HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TDA1543 utan DC på utgången
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/05 :  17:06:32  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hittade denna länk på diyaudio:

http://www.hagtech.com/pdf/jimdac.pdf

Jag har ingen direkt koll på grus och digitalt men som jag ser det har Hagerman på detta sätt gjort så att utgång hamnar på 0-potential.

Mao borde man kunna skippa filter och grus på utgången och ansluta en signaltrafo av typ Lundahl Amorphous ist.

Frågan är om DCRn räcker som passiv I/V-last eller om man ska köra med det gängse motståndet till jord? Dessutom är frågan om man ska dimensionera motståndet annorlunda då det inte finns någon DC vid handen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/05 17:08:26

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/12/05 :  18:59:38  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag har 4st 1543 phi. om du vill leka

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/05 :  21:39:06  Show Profile Send reVintage a Private Message
Lånar dem gärna, har precis fått en en NOS DAC från Kina för $49,995 inkl.frakt. Tänkte iaf parallellkoppla ytterligare en krets.
Finaste kondingarna(förutom Tantal-lyter på utgången) och Dale motstånd!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/12/05 :  21:44:18  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag har en trave med alu.block för att stacka kretsar och få kylning på köpet.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/05 :  21:46:47  Show Profile Send reVintage a Private Message
Vore kul att testa lite. Time fick mig intresserad när vi träffades hos dig i somras.
Fick ge upp på Cambrigde CD-1 som hade ingjutna 3*1540/kanal.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/09 :  12:47:35  Show Profile Send reVintage a Private Message
Fick detta enkla förslag från DDAC på diyaudio:

Tänkte göra det lite enklare genom att bara testa med två parallellkopplade per sida. Därigenom kan jag skippa buffrarna. Köpte ett NOS china-kort på eBay för 49:95USD inkl. frakt. Tänkte använda det som provbänk.

Några frågor från digitalnovisen:

Det finns möjlighet att öka spänningentill 8V på 1543an. Ger det någon ljudmässig fördel att göra så?

Behövs kylning med 8V matning med bara två 1543 ovanpå varandra?

Det sitter en SN74AHC1G00 http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/sn74ahc1g00.pdf
som inverterare. I verkligheten har den två ingångar, hur ska dessa kopplas?

Var hittar jag en SN74...., någon som har en liggande?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/12/09 :  22:34:25  Show Profile Send Lovan a Private Message
Koppla ihop A+B så har du en vanlig inverter. Men du borde kunna välja nån enkel inverter på Elfa istället för den t.ex 74HC00 typ Elfas "73-500-10". Men du bör nog ha buffrarna med så du inte får timingfel.

Edit: 74HC00 är samma som den du visade men den är vanligare.

Edited by - Lovan on 2008/12/09 22:35:48
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/10 :  07:21:57  Show Profile Send reVintage a Private Message
Tack Lovan! Men vad är skillnaden? Ska den i schemat teoretiskt vara bättre, känns konstigt att de rekommenderar en udda krets annars! Edit: Pga att den ursprungligen förslagna är en singel i för ytmontering?

Har sett att det "tjatas" en hel del på diyadio om att man inte kan göra på det här enkla sättet då man skulle få en fasförskjutning.

Så här skrev någon om det aktuella förslaget: "(Please, oh please, don't let this turn into a discussion of 1LSB error.)"

Har lite dåligt med plats på kortet för buffrar. Tror jag tar det i två steg, utan parallellkoppling i det första.

I schemat står att man ska trimma R8 och R9 för minsta DC. Som jag har förstått så borde man väl trimma R7 istället?????

McGyver: Du kan säkert svara på kylnings- och 8V-frågan (säkerligen de andra frågorna också)!

Hoktuna(TACK!)var här igår och lämnade bla en påse 1543 så nu finns prylarna iaf!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/10 08:27:09
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/12/10 :  09:03:46  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Kretsen ovan är ju egentligen två "vanliga" NOSDACar som kopplats ihop m.h.a. en trafo för att få balanserat ut.

R7 bestäms (som du säkert vet) som 1500/n st TDA1543 & R7, R8 som 2000/n st TDA1543.

Skall du köra med två stackade chipp, så blir R7 750 Ohm och R8, R9 1k Ohm.

Att köra chippet på 8V gör att du får ut lite mer effekt och det går mer linjärt - men du behöver någon form av kylning!

Med endast två chipp så hade jag gjort en enkel kylfläns av lite kopparplåt som du klämmer mellan/på chippen.

Ang. intrimmning av DC'n på utgångarna, så kan den nog bli lite kinkig!

Prova först att justera m.h.a. R7 - får man inte det att funka, så måste man nog tyvärr labba med R8 & R9.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/10 :  09:35:00  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hej McGyver!
Antar du labbat mycket med R7, R8 och R9. Jag har sett lite olika uppgifter, flera med lägre resistans men i samma härad. Antar att dessa är avhängiga matningsspänningen? Ex.vis blir DDACs(8,4V) på schemat 1440/n resp. 2160/n. Har ofta sett drygt 1300 för R7.

På China-DACen, som matas med 5V, sitter 1k på båda ställena.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/12/10 :  10:06:27  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
reVintage: Val av R7 beror ju på hur mycket du vill plåga chippet!

Max Iref är 2.5mA och Uref 2.1-2.3V - så med ett R7 på 1k ligger man farligt nära maxgränsen!

