HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tips på gitarrförstärkare+Nybörjartips
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/12/02 :  12:18:37  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej

Blev sugen på att klinka lite elgitarr efter jag köpt Monte Montgomerys senaste platta.
quote:
Monte Montgomery: Little Wing acoustic instrumental!
http://www.youtube.com/watch?v=31QQ1gNpAaY

Det skall väl inte vara så svårt

Har köpt en Ibanez RG570 99-års modell tror jag. Jag tar tacksamt emot alla tips.

Nytt eller begagnat, Pris runt 4000 upp eller ner inte högsta prioritet.

Ljudet får gärna vara bra gärna flera olika sound. Bra om man kan koppla hörlurar.

Andra nybörjartips emottages gärna typ övningar kringutrustning. Youtube-Videos instruktinsvideos!

Edited by - govinda on 2008/12/02 12:21:28

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2008/12/02 :  13:14:58  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
I vilket sammanhang skall du använda stärkarn? Hemma, replokal eller scen?

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/12/02 :  13:27:17  Show Profile Send govinda a Private Message
quote:
I vilket sammanhang skall du använda stärkarn? Hemma, replokal eller scen?
Kommer användas mestadels i hemmamiljö.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/12/02 :  13:38:35  Show Profile Send svejk a Private Message
Dessa förstärkare skall vara fina hemma, inte så hög effekt så den distar vid lite lägre volym.

http://www.vendolin.se/annonce_detail.asp?annonceid=5509528


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2008/12/02 :  13:42:15  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Då har jag två tips;

1; Line6 PodXT
"Förförstärkare" med en mängd klassiska förstärkare och högtalarlådor simulerade, samt ett gäng klassiska effektpedaler. Kopplas till PA eller hifin som vilken signalkälla som hellst. Funkar ypperligt med lurar och till dator. Låter faktiskt riktigt bra och nära originalen, anses av många vara den bästa bland multieffekter med simulering. 3200:-

2; Roland Micro Cube RX
Batteridriven (finns väggbula också) högljudd, kaxig liten burk med 4st 4". Rolands cube-stärkare brukar ha ett övertygande bra ljud, låta stort för att användas hemma. Innehåller även denna ett urval av effekter och även trumkomp. Jag är själv intresserad av bas-versionen av denna. 2290:- ca

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2008/12/02 :  14:00:42  Show Profile Send Zei a Private Message
Du har ju i alla fall köpt en jäääävligt bra gitarr.

//JZ

Signatur..
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/12/02 :  15:39:03  Show Profile Send govinda a Private Message
Tackar alla för svar så här långt
quote:
Line6 PodXT
Är jag själv inne på. En del säger den låter lite konstgjord i sitt sound! Vet själv inte huruvida det stämmer eller inte. Kan inte begära för mycket i denna prisklass.
quote:
Du har ju i alla fall köpt en jäääävligt bra gitarr.
Tackar! Får se om man kan lära sig att lira på den också
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/12/02 :  16:01:58  Show Profile Send OcA a Private Message
Line6 POD tycker jag inte är någon höjdare rent ljudmässigt. Låter burkigt, frekvensskuret och allmännt konstgjort i mina öron.
Jag lyckas varje gång plocka ut om något är inspelat via POD även på väldigt "dyra" produktioner. Det låter helt enkelt inte "på riktigt" om den...

Jag valde istället en Behringer V-AMP som jag tycker har ett mer naturligt sound även via simuleringar. Dock lite mer brus och känsligare för jordslingor osv i guran (köp aktiva mickar, så slipper du allt vad brum och brus heter)...

Annars är det vettigast att köpa en mindre transistorstärk eller liten rörstärk med tanke på att du ska spela hemma och inte i lokal.

VOX har en hel del fina stärkare med inbyggda effekter osv som låter väldigt bra.

Ska du slå på stort ska du hitta en begagnad ENGL Screamer combo! De låter överjäkligt bra till det mesta!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/12/02 :  23:00:31  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Vox AD30VT är ett säkert köp och dom låter riktigt bra! Om du skulle få för dig att börja lira med andra så håller den i repan också. Du behöver inte byta mikar i guran om den mår som den ska. Se dock till att lära dig hur man byter strängar på en sådan gitarr med ett sådant stall (liknande Floyd Rose).

En liten instickare, Ibanez RG-modeller i budgetavdelningen är tillverkade av lind (kropp) och lönn (hals). Lind är ett väldigt mjukt träslag och det blir lätt väldigt fula märken om den stöter i något. Något jag bittert fick erfara med min första metalgitarr (RG470).
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2008/12/03 :  08:39:59  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Det är en rätt stor skillnad mellan POD och PODxt ljudmässigt. Den senare går att paras med en en golvplatta-fjärr vilket gör handhavandet lite smidigare. Behringer V-Amp däremot ogillar jag. Jag hade Bass V-Amp, mk2 nånting tror jag det var, och lät i bästa fall som en plåtburk med en instängd knarkad humla. Trots att jag använde en Behringer EP2500 och en 4-10" kabinett så lossnade det aldrig. Platt, beige och odynamiskt. Kopplade istället en Behringer eq-pedal och använde som försteg och den funkade klockrent med bra schwung.

Som sagt; Rolands Cube-modeller är suveräna som övningsstärkare. Ser nu också att Fender har mindre 5W rörcombos för små pengar.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/12/07 :  23:15:23  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
POD 1 och 2 har dedikerade pedalbord där du kan utnyttja alla funktioner.
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/12/09 :  12:42:43  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Finns ju Native Instruments Guitar Rig också.. Testat det ett par gånger och fått till fina sound.
Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=MFwSWsGf37U

Förstärkare ska jag nog inte rekommendera, då jag är en vintage-lover, och avskyr tex Engl som nämndes innan i tråden..
Men till hemmabruk så rekommenderar jag också en med låg effekt som Svejk.. Fender har en rörförstärkare på 5W, som desutom (i mina ögon) är ruskigt vacker:


Fender Champion 600, Ca 2000kr

Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/01/16 :  23:05:26  Show Profile Send govinda a Private Message

Det blev en Pod-XT

Gav 2,100 kronor för en begagnad. Det är inga pengar att tala om sen funkar den bra i hemma-Miljö tar ingen plats och låter okej där jag befinner mig i min karriär.

Tar tacksamt emot tips på övningar instruktions-dvds youtube-länkar sidor som kan vara inspererande.

En gång till! There is a house in new orleans they called it rising sun..................Hupp!

Jumpig jack flash is a gas gas gas.............
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/17 :  10:14:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Redan köpt??!! Då behöver jag inte tipsa om väldokumenterade DIY-stärkare som AX84, Octal Fatness.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2009/01/17 :  11:19:40  Show Profile Send govinda a Private Message
Har man sagt A får man säga resten!

Tar gärna ett hett Bävertips

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000