HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Byglar till förstärkaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2008/12/15 :  21:50:49  Show Profile Send KarlArne a Private Message
Var får man tag på byglar att sätta mellan pre-out/main-in? Jag skulle behöva dels ett par med 14mm mellan benen och ett par med 18mm mellan benen.

Går det annars att få tag på nån lämplig metallbit någonstans? Typ nåt 3mm kopparstift man kan böja till? Fullösningen är väl att ta ett par gamla matgafflar och sticka in antar jag ;)

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2008/12/15 :  21:54:57  Show Profile Send KarlArne a Private Message
Jag hade ju en till fråga kom jag på. Med min setup nu är volymkontrollen väldigt känslig. Fjärrkontrollen kan inte användas för finjustering av volymen, det får man göra manuellt med ratten. Skulle man kunna sätta ett vanligt motstånd mellan pre-out och main-in? Finns det speciella audiofilmotstånd? Förstärkaren är en NAD352.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/16 :  10:14:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
3mm kopparstift låter väl vettigt. Eller en snutt 3mm koppartråd. Eventuellt kan du ju förtenna den.
Alternativt att du hittar några 3mm "fjuppar" och sätter på en bit vävbakelit eller plexi och löder en bygel emellan.
Go to Top of Page

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2008/12/16 :  11:52:39  Show Profile Send KarlArne a Private Message
Finns det någon som vet var det går att få tag på 3mm koppartråd/kopparstift? Jag har googlat men jag hittar inget vettigt. Eller 3mm av någon ledare över huvud taget? Tänkte att det skulle vara enkelt att böja till en 3mm tråd men då måste man ju få tag på den först. Sen kanske man vill sätta lite eltejp på det som sitter åtkomligt även om det inte är nån direkt spänning att tala om. Känns lite fånigt att behöva sätta sladdar där emellan...
Go to Top of Page

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2008/12/16 :  22:18:18  Show Profile Send KarlArne a Private Message
Lösningen för tillfället heter clas ohlson gängstång M3 x 1m 15kr. Det gick väl åt ca 20cm för att "laga" 2 kasserade förstärkare. Totalt materialkostnad alltså ca 3kr =)
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/12/16 :  22:44:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Eltejp? Orginalbyglarna har ingen isolering bara så att du vet. Inte nödvändigt, om ersättarna inte sticker ut betydligt, med andra ord.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

KarlArne
fd PrinsValium

27 Posts

Posted - 2008/12/16 :  23:26:08  Show Profile Send KarlArne a Private Message
ok =) originalbyglarna på min nya NAD har iaf ett plast"handtag" men då tänker jag inte oroa mig iaf. Är fortfarande intresserad av 3mm koppartråd dock. Såg att tibnor har det i sortimentet iaf så nånstans säljs det förmodligen.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/12/16 :  23:47:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Hmm, du har nog rätt. Tror jag blandade ihop de olika förstärkarna jag har med varandra och NAD:en (C372) har nog plast på byglarna. Hursomhelst är isolering inte nödvändig så länge man inte förvarar metallskrot på baksidan.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000