Fast chippet tål ju max 8V och flera kör med 9V, så bara att testa! (jag har ett hundratal chipp i lådan om du skulle råka elda! )

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/10 :  12:05:19  Show Profile Send reVintage a Private Message
Nyfiken som jag är kollade kände jag mig tvungen att jämföra. Det verkar som om snabbheten skiljer men det har väl iofs ingen betydelse? SN74AHC1G00 fanns också på Elfa för ett par kronor,73-561-10.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/10 12:08:29
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/12/10 :  19:40:40  Show Profile Send ludo a Private Message
A(H)C familjen är snabbare och därför stör mera. AC familjen har dessutom rätt dåligt rykte på grund av annat.
Tycker McGyvers tips om att byta till HC familjen låter som ett utmärkt förslag. Man kan använda då hellre en dedikerad inverterare - 74hc04 - istället för att använda en nand grind som kopplas om till inverterare (enklare och mindre jitter om det nu skulle ha nån betydelse i den här kopplingen).
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/10 :  20:03:52  Show Profile Send reVintage a Private Message
Tack för hjälpen!
Finns någon av de föreslagna i annat än 14-pinnars? Iofs inget stort problem då jag kanske ändå blir tvungen att komplettera DACen med ett litet vero-board. Lovan rekommenderade ju att behålla buffrarna vilket gör att det ändå går åt minst ytterligare en 14-pins.
Kanske det finns någon 74HC som innehåller både buffer och inverterare. Dddac använder 74VHC125N som inverterare.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/10 20:14:16
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/12/10 :  20:20:37  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ludos tips med inverterare fungerar bra. Du kan köpa en 74HC04 och använda två hexinverters i serie för att få en buffer och sen ta bort en av dom för att få inverteringen av datan till den nedre. Då behöver du en 74HC04 till övre och en till nedre.

R7 är det första man ska justera in men sen måste man justera R8/R9 så att man ser samma "spänning" på båda sidorna för att minska DC-strömmarna genom trafon.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/10 :  20:47:02  Show Profile Send reVintage a Private Message
Självklart justerar man bort DC-n innan man löder in en dyr amorphous trafo.

För att reda ut hur DC-nivåerna fungerar i chipet så förutsatte jag att R7 ser till att det är exakt samma nivå både på L och R på samma chip.

Med R7 ställer man DCn så att max utsving blir tillgängligt.

Att sedan justera R8 och R9 måste, som jag förstår det, vara för att justera bort differenserna i motstånden. Det lär ju inte räcka ens med 2% motstånd.

Eller är det ännu krångligare än så?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/12/10 :  20:54:15  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Du kan köpa en 74HC04 och använda två hexinverters i serie för att få en buffer och sen ta bort en av dom för att få inverteringen av datan till den nedre. Då behöver du en 74HC04 till övre och en till nedre.

Ja, mycket snygg och billig lösning.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/10 :  21:37:26  Show Profile Send reVintage a Private Message
Som jag antar borde det kunna göras ännu enklare, men det blir väl två kretsar iaf eftersom det kanske inte finns några kombinationskretsar. Det är bara fyra TDA1543 som ska drivas.

Buffert 1 till BCK på övre och nedre
Buffert 2 till WS på övre och nedre
Buffert 3 till Data på övre
Inverterare till Data på undre

Billigt blir det oavsett!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/12/10 :  23:03:42  Show Profile Send Lovan a Private Message
Justera bort differenserna i motstånden och eventuella i chippen med R8/R9. Det jag inte gillar är att bara ha en R7. Jag skulle nog föredra ett par välmatchade motstånd(eller CCS) för jag kan tänka mig att det är en viss differens mellan chipens impedanser. Men nu börjar vi göra det onödigt avancerat för en såpass "dålig" dac.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/11 :  00:38:26  Show Profile Send reVintage a Private Message
Om du tycker den här är "dålig" så har jag en Mission DAD7000 med TDA1540 på tur som ska NOS-moddas. 14 bitar, det blir spännande!

NOS är nog inte helt fel pga av frånvaron av filter. Örat är känsligt för fasfel och många "moderna" highend-spelare har fasfel på 30-70grader vid 20kHz pga branta filter. Jag gjorde för ett tag sedan en analys av filtret i en Sony ES som visade sig ha 65 grader, KATASTROF! Man brukade på den "gamla goda tiden" acceptera sisådär 5 grader. Sådant kan man få ont i både öron och själ av!

Provlyssningen får utvisa om det spelar musik.

Tack för hjälpen, nu ska jag beställa de logikkretsar på Elfa som ni rekommenderat.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/11 08:42:52
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/12/11 :  15:51:05  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag menar mera att dac-chipet är inte riktigt upp till par med R-2R chip t.ex. Då kan man börja göra det avancerat.

65 grader fasfel vid 20kHz? Låter som det var fel på den?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/11 :  17:01:02  Show Profile Send reVintage a Private Message
Nix inget fel, den är representativ för skräpet som släpps nuförtiden. Varken bättre eller sämre. Gjorde analysen rakt av från schemat! Vore kul att kolla fler, har du något förslag med schema så kollar jag.

Vet ej vad R-2R står för, exemplifiera!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/11 17:04:10
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/31 :  11:29:28  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hittade filtersimulationen till Sony-skräpet jag har i min ägo. Spelarn är fin men filtren ser ju tragiska ut!
Fasgången streckad, -66 grader 20kHz!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/12/31 :  15:54:45  Show Profile Send Lovan a Private Message
ReVintage: Oops, missade att du skrivit
R-2R är konstruktionen av själva dacen. Nedan finns en beskrivning av funktionen på dom.
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/dac.html

Även här står det lite om uppbyggnaden av dac-chip.
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital-to-analog_converter
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000