HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips på horndriver?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7965 Posts

Posted - 2008/12/03 :  11:06:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hej!

Har ett par sådana här hemma:
http://archives.telex.com/archives/EV/Horns/EDS/HR90%20EDS.pdf

I databladet nämns några olika drivers men vad jag kan se så råder samma fenomen som med gamla fina trioder: de få man ser är trasiga och/eller svindyra.
Har noll erfarenhet av den här sortens horn och har ingen inre "karta" över de olika infästningssystem och halsdiametrar och blabla som dyker upp när man kikar på olika drivers.

Fråga 1: Någon som känner till någon passande BILLIG tillgänglig driver som går att använda till dessa horn? De adaptrar som nämns i databladet har jag, åtminstone är det nån sorts adaptrar...

Fråga 2: Är de här hornen nåt som går att använda i hifisammanhang och i synnerhet i ett litet lyssningsrum där man måste sitta nära högtalarna?
Som alternativ kan jag tänka mig att använda dem i ett par PA-burkar, jag spelar i två band så det finns behov av riktiga burkar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/12/03 :  11:19:50  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Eminence PSD 2002 är en riktigt fin driver för ett mycket överkomligt pris, knappt 1000:- Går aldeles utmärkt att använda till hifi men håller att ställa på scen. Lite dålig känslighet 105dB/1W och bör inte delas under 1500 för PA-bruk, hifi ca 1200.
Jag tror jag har ett par oanvända i verkstan, tittar efter om Du är intresserad.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7965 Posts

Posted - 2008/12/03 :  11:24:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hej Ingvar, du har PM!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000