HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vigoroso - Hornhögtalare (SCAD)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/12/01 :  19:09:13  Show Profile Send tian a Private Message
Hejsan.

Är det någon här som har lyssnat på SCAD:s (Scandinavian Audio Design) hornhögtalare vid namnet Vigoroso ?

För att återge en bastrumma på ett naturtroget sätt finns inga genvägar, det krävs ett stort membran, helt i papp. Vigoroso har därför en 15" JBL bas per högtalare och denna kombineras med en B&C horndriver.
Hornet är byggt i valnöt, högtalaren i övrigt i ekfanerad MDF. Fronbaffeln och sidostyckena är 50 mm tjocka. Vigoroso är kilformad, en dryg meter hög, 50 cm djup och bred.

Pris: 39 500 kr


http://www.akkelisaudio.com/scadaudio.htm


Pris och bestyckning är helt klart intressant, JBL bas och B&C driver är väl inte fy skam






Edited by - tian on 2008/12/01 19:09:46

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/12/01 :  19:35:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns ett litet antal som turnerar runt i olika butiker, du får hålla koll när de kommer nära dig.

De har inte funnit ute så länge, det var visst något med delningsfiltret.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

edonA
Starting Member

44 Posts

Posted - 2008/12/01 :  20:41:17  Show Profile  Visit edonA's Homepage Send edonA a Private Message
Det finns inte så många par i Sverige...ännu.

Jag äger ett av paren och jag har dem för lyssning i min egen rigg och för att dema en viss förstärkare med.

Högtalarna är utan tivel väldigt trevliga och får du chansen tycker jag du ska dig tid att lyssna ordentligt. Kanske inte ett otroligt tips från en nöjd ägare

Under inspelningen blev basen tydligt bättre och högtalaren gick ifrån att vara något vass till en välbalanserad lirare. Den kan definitivt återskapa seriösa ljudtryck om så önskas, även med effektsvagare förstärkare.

Nu trivs jag mest med låg till normal lyssningsvolym och inte direkt arena-rock. För min del blir det oftast sköna låtar med gitarr (gärna akustiska och gärna då nylonsträngat) och en tydlig röst. Jag har även provat lite stycken med piano och det var en trevlig kväll!

mvh
Jonas Nilton
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/12/01 :  21:21:00  Show Profile Send tian a Private Message
edonA.

Man tackar för en bra och utförlig liten recension.

Ska ta mig tid att lyssna på dom, helt klart trevlig bestyckning samt priset inte var direkt i överkant.
Go to Top of Page

edonA
Starting Member

44 Posts

Posted - 2008/12/01 :  21:46:58  Show Profile  Visit edonA's Homepage Send edonA a Private Message
Ja, det är mycket jag kan skriva om de högtalarna. Jag har lyssnat på många högtalare och många extremt bra (ofta sex-siffriga) högtalare. Att få lyssna på ett par riktigt, riktigt bra högtalare ställer till det för de flesta. Det är helt enkelt inte så enkelt att återge ett sådant intryck utan väldigt bra komponenter och kompetenta byggen. Dock vill jag mena att dessa jag har nu tillfredställer mig mer än väl och det är något speciellt med horn och rör. Tycker helt enkelt att det låter väldigt bra. Sedan lämnar de lite ekonomiskt utrymme kvar till resten av anläggningen och inte minst...akustikreglering! Det område jag har absolut mest kvar att jobba med och jag tror mig veta att jag är i gott sällskap.

Jag anser att SCAD högtalarna spelar mycket bra för den typen av lyssning som jag njuter av, men det som vänner och gäster tycker är roligast är att få uppleva ljud och då menar jag främst ljudtryck. Det går att ösa på så att byxbenen fladdrar. Dock är det inte bas-bummel i stil med Cerwin-Vega, utan en väldigt ärtig bas. Kanske väldigt ärlig bas till och med! Jag uppskattar om mina högtalare låter något så när likt ett riktigt instrument. Eftersom jag själv spelar gitarr och min fru sjunger så tror jag mig ha en uppfattning om hur detta ska låta och just därför kan jag säga att SCAD'arna passar mig bra!

Om jag vill ha en orgie i bas så kopplar jag hellre ihop något annat som sätter fart på allt möjligt som vill svänga med. Mest troligt är nog att jag tar med mig en flaska god whiskey och masar mig över till grannens biorum.
Där för jag alla sinnen fyllda av det jag normalt väljer att utsätta mig för i begränsade doser!

mvh
Jonas Nilton
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/12/01 :  21:56:33  Show Profile Send tian a Private Message
Trevligt och mycket utförligt skrivet.

