80-talet a Private Message
oj, här blev det helt plötsligt skrämselpropaganda!!?

föstår faktiskt inte varför du som företagare i branchen säger liknande på ett forum på nätet. om det berör dig så vänd dig till butikerna/tillverkaren i fråga eller se till att arbeta bort skillnaderna mellan svenska och utländska priser, det hade nämligen varit betydligt mer uppskattat än "hot" mot oss konsumenter, no!?

eoJeud

Edited by - 80-talet on 2008/12/20 15:09:15
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/12/20 :  15:38:20  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Hot?

Då är du lättskrämd Och tror du handlare är något att spotta på och skall köras ut ur forum med tjära och fjäder har du en ganska taskig attityd.

Här såg jag ingen prisskillnad alls mellan sverige och finland men ändå skulle det krånglas och försöka hittas ett bättre pris. En fullt förståelig inställning men om den som skall sälja har intresse i Amphion tillverkning så skjuter han ju sig själv i foten.

Vilket får konsekvenser för vanliga kunder i kommande avsaknad av butiker där du kan känna på, låna hem och bekanta dig med produkten.

vad skulle det vara bra för?

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/12/21 :  10:50:23  Show Profile Send 80-talet a Private Message
vet inte var jag skrev att jag spottade, tjärade och fjädrade handlare eller att de förtjänade en sådan behandling? jag tycker att det är jätte bra att man på hififorum.nu kan ha en dialog med handlarna/att de ens finns representerade. taskig attityd kan du ha själv.

det jag reagerade på, och som inte är första gången när det pratas gråimport, var att det för oss kunder målas upp en hotbild och det moraliseras om hur fel det är. jag tycker att det får ni handlare ta hand om själva tillsammans med representanter för produkterna, om det alls berör er. om konsumenterna, generellt för i det här fallet var det ingen vinst, vill skippa hemlånet, och den personliga hjälp man får av att handla i butik i Sverige till ibland nästan skrattretande priser jämfört med andra länder inom EU och istället köpa på nätet och spara några tusingar så är det just det det är bra för! konsekvenserna för konsumenterna är för den enskillde, tror jag, inte lika intressanta som de är för er handlare som måste ta in nya märken som ska marknadsföra när andra åker ut i kylan. kanske delvis pga av denna problematik som diskuteras här.

handlarna skulle kanske ibland tjäna på att inte gå samma väg som skiv-/filmindustrin ta det till er och gör de förbättringar ni kan för att inte bli av med kunder pga av ovanstående anledningar! ni skulle må bra av att anta en oavbruten förändringsstrategi i de flesta avseenden. omvärlden påverkar er i större utsträckning än ni påverkar den (oss konsumenter), no!?

eoJeud

Edited by - 80-talet on 2008/12/21 10:53:07
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/12/21 :  11:42:22  Show Profile Send pewe a Private Message
hifi-consult: om du läser min första post så trodde jag (felaktigt) att priserna var i det närmaste halverade på Amphion jämfört med Sverige. Och för ett par år sedan var faktiskt Finland 30% billigare på just Amphion. Jag talade med en hifikonsument i veckan som hade köpt ett komplett Amphion Xenon/Argon 5 kanalssystem från Finland och den affären hade varit ekonomiskt olöslig för honom i Sverige.

Nu är priserna desamma i Sverige och Finland, vilket är OK. Men det är oerhört naivt av dig att tro att vanliga konsumenter skulle tacka nej till en 30%-ig prisjustering i en hobby som redan kostar en del.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/12/21 :  12:50:52  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Nu får vi sluta blanda äpplen och päron

80-talet: du uttryckte dig som om handlare inte hade på forum att göra.
När det gäller moral har jag alltid haft samma inställning om internetsälj eller sidoimport: kan du som konsument hitta exakt samma vara till lägre pris så handla där du finner den billigast. det är inte rimligt att kunde skall stödköpa för att svenska handlare skall ha en inkomst. Jag kommenterade ett konkret exempel, det i denna tråden. Vad du uppfattar att det brukar pratas om eller moraliseras om får du ta med dem.

Men när kunden använder den svenska butikens service och lånemöjligheter och därefter handlar på internet, ja då kommer moralen in och den tänker jag inte skämmas för att ha en åsikt om. I förlängningen blir det dock samma resultat, dvs prylen försvinner fysiskt för dem som vill klämma, känna och låna hem för prov. Ansvaret för det ligger ju knappast på kunden i det långa loppet.

