HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga hemmabiorum - hjälp önskas!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/12/09 :  13:54:03  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hej!

Svärföräldrarna håller på och bygger hus trevligt nog har de även för avsikt att bygga ett hembiorum i källaren

Nu har de bett mig om lite teknisk expertis. Därför vänder jag mig till mina forumvänner

1. Kabeldragning i hembiorummet. Kommer givetvis ske i väggarna, men hur? I pvc-rör? Vilken typ av terminaler är att föredra? Ska man dra kablage för 7.1 trots att de bara kommer köra 5.1?

2. Lite OT men gällande kabeldragning i övriga huset. De kommer ha fiber fram till huset och sen har de för avsikt att köra triple-play (tv, telefon och bredband via bredbandet). Hur gör man detta bäst? Jag tänker att man har en central terminal någonstans varifrån man distrubuerar tv, telefon och bredband via 3 separata ledningar till en terminal i varje rum med tv, bredband och telefon? Går detta att göra smidigare/bättre? Känns lite onödigt att dra tre trådar genom hela huset egentligen....

Något annat som vi absolut inte får missa/måste tänka på?

Tacksam för alla tips och synpunkter

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/12/09 :  14:27:00  Show Profile Send Patrik a Private Message
Montera typ 3 ggr som många elkontakter i rummet som ni tror att det max kommer behövas.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/12/09 :  14:49:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag skulle inte alls dra inuti väggarna mer är el och eventuellt kanaler för hgt-kabel. Resten, signalkablar, scart, HDMI, Component har alla kontakter som inte lämpar sig för PVC-rör. Dessa bör dras i kanaler, finns snygga socklar eller fristående.
Fundera tidigt på vilka saker som skall stå var och vilka sladdar som behövs idag och imorgon.
Var är maskinrummet?
Vilka bildvisare?
Projektor?
Takhängd? Ström till den? HDMI? Duken? elektrisk? ström till den? Nätverk?
Kommer förstärkaren kunna agera central för bild och ljud?
Belysning i övrigt?

(Följande är jag inte helt säker på, men det verkar logiskt för mig )
Om det dras fiber fram till huset så kommer det nog bara dras en eller två ethernet(CAT5/6)-kablar till varje rum där det sätts upp ett uttag (RJ45). Sedan vid ingången till huset sätts det en switch och en variant på patchpanel. Sedan kopplas telefon, TV eller dator in i uttagen direkt med en RJ45-terminerad ethernetsladd. Räcker inte uttagen => in med en switch/hub....

edit: I ovanstående förutsätter jag att Triple-play innebär IP som bärare till telefoni, TV och förstås data.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/12/09 15:47:00
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2008/12/09 :  15:30:38  Show Profile Send zikkan a Private Message
Som sagts tidigare, fler AC-uttag än man först tycker är tillräckligt .... och sedan några till....

Vad gäller kablage och uttag för TP/RJ-45, MINST två uttag per rum. Särskilt om de skall ha fiber till huset och ett centralt KK (Korskoppling). Det finns system från "Schneider(Eljo)" och "ELKO" som använder Cat5/6-kabel för tfn/TV/Bild/Ljud etc. Det kostar dock en hel del .... Dessa system har en central panel där mankopplar ut olika signalkällor till de rum man vill.

Eljo: LexCom Home http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?GroupString=|781|782|&ID=100690&BrandID=2&thislevel=2

Elko: Elko Living System http://www.elko.se/wsp/elko_sve/webon.cgi?func=list&table=CONTENT&func_id=Hemmanätverk%20ELS&template=1bilde_artikler&name=ELKO%20Living%20System&id=006/Hemmanätverk%20ELS&sort=PRIORITY,CONTENT_ID%20desc

Och nää.. jag säljer inte dessa prylar ....

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/12/09 :  16:20:01  Show Profile Send svanbo a Private Message
Kanontips, tack!! Hififorum är som vanligt helt grymt...

Svar på frågor:

quote:
Var är maskinrummet?
Vilka bildvisare?
Projektor?
Takhängd? Ström till den? HDMI? Duken? elektrisk? ström till den? Nätverk?
Kommer förstärkaren kunna agera central för bild och ljud?
Belysning i övrigt?