Helt klart ett potentiellt köp vid utöver godkänd provlyssning...........


Go to Top of Page

SCAD
Starting Member

16 Posts

Posted - 2008/12/02 :  14:55:25  Show Profile  Visit SCAD's Homepage Send SCAD a Private Message
Angående kommentaren ovan om delningsfiltret i Vigoroso:

Det är så att ljudet ändrar sig en hel del på vägen när högtalarna spelar in sig.
Inspelningstiden visade sig också vara något längre än vi trodde från början,
ett tag misstänkte vi att filtret behövde modifieras men sen föll det hela på
plats. Jonas beskriver lite av det i sina kommentarer ovan.

Vi tycker det är väldigt roligt att våra produkter uppmärksammas!

www.scad.se

Edited by - SCAD on 2008/12/02 15:17:34
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/12/02 :  17:58:31  Show Profile Send tian a Private Message
Okej, bra att veta om delningsfiltret.

Vad sitter det för JBL element samt vilken B&C driver sitter i högtalaren ?
Har skickat mail med frågor om lite tekniska parametrar (väntar på svar).




Go to Top of Page

asterix
Starting Member

17 Posts

Posted - 2008/12/02 :  19:53:41  Show Profile Send asterix a Private Message
Är inte edona ett företag inom hifi och skall inte det visas under inläggen?

Sedan har väl inte scad de bästa ryktet. Härnere funkade inte prylarna när de väl kom. Helkinsesikt med ett skandinaviskt namn?
Inte för att dissa, men vem står bakom, både konstruktionen och i garantier?
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/12/02 :  20:03:11  Show Profile Send tian a Private Message
Vet inte så mycket om SCAD.

Men jag vet att "Bernt Jansson" jobbar på SCAD, han har (väl) ett utmärkt rykte här med sina kunskaper och sin trevliga inställning/attityd.
Varför har inte SCAD något bra rykte ?

Har för mig att dom är relativt nya på marknaden så lite strul får man väl räkna med tycker jag, så länge det blir åtgärdat inom rimlig tid och med positiv service.

Har en sak som är lite förbryllande för mig, varför finns inte "Vigoroso" högtalarna på deras egna hemsida under produkter?
Är den så ny ? eller har jag helt enkelt missat den?


Edited by - tian on 2008/12/02 20:05:13
Go to Top of Page

SCAD
Starting Member

16 Posts

Posted - 2008/12/02 :  20:34:11  Show Profile  Visit SCAD's Homepage Send SCAD a Private Message
quote:
Vad sitter det för JBL element samt vilken B&C driver sitter i högtalaren ?

I Vigoroso sitter i basen JBL 2226, och horndrivern är en modifierad BC DE700TN.

www.scad.se
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/12/02 :  20:50:40  Show Profile Send tian a Private Message
Tackar, mycket trevliga element

Vart finns närmaste lyssningstillfälle för mig som bor i Västmanland ?

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/12/03 :  07:41:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Håller med tian, det är säkerligen en mkt bra kombination, 2226 är ett fint element som har bevisat sig i många sammanhang, men eftersom jag är stöpt i B&C skulle jag gärna sett att även konelementet kom från denna tillverakre, mend et finns säkerligen goda skäl till varför så inte är fallet just här.

Jag ser fram emot att få tal del av dem i något sammanhang väldigt snart.

Kommer de att vara tillgängliga i en verision för aktiv delning också ?

En del tillverkare väljer att specificera processorparametrar med avseende på delning, gain, delay etc. för de som önskar köra systemen med just aktiv delning, vissa köper in processorer från någon av de större tillverkarna, döper om dem och förprogramerar dem för deras lineup av högtalare och säljer sedan det hela som ett system.

Även så kallad EASE data är mkt användbar om man avser rikta sig mot studio eller annan proffesionell tillämpning, något som kanske kan vara av intresse för er ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2008/12/03 :  08:37:23  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag visste det Jbl. 2226 an är ett trevligt element som är mycket trevligt uppåt. Tyvärr spelar det inte så djupt, vet inte om Scad har funnit en lösning på det.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/12/03 :  11:20:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Martinsson:
Det är klart intressanta tankar du kommer upp med här. Jag ska diskutera detta
med Claes, han har ett förflutet inom PA och studio - dessutom som musiker.

matsj:
Du fångar precis vad som ligger bakom elementvalet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/12/03 11:21:16
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/12/03 :  18:09:55  Show Profile Send tian a Private Message
Som sagt är det nog en väldigt trevlig högtalare, det är bra att dom tar ett element som är riktigt kapabelt lite uppåt i frekvenserna. För att få mera djup botten kan man nog kanske kombinera med lite feta JBL basar som basunderstörd om man saknar det, blir nog en riktig killer

Nån som vet var man kan lyssna på Vigoroso för mig som bor i Västmanland
Har mailat SCAD men utan resultat, dom kanske har mycket att göra nu.