I det här fallet fanns det någon som hade ekonomiska intressen i Amphion (enligt inläggaren) och jag tyckte det var en korkad idé att skjuta sig själv i foten. Någon som tycker emot där?

Apropå förändringsstrategi:
Självklart skall vi börja dela ut hifi gratis eftersom det ändå snart kommer stjälas. Bra idé

Pewe: jag har aldrig torgfört idén att kunder skall säga nej till 30%-iga prisjusteringar. Se ovan. Du antog att det var dubbla priset i finland, du visste att det varit stor skillnad förut och du antog att jag menade...

En Amphion-fabrik-ägare som säljer vid sidan av trots att priserna är samma i sverige och finland är vad jag invänt mot.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2008/12/21 12:51:13
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/12/21 :  13:49:04  Show Profile Send 80-talet a Private Message
måste säga att din väldigt dryga och överlägsna attityd, gentemot mig, gör mig lite irriterad. att vi inte håller med varandra/ser saker annorlunda må så vara men du äger ingen sanning!

du får gärna citera var jag uttryckte mig; "som om handlare inte hade på forum att göra"! du läste kanske in det men som jag sa i mitt förra (2:a) inlägg så är det inte min inställning! numera är det något du tillskriver mig fastän jag tillbakavisat detta redan! dålig retorik och ganska ruttet knep.

sen undrar jag varför jag inte skulle kunna generalisera från den här tråden till att prata om ett ämne i stort? min poäng får inte mindre relevans för det! förövrigt, bra att vi är överens om att ingen bör stödköpa av svenska handlare iaf!

apropå förändringsstrategi: vilken tur att du är nyanserad, det var ju inte direkt menat som ett råd till dig utan mer av en reflektion från mina sida. men du är välkommen att använda det bäst du vill, varsågod! lycka till i framtiden och hoppas på bättre humör framöver, det är trots allt jul.

eoJeud
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/12/21 :  14:38:30  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Vari består drygheten? Och vad tyder på att jag är full av min egen sanning? Jag tar gärna om andra har en avvikande åsikt, oavsett vilken roll de har eller vilket jobb de har.

Sakfråga:
En Amphion-fabrik-ägare som säljer vid sidan av trots att priserna är samma i sverige och finland är vad jag invänt mot.

Resten handlar ju om handlare på forum, attityder, en del missförstånd, påstådda ruttna knep, onyanserade svar och om avdelningen reflektioner eller råd:

"ni skulle må bra av att anta en oavbruten förändringsstrategi i de flesta avseenden. omvärlden påverkar er i större utsträckning än ni påverkar den"

(ett råd som är helt överflödigt. Det finns ingen bransch som står still och låtsas att det är 1969 och det vet alla som jobbar med hifi också)

i en diskussion med en handlare... jag uppfattade det som något annat är en reflektion. Fast även som reflektion skulle mitt svar bli samma, dvs reflektionen: fri hifi åt folket.( Eftersom de ändå snart stjäl den?)

Verkar det kundfientligt? Tänk en gång till

kan vi lägga aversionen på hyllan? det för inget konstruktivt med sig och mitt humör har varit gott i många dagar.

mvh

.



www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/12/22 :  09:02:04  Show Profile Send 80-talet a Private Message
Sakfråga:
"En Amphion-fabrik-ägare som säljer vid sidan av trots att priserna är samma i sverige och finland är vad jag invänt mot".

nej det var inte vad du skrev i dina inlägg, det kanske var andemeningen med dem men jag anser inte att det budskapet gick fram. däremot framgick det ganska tydligt, tycker jag, att du skrev i egenskap av och utifrån det faktum att du själv är handlare! vilket för mig framstod som skräckpropaganda som du kanske istället borde ta upp på något branchmöte snarare än på ett internetforum med slutkonsumenter.