Takhängd projektor med projektorduk, TROR inte de tänker ha någon tv utan det blir ett strikt hemmabio/musikrum. Maskinrummet TROR jag de tänker ha i en skrubb bakom projektorduken, vet inte hur de tänkt att man ska kommunicera med apparaterna, genom glas i väggen kanske... Jag HOPPAS att det bara blir en enda HDMI -kabel till projektorn, detta kräver dock nyinköp av reciever (för att kunna konvertera alla signaler till HDMI)... (den ska bli central för bild och ljud ja.) Duken tror jag blir en manuell rullduk. Nätverk vet jag inte om de tänkt sig, men om man köper en ny reciever med nätverksingång är det ju lämpligt...

Tusen tack zikkan för tipsen om hemmanätverkslösningarna, det verkar ju kanon!! Svårt att få grepp om pris och sånt bara...
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2008/12/09 :  19:06:41  Show Profile Send marran a Private Message
Lite funderingar ang. triple-play:
Beroende på vilken lösning för ip-telefoni som väljs så kan det vara så man har en central ATA (ip-telefoni-burk), i denna kopplar man sen en rj11 till "första telejacket" om det hade varit ett gammalt hus, och sen kopplar man på telefoner som vanligt i teleslingan.

Bygger man nytt bör man därför tänka på detta, telefonin kommer då inte att gå via tp-kablar utan man måste dra en separat teleslinga.

IP-tv brukar vad jag vet använda en dekoder, typ som en satellitbox, som kopplas med tp-kabel till inkommande fiber. Vill man ha ip-tv på fler ställen än i ett rum måste man alltså antingen dra ljud/bild/fjärrkontroll från dekodern till det andra rummet eller skaffa fler dekodrar. Detta beror antagligen också på vilken lösning (leverantör) man väljer men man bör definitivt kolla upp detta först!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/12/10 :  09:19:35  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag har funderat och kollat upp lite mer och jag tror marran har ganska rätt. D.v.s. för ip-tv behövs en dekoder per tv, man kan inte ha en dekoder centralt och distribuera tv-signalen. För ip-telefoni verkar det också vara som marran beskriver, d.v.s. man får en dosa som man kopplar mellan modem/router och in i "första jacket". Då känns det som att vitsen försvinner med att köra någon av lösningarna som föreslås ovan från LexCom Home eller Elko. Enda vinsten blir då att man sparar att dra telefonkabel i huset, men det känns inte som att det motiverar att installera ett sådant system. Eller vad tror ni? Tänker jag rätt?

Vad gäller nätverket i huset, måste man koppla som ett stjärn-nät, d.v.s. att från varje uttag dra en dedikerad kabel till router/switch/hub centralt? Känns som att det kommer bli mycket kabel...

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/12/10 :  09:25:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Japp, mycket kabel blir det!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2008/12/10 :  10:07:42  Show Profile Send zikkan a Private Message
Tjaaa... Med teknikskiften så går man från en hel del kabel till mycket kabel! Men framförallt Mycket Mer elektronik när saker skall digitaliseras. Tidigare har du ju haft en telefonslinga i rör i vägarna som med tiden blir mer eller mindre utbyggd med utanpåliggande plattkabel, vilket man märker när man flyttar in i ett äldre hus Dessutom _minst_ en antennkabel för TV. Men bygger man nytt så har man ju mycket större valfrihet i hur det skall se ut.

Man behöver ju iofs inte dra kabel överallt med en gång, man kan ju se till att det finns VP-rör och dosor i väggarna som man lämnar tomma för framtida beslut om vilka "signaler/kablar" man vill komplettera med. Om jag hade byggt nytt idag så hade jag tagit chansen och skapat en "teknikcentral" med möjlighet och utrymme för kommunikation, eventuell "hus-server" etc, möjligheterna är obegränsade

Det är ju inte nödvändigt att utnyttja allt själv kanske utan det kan ju vara ett säljargument i framtiden!?!

Sedan kan man ju fundera på om man vill dra extra rör till de vanliga uttagen/strömbrytarna för framtida smartahus/bekvämlighetsfunktioner som t ex ljusstyrning, temperaturstyrning osv osv ..... som sagt möjligheterna finns, men nu känner jag att jag börjar spåra ur så jag skall hålla tyst!

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/12/10 :  12:19:12  Show Profile Send svanbo a Private Message
zikkan, inga dumma grejer du kommer med. Har du någon aning om pris för de system du nämner? Som du säger kan det ju vara vettigt att dra in de systemen + uttag för framtida behov. Det som verkar dumt med de systemen är att man behöver specialkablage för varje applikation, d.v.s. en RJ45 - telefonkabel för telefon, RJ45 - tv-kabel för tv os.v... då binder man väl upp sig till just den leverantören och det är väl meningen. Har jag förstått systemen rätt då?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000