HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Goodbye Trends 10.1 - Welcome Trends 10.1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/12/08 :  19:28:41  Show Profile Send scorpion a Private Message
Efter Uppsalaträffen verkar min Trends 10.1 lätt skadad, vänster kanalen hänger inte med fullt ut, det finns ljud men inte i paritet med högersidan.. Förmodligen inget att göra i varje fall inget som jag hittat rakt av. Synd för den var moddad med de väsentligasta modifieringarna enligt Michael Mardis, Panomaniac. AuriCap ingångskondingar, 2500 uF electrolyter och RF-sköld. Men ingen idé att köpa ny nu, bättre att göra som reVintage och lägga 200 kr på en kinesiskt 2020 och plocka över lite komponenter.

Jag köpte emellertid ytterligare 2 Trends i Rävens gruppköp. För att köra 3-vägs. Så bara igång med nästa Trend, omoddad utan större förväntningar.

Så Fel, den här förstärkaren fullständigt utklassar min gamla Trends som är ganska tidig från de första 10.1 modellerna. Faktiskt bättre i allt, omoddad. Bättre stereo och definition, bättre djup, bättre klang och inte minst bättre bas. Den går nu med medföljande switchande nätdel. Den här kommer inte att moddas. Det behövs inte alls, så bra är det faktiskt ! Trends har ju också fått lovord från många håll.

En liten synpunkt också: De modifieringsförslag som finns grundar sig ofta på de första exemplaren av en produkt. Det är inte alls säkert att de håller över produktens livscykel, i varje fall inte idag när ganska snabba förändringar sker efter hand.

Hur låter då Trends 10.1 i gruppköpsversionen ? Den enda förstärkaren som jag har hört som jag upplevt som definitivt "bättre" är Linsley-Hoods legendariska Class A förstärkare, som den jag har hört, min kusin har byggt den, har en väldigt självklar på någotvis organisk presentation. Ett med musiken. I det sällskapet är det inte alls dåligt att vara 2:a.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/12/08 19:53:33

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/08 :  20:25:15  Show Profile Send reVintage a Private Message
Festligt med din referens. Jag har exakt samma ljudminnen! Faktiskt den första transsitorförstärkare jag byggde, 2N3055 på utgången.

Kan det vara så stora skillnader på 2020 ch 2020? Stor spridning på exemplaren eller har det med ledningsdragning att göra? Det handlar ju ändå om 400kHz!

Ser dina nya och gamla likadana ut på insidan?

Det vore iaf kul att jämföra med kineserna som Hoktuna och jag rafsade ihop!

Faktum är att jag har en "spaning" på att det som gäller är antingen rör eller switchat!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/12/08 :  21:54:11  Show Profile Send scorpion a Private Message
Ja , det var 2N3055-varianten ! Egentligen borde man bygga den igen ! Men det ligger långt tillbaka i tiden, men lyssningsintrycket var fantastiskt. Trends är 2024 samma som i de första TA-förstärkarma, 2020 är nog en lite starkare variant. Det finns inga byggskillnader men däremot komponent skillnader i val av märken och värden.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/12/09 09:20:03
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/09 :  09:30:39  Show Profile Send reVintage a Private Message
Aha, trodde det var 2020 då de sitter i våra. Köpte för länge sedan en T-amp med 2024 på prov, som jag inte har kvar längre, men den lät trevligt.

Har också haft tankar på att bygga JLH igen, goa enkla grejor!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/12/11 :  17:46:58  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Erling (eller reVintage, eller ngn annan som kan de här förstärkarna)!

Har haft en en T-amp (2024), en Charlize (2020), och nu en Trends 10.1 (2024). Gillar de här chippen, även om jag kanske föredrar annat ...

Igår var jag inne å rotade i Trendsen för att ta bort ingångskondingarna (har ju utgångskondingar på allt före ...). Tänkte se hur det lät, men konstigt nog fick jag utan ingångskondingar ca 12V likspänning på högtalarutgångarna ... Någon som vet varför det blir så

(Bytte sedan originalkondingarna till ett par andra, och de här kondingarna spelar stor roll för slutresultatet ...)

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/12/11 17:47:39
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/12/12 :  19:55:19  Show Profile Send scorpion a Private Message
Huj, huj !

Nej jag kan nog för lite men det verkar ju underligt att få DC på utgångarna när man tar bort ingångskondensatorerna. Emellertid med min Trends som spelar nu, som är från Rävens gruppköp, så skulle jag inte ändra en enda komponent i den. Kom bara och lyssna på Allemans-OBn och den här Trends Förstärkaren. Fullständigt lysande, jag försäkrar !

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/12/12 :  21:34:06  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Scorpion! Jag känner dig (lite) och jag tror dig! Njut!

(Håller med om ingångskondingar och utgångar, skumt ... Men så var det det ... F'resten, testa dina Auricaps i Trendsen, kanske blir ännu bättre!)

Johan
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/12/12 :  22:40:29  Show Profile Send scorpion a Private Message
Hej Johan!

Nej, jag tror inte det, Det här spelar så fint så det behöver inte ändras alls. Faktiskt över all förväntan ! Jag är själv väldigt överraskad, men det ska man ju bli ibland ! Utan tvekan det bästa ljud jag har haft här hemma i min anläggning.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/12/12 22:51:05
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/13 :  11:13:13  Show Profile Send reVintage a Private Message
Johan:
För att ta bort ingångskondensatorerna måste man enligt vad jag läst mig till på nätet göra följande:

1.Nätagget som driver slutsteget måste vara flytande och får inte ha chassikontakt.
2. Koppla en 22uF konding mellan jord och pin 16.

Detta resulterar i att in signalen istället går igenom 22uF kondingen på jordsidan.

Mao ett helt värdelöst tweak!

Så antingen bra kondensatorer eller trafo(mellan +ingång och pin 16*) på ingången. Tror mer på trafo( ex. LL1544) då man får en galvanisk åtskillnad samt att trafo enl. min högst privata åsikt låter bättre än den allra bästa kondensator.

Trots detta så är grundtipset på en konding som låter bra i kombination med kretsen. Det blir enklast så. Vad sitter det i Trend?

För den som har en preamp med trafoutgång är det annorlunda! Bara att se till att sekundären flyter, skippa kondensatorn och koppla in enl.* ovan. XLR är då lämpligt som ingångskontakt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/12/13 :  11:38:48  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hallå reVintage!

Bra info! Tack! Men som du säger så vinner man ju inget på den tweaken precis ...

I den Trends 10.1 jag har satt ett par no-name MPT 2.2uF, nu har jag satt dit ett par gamla Rifa MK(?) 3.3 uF som jag hade liggande och resultatet blev klart lyckat (i mina öron).

Att testa med trafo vore kul om någon gjorde! Jag använder den här förstärkaren vanligen som basförstärkare så jag vill inte "lyxa" till det alltför mycket (inte med kondingar heller ...).

Skall bli kul att se hur din 41Hz-förstärkare ter sig och låter!

Johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000