Author |
Topic |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/05 : 16:41:30
|
Nämnde i en annan tråd att jag på 80-talet modifierat samma krets som presenterades. Den lät trevligt även i original men nackdelen var fh-vis hög THD som alla kaskoder.
Originalkretsen byggde på ECC83, ECC82 som inte är mina favoriter annat än i gitarrförstärkare.
Istället anpassade jag kretsen till E88CC/6DJ8. För att få ut hög gain behöver en kaskod ha stort anodmotstånd och hög branhet då G=Ra*Gm.
I kretsen var enbart kravet på stort Ra uppfyllt. Men för stort i mitt tycke. Istället halverade jag anodmotståndet samt ökade strömmen i den nedre halvan för att få upp "orken". I övre halvan går ca 1mA och i nedre ca 5mA.
I schemat sitter ett oavkopplat katodmotstånd och ger samma gain som originalet men mkt lägre förvrängning. Om man istället ersätter detta med en LED ökar gainen ca 6dB (har inte prövat utan ist använt avkopplingskondensator).
Jag har också en variant stående med 6DJ8 i övre och 6CW4 i undre. Har dock aldrig fått till den ljudmässigt.
Har nu rekonstruerat kretsen (och kompletterat kompensering för 4e tidskonstanten) då jag har dåligt med anteckningar kvar:
Då gainen är under 30dB krävs ett linjesteg med stor förstärkning. Ursprungligen hörde ett triodkopplat EF86 med CF till. Hoktuna var nyfiken och tänkte testa PFB/paraphase-steget från min andra tråd. Detta skulle med lämpligt driverrör kunna passa. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/12/10 19:31:16 |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/07 : 16:28:39
|
Märkligt ointresse! Tolkar detta som att antingen är originalkretsen eller modifieringen av den kass! Ett tredje alternativ kan vara att den är obegriplig! |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/12/07 : 16:38:25
|
Ett fjärde alternativ kan vara att publicum inte ännu har hämtat sig från chocken - Kan det vara SÅ enkelt????!!!! |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2008/12/07 : 22:48:03
|
Ett femte alternativ kan vara att det är helg och folk har bättre saker för sig än att sitta framför datorn.
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2008/12/07 : 23:07:43
|
Angånde intresset så har jag skissat på ett liknade Riaa med tre st ecc81:or per kanal. Men det är än så länge bara idéer.
30db det var inte mycke. Ett till förstärkarsteg nog skulle inte skada. Sen finns det roligare utgångssteg är CF, white follower låter bättre äv CF. Nu har jag inte jämnfört med alla rör, men ecc81,82 tycker åtminståne jag låter bätter i WF än samma rör i CF . Så det kan kanske var värt ett försök. |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/08 : 08:44:08
|
Yo Lord,
Det är på helgerna man borde hålla på med sina hobbies, på vardagarna är det absolut förbjudet att sitta på jobbet, ha tråkigt och surfa!
ECC81 har på papperet inte de mest linjära egenskaperna men jag har förstått att de fått lite renässans. DE har iaf lite Gm att visa upp!Kul om du får igång ditt projekt.
Har ett schema på en vulgokaskod-RIAA med NFB som hette C-7, minns inte fabrikatet. För mycket gain! Har också ritat av Theta med E88CC i kaskod på ingången. Dessa är från 70/80-talet
Din egen åsikt om att WF låter bättre med 81/82 skulle kunna tillskrivas det faktum att ECC82 är ett mkt olinjärt rör och behöver ännu hårdare motkoppling än en CF i grunden kan sägas ha. Ang. ECC82 i WF var det så kopplat ursprungligt! Att byta till 88:an CF var en välsignelse! Det lät inte helt bra med WF.
Om man analyserar WF så är det precis som med SRPP att den bara kan optimeras för en specifik last. Där har bla Broskie gjort bra förklaringar. På Intactaudios förum finns i min LCR-tråd ett Excelblad som om WF som Jeepman gjort. Jag var nämligen inne på WF för att driva 1,2kohm(20-20kHz) LCR med 6C45 förut.
För att få styrning på RIAAn i kaskoden går det som mest att ta ut ca 35dB gain, detta pga att man i praktiken inte kan ta ut mer än 55dB ur kaskoden. Teoretiskt kan man ta ut drygt 60dB men då blir överstyrningsmarginalen för låg med bef. B+. Steget ger 35dB gain om man avkopplar katoden alt. använder ack eller diod(rekommenderas om PUn ger mindre än 5mV nominellt). Den ursprungliga ECC83 varianten har ca 29dB med avkopplat katodmotstånd.
Om man vill göra en RIAA med högre förstärkning så skulle kanske kombinationen E88CC/ECC83 med sisådär 450-500V B+ kunna vara något!
Ang. ännu fler steg så är det enligt min mening inte önskvärt då signalkedjan degraderas för varje ytterligare steg man tillför, mao får man lov att välja rör med högre förstärkningsfaktor i linjesteget. Kom ihåg att en kaskod faktiskt är en kaskad bestående av ett GC följt av ett GG.
