HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på bra 2-kanals receiver?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Daphne
Starting Member

17 Posts

Posted - 2008/12/06 :  15:07:24  Show Profile Send Daphne a Private Message
Har under åren haft en rad 2-kanals NAD receivers. 2006 gick min NAD 7240 sönder, gick inte att laga, fanns inga reservdelar. Köpte då en Denon DRA-1000 receiver, som inte alls är lika kraftfull och låter lika bra som NADen. Ångrar att jag då (2006) inte valde NAD receivern med BEE som konstruktör, och som kostade ca 5000 på Hifiklubben. Ser att det idag bara finns ett fåtal (ganska effektsvaga) Denon-receivers på Hifiklubben.

Övriga anläggningen: Dali 700 golvhögtalare (underbara!), NAD 5000 CD-spelare, Denon DP-21F skivspelare, NAD 6100 kassettdäck.

Om jag nu släpper önskemålet om en bra 2-kanals receiver från NAD - vad finns det då för alternativ?
Upplysningsvis är jag ointresserad av surround, 5.1 och 7.1 - jag letar enbart efter 2-kanals stereo. Börjar tro att jag (40-talist) tillhör en utdöende sort...

Tacksam för synpunkter!

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2008/12/06 :  15:21:27  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Harman/Kardon är alltid ett vettigt alternativ i sammanhanget. De har två modeller i sitt program just nu och båda är strömstarka (minns inte vad det heter dock). Dessutom har den dyrare av dem inbyggd D/A-omvandlare och lite annat lull-lull.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/12/06 :  17:43:02  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Daphne/

Måste det vara en ny receiver?

Varför inte köpa en "High End" receiver på 15-25 kg från sent 70-tal eller tidigt 80-tal för en billig peng och sedan lägga ut en liten peng till på en genomgång och service?

Jag tycker att de äldre receivrarna är bra mycket snyggare och de har oftast en radiodel som slår de nya med ljusår vad gäller mottagning och ljudkvalitet.

Det finns ju egentligen inte mycket som är vackrare än en Marantz eller Pioneer receiver från den tiden

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/12/06 :  21:21:07  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Yamaha kan vara något att titta på.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Daphne
Starting Member

17 Posts

Posted - 2008/12/08 :  20:02:54  Show Profile Send Daphne a Private Message
Någon som har erfarenhet av NAD C 720BEE receiver?
HiFiKlubben hade den i sitt sortiment för 1-2 år sedan.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2008/12/09 :  19:17:54  Show Profile Send Blue a Private Message
Coolt att du fortfarande kör med kassettdäck.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000