Edited by - tian on 2008/12/03 18:12:52
Go to Top of Page

SCAD
Starting Member

16 Posts

Posted - 2008/12/03 :  18:23:16  Show Profile  Visit SCAD's Homepage Send SCAD a Private Message
Claes, som sköter demos och mail har drabbats av datortrubbel, det är troligen därför du inte fått svar.
De par som finns att provlyssna finns i Göteborg (Akkelis) och i Tranås.

www.scad.se
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/12/03 :  18:53:00  Show Profile Send tian a Private Message
Ah, då förstår jag SCAD, datortrubbel är inge roligt.

Okej, Tranås ligger inte så långt ifrån (30mil), mera specifikt vilken affär gäller det ?
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/12/03 :  22:25:12  Show Profile Send Schulze a Private Message

Tian skrev:
"För att återge en bastrumma på ett naturtroget sätt finns inga genvägar, det krävs ett stort membran, helt i papp..."

Att det krävs ett stort membran kan jag tänka mig men varför av papp? Vilken är den teoretiska grundvalen för det påståendet. Det finns ju andra memranmaterial: kevlar, kolfiber eller som man hade på LS35A #8211; papp insmord med asfalt (bitumen)...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/12/04 :  07:53:54  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Helt i papp är det inte, men det är detaljer, 2226 konen är egentligen gjord i glasfiber-papper composit material för att få upp styvheten och sänka vikten.

De inbördes förhållanden av de material som konen består av är jag däremot inte säker på.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/12/04 :  08:57:12  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Tryckfelsnisse hade varit i farten men det är fixat nu, "helst i papp" skall det stå.

Texten kommer från min hemsida och står för dom uppfattningar jag och Claes haft runt Vigoroso högtalarna. Olika membranmaterial låter olika och vår uppfattning är att en stor papperskon återger en bastrumma på ett naturligt sätt. Sedan är det så som "Martinsson" skriver inte bara papp i konen.

"asterix", vad är det för dåligt rykte du nämner kring SCAD, berätta mer så kanske det går att bemöta. Vad var det som inte fungerade? Det kanske finns en förklaring.

Inspirationen till SCAD hornen kommer från dom Opera Audio M12 hornhögtalare jag bland annat visade upp på Sthlm mässan för 2 år sedan. Tanken var att göra en högtalare som hade dom starka bitarna som M12 hade men som inte hade svagheterna, främst i form av tydligt hornljud. Ni som lyssnar på Vigoroso får avgöra om detta lyckats.

Vänligen

StefanB

www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2008/12/04 08:58:14
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/12/04 :  18:55:05  Show Profile Send tian a Private Message
Akkelis Audio.

Har du någe mera tekniska siffor om Vigoroso ?

Vikt, MAX SPL, -3db, allt möjligt som finns ?
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/12/06 :  11:12:25  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Vigoroso har 2:a ordningens filter för både bas och diskant. Verkningsgraden är 97 dB och impedansen 6 ohm. Vigoroso är 100 cm hög, frontbaffeln är 46 cm bred, högtalaren är kilformad så bakstycket är 36 cm brett. På detta tillkommer en extra 25 mm sidopanel på varje sida som är fasad så högtalaren är som bredast 47 cm. Frekvensomfånget är 30hz till 22 khz. Max spl kan jag bara säga att det är tillräckligt högt, kolla gärna med någon som var i SCAD rumemt på Arkenmässans lördagskväll, tokhögt var nivån som då gällde.

edit: ändrade nedre frekvens som blev fel då inlägget skrevs.

www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2008/12/06 13:50:26
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/12/06 :  11:28:01  Show Profile Send tian a Private Message
Hehe, trevligt :)

Vad väger skapelserna då ?
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/12/06 :  12:09:09  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jag vet inte exakt vikt, men någonstans mellan 50-60 kg/styck är rätt nära verkligheten.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/12/06 :  12:52:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Frekvensomfånget är 20hz till 22 khz

Vad avses här? -3 dB eller -15 dB?

JBL-elementet har ett Fs på 40 Hz och jag blir nyfiken på hur ni fått ner elementet en hel oktav lägre.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000