Detta leder in på en annan intressant fråga! Varför i h-e har man valt 2V ut som nominell utnivå på CD? Ev. för att kunna driva slutsteg direkt?
Min idé är att man ist ska använda semipro-standarden -10dBU/10kohm (300mV) som linjenivå. Detta kräver då RIAA med gain, om vi räknar 5mV från PUn, 60ggr=ca35dB. Sedan kan slutsteg ligga på 0-6dBU. Då passar linjesteg med gain 10-20dB.
För att återgå till ursprunget så är nackdelen en fh ganska hög THD som i alla kaskoder. Speciellt om man kör med låga strömmar genom nedre rörhalvan som ju faktiskt matar ett GG steg med tillhörande låga inimpedans.
Jag har både 6DJ8 och nuvistor-varianten om någon vill utvärdera. Ska också vid tillfälle (helg!) försöka få 6DJ8/6CW4-varianten att låta bättre.
|
Edited by - reVintage on 2008/12/08 09:20:37 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/12/08 : 08:46:30
|
Jag har sett något mycket snarlikt det här i en gammal ETI. Åtminstone hur filtret var anordnat och ingångssteget vad jag minns. Utgångssteget var dock helt annorlunda och besatt en alldeles för hög utimpedans. Ska riva lite i mina gömmor när jag kommer hem (när jag simmat hem - det är ett djävla p*ssväder idag ) |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2008/12/08 : 11:04:48
|
Ecc81 är kanske inte det optimala i en kaskod. tänkte ge det ett försök eftersom de fungerade bra i ett "vanligt" riaa. Skall man börja optimera så finns det en hel del intressanta kombinationer att prova . för att få hög förstärkning och inte för hög utimpedans kan man välja ett rör i den nedre positionen med lågt ra och hög Gm. det första jag kom att tänka på är 6S45. Ett 6S45 som nedre rör och en ½ E88CC som över ,den andra halvan som CF, och så en kiselbit som aktiv last...
|
Edited by - Lord on 2008/12/08 11:10:08 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2008/12/08 : 12:04:46
|
Ett linjärare alternativ till (en halv) ECC81 borde vara EC/PC86. Vad jag kan minnas är µ och gm ungefär jämförbara. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/08 : 13:51:11
|
Köpte lite EC86 på eBay men har inte använt dem än. På papperet är de klart trevligare än ECC81.
6C45 och E88CC skulle säkert fungera. 10mA genom 6C45 och 5mA genom 88:an och högre B+ skulle man kunna sikta på.
EDIT: Modernisering!!!! Har nu "simmat" en variant med 6C45 och 6DJ8. Det behövdes 450V B+, 20mA genom 6C45 och 5mA genom 88:an med 43k anodmotstånd. Gain 36dB 1kHz(!!) med större överstyrningsmarginal och lägre dist än originalet och min gamla moddade! Vid +20dB rel. 5mV in blir THD ca 1% och vid ytterligare +6dB 2%. THD vid 5mVrms 1kHz är ca 0,1% med i stort sett bara andratonsdistortion. Högre övertoner adderar tillsammans 0,000018%! |
Edited by - reVintage on 2008/12/08 20:35:30 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/09 : 12:04:47
|
Så här skulle en KF2008 kunna se ut med data enl. EDIT ovan.
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/12/09 : 14:56:48
|
Jag minns i vilken av dina intressanta trådar du nämnde "positiv feedback", men på det temat och temat RIAA-kompensation länkar jag till Likhnitskiys udda förstärkare - AML+:
Länk till stor GIF-bild |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/09 : 18:11:24
|
Huvudet på spiken, Soundbrigade! En kaskod och en pentod är väldigt lika. Likhnitskiys RIAA-lösning är exakt densamma som KF. När jag såg det ryska kom jag på att jag har 10st 6F12P liggande. Triod-pentod med 20mA/V på båda och mu=100 på trioden. |
Edited by - reVintage on 2008/12/09 18:14:40 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/10 : 19:34:51
|
Soundbrigade, den ryska hänvisningen gav ett kalasbra uppslag!
Vi kan glömma kaskoderna när 6F12P finns. Simulerat bräcker den alla kaskodvarianter! Högre gain, lägre dist samt enbart ett novalrör/kanal! Bara att hoppas att den inte brusar för mycket IRL. Jämfört med KF ger denna dubbelt så hög utsignal, 300mV. Kretskorten (med 70u kopparbanor) jag lät göra till KF(103)PHONO 1986 har nu plats även för ett parphase-linjesteg med ex.vis 6H30. Måste nog bygga om ett av de jag har.
|
Edited by - reVintage on 2008/12/10 19:48:18 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/09/18 : 23:56:16
|
Antar att Eddie&Co byggt den ursprungliga KF som nämndes i början av tråden. Den hade då ECC83 på ingången och WF med ECC82. Jag har kvar några varianter på temat men då med ECC88 resp. 6CW4(nuvistor). Vill någon bygga så har jag snygga kretskort(70u) att tillgå. Schemat skiljer inte mycket från varianterna ovan.
|
|
|
|
Topic |
|