HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om strömrening !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2008/12/12 :  19:47:20  Show Profile Send Steen a Private Message
Jag behöver lite åsikter om strömrening.
Jag har en isolertranformator och jag vet att man brukar säga att det skall vara en separat för varje apparat.
Nu tänkte jag att om man efter isolertranformatorn kopplar en strömrenare med flera separerade uttag. Blir inte det lika bra??
Är det en god idé eller tänker jag fel. Vad skulle isåfall vara skillnaden mellan att ha flera trafos?

Föstärkarna kör jag via enbart strömfilter idag. Isoleringstraf'on kör jag bara till försteg, dac, riaa och spelare.

Kom med åsikter fräscha idéer och/eller fakta baserade synpunkter !

Mvh
Cg

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2008/12/12 :  23:27:30  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Det beror ju på vilken typ av förstärkare du har, drar den kostant ström eller växlande beroende på utstyrningen av musiken
Ja vi börjar väll så så får väll det bli lite heta rader sedan

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/12/13 :  16:13:16  Show Profile Send Per a Private Message
Koppla in hela riggen på trafon om den är tillräckligt stor. Du får ju inte avstörning apparater emellan men du slipper massa skräp som kommer in via nätet. (Å andra sidan så stör ju apparaterna varandra ändå eftersom de är ihopkopplade med signalisar.) Sen ska du nog köra med skärmade nätkablar ut från trafon så du minskar risken att få in massa skräp igen.
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2008/12/14 :  13:24:44  Show Profile Send Steen a Private Message
Tack för inläggen.

Jag tänkte ju att dela strömmen med separata renare efter tfrafon, men signalkablarna tänkte jag ju inte på. Där överförs ju smitta ändå.
Jag kör med McIntosh 501 idag så att köra in dem på min T03 trafo är ju inte att tänka på. Dessutom kopplar jag in tre monoblock till och 2 subbar när jag kör bio.
Gör det verkligen skillnad att ha isolations trafo på monoblocken?
Hela anläggningen går på en egen säkringsgrupp.
Jag har en trafo jag skulle kunna sätta vid skringsskåpet. jag vill inte ha den i rummet för den brummar.
Den är på 500VA och kanske räcker. Jag skall koppla på allt jag har och mäta hur mycket som rusar igenom.
Den är väl kanske inte fel att ha den lilla trafon ändå, alldeles innan försteg och spelare?

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/12/14 :  20:33:58  Show Profile Send Per a Private Message
jag har en T03 som jag kör på proj och dvd. det funkar fint för såna smågrejor tycker jag.
Riggen rullar på 12 ggr så stor avstörningstrafo. Ja den är rätt tung...

Sen finns det ju Nordost Thor, Quantum purifiers, Exakt power och en hoper proukter från IsoTek att prova om man är lagd åt det hållet...

Edited by - Per on 2008/12/14 20:37:17
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/12/14 :  20:45:32  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Du kan inte köra fullvuxna slutsteg på isolationstrafo, det blir dynamikbegränsande. Möjligtvis en T1:a på 6 KvA om du tankar 3-fas till den.

Den tillverkare vi använder när det gäller kablar och strömrenare känner en enda audiofil som har tillräckligt stor skiljetrafo för att inte begränsa dynamiken. Ingen av bilarna får längre plats i det dubbelgaraget

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2008/12/14 :  21:36:05  Show Profile Send Steen a Private Message
Ja av vad jag försökt läsa mig till så har man inte något att vinna på isolationstrafo till slutsteg, utan snarare tv. Att det funkar med riktigt seriösa grejor visste jag inte, men det är nog inget för mig.
Min total förbrukning vid bio-läge är 1200 Watt, och jag behöver garaget till annat.

Har man något att vinna på strömfilter till slutsteg.



"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/12/15 :  09:30:33  Show Profile Send Per a Private Message
Klart att det finns vinster med trafo till slutsteget på samma sätt som till andra apparater. Men att hålla signalkällorna rena är viktigast. Då har man åtminstone mindre störningar som förstärks i slutändan.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/12/15 :  10:11:15  Show Profile Send CC a Private Message
"Har man något att vinna på strömfilter till slutsteg"

- Vanligtvis så förlorar man mer, än vad man vinner... Strömfilter har den otäcka vanan att begränsa/dämpa dynamiken på då speciellt förstärkare. Så om du inte har extrema problem (som i så fall kanske borde lösas på annat sätt?) med störningar så rekommenderar inte jag att använda några filter till stärkare. Till övrig utrustning så är det mycket mer diskutabelt och absolut värt att utvärderas.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/12/17 :  15:51:54  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Det beror ju på vilken typ av förstärkare du har, drar den kostant ström eller växlande beroende på utstyrningen av musiken


Om jag har klass A-slutsteg (Äkta alltså), så behöver dom ju inte "andas in precis innan vrålet" liksom, de är ju "uppumpade konstant, typ".

Klass-A: Ungefär att likna vid att köra bil med en lite annorlunda teknik. Hvilket kunna uttryckas enligt följande körskollärrar-sentens:
"Pelle i botten hela ti'n, å reglera sen hasti'heten mä kopplingspidalen! De blir feståss jävli't varmt, grejerna slits ut, å de' drar en fyböveln's massa soppa! Men man vinner ju vi' rö'lysena varje gång, fö' fan! Å de' e' ju de som reeknas, sirru!"

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/12/17 :  16:42:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det var den bästa förklaring av klass A jag hört.
Äntligen begriper jag vitsen med klass A.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000