Du tog upp diskussionen om huruvida handlare hade här att göra, inte jag. missförstånd oss emellan? ja antagligen, det är ett forum med ganska dåliga möjligheter för återkoppling/feedback. skillnaden mellan reflektion och råd i det här fallet är ganska tydlig då jag sa något generellt; ni/branchen/handlare. det var en i det här sammanhanget en inte fullt ut underbyggd tanke jag har om branchen, inget råd. hade det varit ett råd till dig så hade jag skrivit; du/ni/Hi fi Consult borde...

god jul

eoJeud
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/12/22 :  09:18:39  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
ibland sätter man käppar i sina egna hjul HC ... I all välmening

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/12/22 :  17:32:44  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
jam: bara för att någon bestämt sig för att inte första innebär inte det att man har gjort fel.
Eller vad hade du för visdomsord till mig?

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/12/22 :  18:45:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
HC har helt rätt. En fabrikant måste vara mån om sina försäljningskanaler och vore mycket kortsiktig om han konkurrerar med sig själv genom att gå förbi sina säljare i andra länder. Ingen vill sälja åt den som gör så.

Utan pekpinnar åt något håll.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/12/23 :  13:04:22  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Vad vet jag om de säljer till sverige eller inte...?

Medelade bara lite bakgrunds info om butikerna.

Sedan så verkar det ju inte som om det direkt är någon stor skillnad mellan priserna.
quote:
En Amphion-fabrik-ägare som säljer vid sidan av trots att priserna är samma i sverige och finland är vad jag invänt mot.


Var i tråden blev det nämnt att Hifistudio 17 skulle sälja på gråexport? Det är din egen slutsats. Denna blev ju endast länkad till som prisexempel...

B&O Beolab 5, BeoSound 9000

Edited by - AndreasH on 2008/12/23 13:13:05
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/12/23 :  13:30:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du skriver det själv här:
quote:
MrHifi kan säkert skicka dig grejer till Sverige, han är mycket kompetent. Kan lita på honom. Hifistudio17 är stor ägare i Amphion...

Eller missförstår jag?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/12/23 13:33:50
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/12/23 :  13:47:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Hur tolkar man detta i samband med Bernts citat?

HC:
quote:
Då lär han ju vara mån om att det finns fungerande säljkanaler lokalt i Sverige i morgon också...

Andreas:
quote:
Det skulle jag inte vara så säker på :D

Det är svårt att tolka detta på annat sätt än som Bernt och HC gör tycker jag. Huruvida det är så som impliceras vet jag dock inte.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/12/23 :  14:30:46  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Jag har inga som helst band till varken MRhifi eller Studio 17.

Varför skulle en butik inte kunna skicka grejer till Sverige? Jag vet många företag inom t.ex Bang&Olufsen som gärna hade skickat mig grejer till Finland då jag handlade efter Beolab 5. Detta handlar ju om var och en försäljares samvete. Gråimport är kanske inte riktigt det rätta ordet eftersom det nu handlar om en enskild konsument som vill köpa ett par högtalare.

Gråimport är ju mera skadligt om en Hifibutik i Sverige som inte har avtal med Amphion att få vara återförsäljare köper in Amphion högtalare via sk "gråa" kanaler, kanske/låt säga en importör i Tyskland och kan på så vis få Amphion till bättre priser än vad den svenska "vita" försäljaren kan. Denna butik skadar ju då den "vita" försäljningen av amphion i Sverige, eftersom det nu handlar om återförsäljning och inte direktförsäljning till slutkund.

Mina svar var spekulativa. Vilket säkert också framkommer ur min smilie, ":D"...

Hifistudio 17 är ägare i Amphion, men jag har inte nämnt den butiken som en kanal för försäljning till Sverige.

MRhifi, känner jag endast till enligt de berömm han har fått på hififorum i Finland. Butiken finns ca 20km från mig, men har aldrig besökt den fysiskt, utan endast besökt hemsidan. En bra butik verkar det dock vara.

Om ni går och drar slutsatsen att man säljer på gråexport både i Studio17 och MrHifi från mitt enkla uttalande så får det väl vara så.

Som vanliga konsumenter så bryr vi väl oss främst om prisen? Eventuella restriktioner angående handel mellan EU länder handlar om avtal mellan fabriken/importörer/handlare. Konsumenten bryr sig kanske inte slutligen så värst mycket om dessa. Kolla t.ex på den tyska marknaden av kamera utrustning, på den har internet affärer blomstrat eftersom de kunnat erbjuda väldigt konkurrenskraftiga priser inom EU.



B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000