HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Musik från främmande land(?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/03 :  20:40:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag gjorde en halvsur kommentar på "Bäst musik just nu 2008" (lite ironiskt det där) och jag gjorde den just därför att när det kommer ut listor "bästa musik", "bästa film", "bästa bok" så avser man en värld som består av Sverige, England och USA.
Varför är det så här? Och är du HF:are också så avskärmad?

Jag har i viss mån låst mig på en genre - 70-tals artrock. Jag har mycket men långt från allt från den lilla och begränsade värld vi normalt har access till. Men eftersom jag har lyssnat på det mesta har jag letat mig utanför vår normala horisont och lyssnar på en hel del rysk musik och italiensk. Just italienare är hur hejiga som helst på den svulstiga artrocken. Grupper med imponerande namn som Banco del Mutuo Soccorso, Premiata Forneria Marconi, A Piedi Nudi, Baletto di Bronzo kan det här med fräcka syntsolon och trumspel som verkar upphäva naturlagarna (ja .. nåt sånt).
Och så hittar jag japansk musik som aldrig hamnar på listorna i väst, eller ens omnämns i tidningarnas recensioner av skivsläpp. Att jag fann O-hum bestod i en lycklig slump att TVn var påslagen när Kobra besökte gruppens hemstad Teheran osv.

Kan annan musik än svensk/engelsk/amerikansk vara intressant? Kan du tänka dig att lyssna på .....? Eller lyssnar du redan? Har du rentav tips på trevliga bekantskaper någon annanstans?

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/12/03 :  21:06:17  Show Profile Send MatsT a Private Message
I min ungdom lyssnade jag mest på "symfonisk rock" av den typen du gillar och PFM har jag i skivsamlingen t.ex. I den genren fanns det lite grann att hämta i Holland också, främst Focus med Jan Akkerman och Thijs Van Leer. Annars kommer det mesta från de vanliga ställena verkar det som. Anledningen är väl snarast att det lättare hittade fram till köparen i Sverige än ett medvetet val av ursprung. Jag lyssnar numera bland annat lite mer på sådant som hamnar i det konstiga facket "world music" och då finner man av naturliga skäl musik från annat håll också men trots det kommer det mesta från de vanliga ställena. Jag tycker det vore intressant med lite tips om musik från andra håll och det finns definitivt mycket att hämta, lyssna lite på "SR Världen" t.ex, där har jag hittat en del ny musik för mig.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2008/12/03 :  21:17:29  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Riverside (progressiv rock) nämndes i bästa-skivor-tråden. Dom är väl från Polen om jag inte missminner mig...? (Jag kan ha fel)

Sedan är det bara att hålla med MatsT, Holland är intressant (Ayreon, After Forever t ex). Liksom att det i år har dykt upp två debutanter från Israel som jag vet säkert (Amaseffer och Ephrat), och jag tror att det nyligen kom något från Libanon eller om det var Syrien (får kolla upp detta) Tunisien (har inte hunnit handla än så jag kan inte uttala mig om bra/dåligt). Det rör sig fortfarande om progressiv rock/metal.

Sitter i detta nu och lyssnar på ett spännande tyskt band: Seven steps to the green door. Kan rekommenderas.

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

Edited by - jojje_guitar on 2008/12/03 21:40:37
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/03 :  23:06:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Sedan är ju frågan var man hittar musiken (skivorna).
Franska Musea har ju en del liksom svenska Missing Piece. Jag har en lång önskelista på CD Universe men många skivor är utgångna ....
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/12/04 :  11:35:58  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Tyska bandet Guru Guru skulle nog passa dig:
http://mani-neumeier.de/guruguru/index_lurch.htm
Tinariwen är väl relativt kända även i sverige.
http://www.tinariwen.com/
Trilok Gurtu kan vara en bra väg in i indisk musik:
http://www.trilokgurtu.net/index.php

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/04 :  12:54:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ich repertieren, wohin kauft mann diese Muzik?
Ich kenne nur Musea und Missing Piece.

Att hitta spännande musik är som att byta tändstift genom avgasröret på bilen, men värre är att hitta inköpsställen.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/12/04 :  13:02:50  Show Profile Send MatsT a Private Message
Amazon brukar vara ett bra ställe att börja.

Jag kollade en sökning på Trilok Gurtu och det fanns ju en del.
http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_m?url=search-alias%3Dpopular&field-keywords=TRILOK+GURTU&x=12&y=20
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2008/12/04 :  19:30:11  Show Profile Send e-robban a Private Message
Man ska inte glömma Japan heller, slängde efter en snabblyssning iväg en beställning på Dir en greys senaste. Hård progressiv rock i en anda som i alla fall påminner mig om The Mars Volta. Tror bandet att ofta förknippas med pandasminkade tonåringar...men om man gillar teknisk musik i den lite hårdare skolan och har ett öppet sinne så check it out.

(edit)
Efter lite mer lyssning så inser jag att jämförelsen med TMV var lite förhastad sånär som på emo-inslagen. Det är en salig blandning helt enkelt, men japanerna får ihop det väldigt bra ändå.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"

Edited by - e-robban on 2008/12/09 19:49:04
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/04 :  22:58:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ars Nova har jag hittat och gillar skarpt (när jag är på rätt humör för "Bach on acid").
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/12/11 :  10:46:47  Show Profile Send bearwik a Private Message
På biblioteket där jag bor finns mycket kul världsmusik att låna, kanske värt att kolla på hemmaplan?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/11 :  13:43:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
"Min man på bibblan" tillhör min generation och plockar med glädje hem obskyr musik från 70-talet. Fast genom lite skivbyten har jag fått andra impulser. Asia Minor är en sådann briljan impuls.

Fins affären MultiKulti kvar i Stockholm?
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/12/11 :  18:03:36  Show Profile Send Jolojl a Private Message
soundbrigade!

Multikulti finns kvar (även om Steve Roney inte håller i affären längre). Det är alltid kul att titta in där, väldigt kunnig och intresserad personal (har upptäckt en massa bra musik där, t.ex. från skivbolaget Network (http://www.networkmedien.de/en.html)).

Johan
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/12/11 :  22:23:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har även fått ett sug efter lite konstigare musikstilar och även udda skivor får följa med hem ett sådant fynd var Ton Steine Scherben som visade sig vara Tysklands första stora inhemska rockband både första och andra skivan fick följa med hem för en spottstyver, bara 5:-.

Det som är kul med att hitta annat än det vanliga är att ingen letar efter dessa alster eller rättare sagt de vet inget om dem så då blir det mer till mig.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/26 :  18:36:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Hittade ett ställe som säljer asiatisk musik när jag letade efter 12 Girls Band - http://www.yesasia.com/us/en/home.html.
Nu ska man bara vinna på Lotto också.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000