HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Akustiken i nya Malmö arenan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/11/30 :  21:53:39  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Kom nyss hem från musikal i Percy Nilssons nya stolthet. Det var Mamma Mia med den engelska/europa setupen. Musikalen i sig var lite annorlunda med mer "teater" än vanligt i musikaler, men den var underhållande och ABBA låtar kan vi väl aldrig tröttna på

Men....ljudet Det var faktiskt riktigt uruselt. Öronskärande diskant och nasalt. Ingen tyngd och pondus trots stundtals farligt högt! Ljudkvaliteten var helt enkelt bedrövlig, åtminstone där vi satt. Någon annan här som var där ikväll?

Nu är det så att jag var på rundvisning av arenan i somras innan den var färdig och vår guide förklarade stolt att de hade tänkt mycket på akustiken och hade haft många experter på området. Den skulle bli en perfekt konserthall.

Så, med kvällens erfarenhet kan man ju undra. Var det bara Mamma Mias uppsättning som inte blev lyckad? Eller har de missberäknat akustiken?
Har någon var på annat event med musik och tyckt att ljudet varit bra? Jag hoppas innerligt att det bara var ikväll, för annars vet i hundan om de kan locka stora konserter dit....

Artphotography

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/11/30 :  21:55:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Satt ni på läktatplats eller där nere ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/11/30 :  21:57:31  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Rätt högt upp men precis exakt i mitten.

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/11/30 :  22:09:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om dom körde med Array så kan det ju helt enkelt vara fel inställt ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2008/11/30 :  23:16:17  Show Profile Send HJ a Private Message
Aj tusan.

Skall dit på onsdag. Då blir det till att ta med hörselskydd...

Tack för varningen.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/12/01 :  07:30:41  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Förutsätter att det är i samma utrymme som det spelas hockey..

Hockey och musik går inte speciellt bra hand i hand, hockeyn är ju beroende av en viss resonans för att ge stämning till klacken, något som det tas hänsyn till när man bygger. Hockey i en kosertsal där det finns ett härligt lugn som gör musiken bättre skulle inte vara någon stämningshöjare

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/12/01 :  08:02:02  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Johan: man såg inte högtalarna, det var gömt bakom backdrops.

HJ: för det mesta var det helt ok, det var bara när de öste på för fullt vid intro's och crescendo't i sångerna som det var jobbigt. Totalt sett på hela showen uppskattar jag 10-15% som öronproppsläge! Kommentera hemskt gärna här efter onsdag hur du upplevde det!!!!

Euphonic: Enligt vår rundvandring i somras så var guiden rätt noga med att poängtera att det inte var en "hockeyarena" utan en "multiarena". Bl a kunde man ändra akustikens förutsättningar just beroende på om det är hockey eller konsert.

Artphotography
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/12/01 :  09:14:22  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Alright

Bara nyfiken, gick de in på hur det gick till, om det görs manuellt eller mekanik som ställer om portar, höjer/sänker taket osv?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/12/01 :  09:41:54  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jo, han förklarade, men jag hörde inget..... och det finns en logisk förklaring till detta. Medan han babblade akustik så var vi uppe och gick på "roddargångarna" i taket och jag är höjdrädd. Det var sjuuuukt högt och det svajade och bara nätgaller så jag koncentrerade mig 400% att överleva. Men helt osvuret tror jag att det var bl a stora tiltbara dämpplattor i taket, men jag såg inga sådana igår så jag kan ha fel, alternativt att de som organiserade inte fält ner dem. (allt är ju nytt så det är kanske lätt att glömma...)

Artphotography
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2008/12/02 :  16:04:44  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
var också där i söndags på Mamma mia, satt på parkett rad 14, tyckte ljudet var helt ok, lite väl högt imellanåt. Att de inte körde med riktiga trummor kan ha förstört en del av ljudet. De hade iallafall skärmat av på sidorna med tyg för att bättra akustiken och hängt för glasrutorna på logerna. Men de borde kunna hänga akustikplattor i taket eller något kanske. var även på invigningen (torsdagen) då satt vi snett upp till vänster från scenen. Där var väl inte ljudet det bästa. Men läser man referat från arenan så verkar de flesta superpositiva till ljudet. Kanske extra kräsiga audofiler här på forumet

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

Edited by - Jonasihm on 2008/12/02 19:43:29
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/12/02 :  20:55:51  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Det var ändå roligt att läsa att du upplevde det som bra nere. Vi satt väldigt högt uppe och när de spelade som högst så var det rätt många runtomkring en som faktiskt höll för öronen. Det händer ju väldigt sällan ifall det ändå är schysst ljud, men det skar rätt in i öronen på ett otrevligt sätt. Det kan ju givetvis vara en taskig zon där vi satt....

och nejdå, jag är bara kräsen när jag har rätt att vara det typ hemma hos hifitokar som lagt energi, pengar och kunskap på sin anläggning...

Artphotography
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2008/12/04 :  22:38:49  Show Profile Send HJ a Private Message
Såg Mamma Mia igår. Vi satt på rad 9 på parkett lite till höger och kan bara hålla med Jonasihm i hans intryck.

Högt i öppningsmusiken både inledningsvis och efter paus. Grannen hoppade högt.

Musiken skar inte i öronen men det var ingen audiofil upplevelse. Saknade en hel del bas och musiken var överlag burkigt.

Men det märkte man inte mycket av när Miria Parvin sjöng. Hon sopade banan med de andra och gjorde att de lät som medelmåttor i jämförelse.

Som helhet en trevlig kväll med massvis med gammal god popmusik. Undrar hur länge den överlever?

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/12/05 :  10:01:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
PErcy får ringa mig så fixar jag det!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/12/05 :  10:48:35  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ja, det small rätt bra efter pause min snart 7åriga dotter hoppade halva sin egen längd i stolen och såg ut som hon skulle börja gråta.....

Det är ju tydligt att det var betydligt bättre på parkett även om du inte var helt övertygad heller HJ.

Jaja, det är ju inte så man bangar fler event, men jag ska nog försöka vara nere nästa gång!

EA: (jag har numret....)

Artphotography
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/06 :  13:18:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Intressanta åsikter. Det byggs en arena (läs bandyhall med gigantiska mått) i Vänersborg. Att man valt att ta i så man skiter ner sig försvaras med att man förväntar sig att alla stora nationella arrangemang förpassas till Vänersborgs Bandydos-hall (lokalt sämt i partiet som motsätter sig slöseriet). En passus dock; det sägs att hallen inte är världsbäst ur akustiksynpunkt men tillräckligt bra för att användas till melodifestivalfinalen och liknande.

Går det att få fram "fakta" om ljudet i Malmöhallen, och andra hallar av liknande konstruktion?
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2009/03/30 :  22:55:53  Show Profile Send Anton a Private Message
Återupplivar denna tråden.
Var och såg Dylan i helgen. Tyvärr var ljudet allt annat än bra, snarare så var det bland de sämsta PA-ljud jag hört. Allt från några hundra Hz och uppåt var väldigt resonant och när bandet tog i lite grötade det ihop sig rejält.
-Kan man inte begära mer av ljudet inomhus i en helt nybyggd arena som ju tydligen är designad just med tanke på ljudet? Eller var det bara en inkompetent ljudtekniker?

Vågar inte tänka på hur det kan låta med en mer ösig artist än Bob Dylan...

/A
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/03/31 :  07:19:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
När jag och ett par polare var och såg Judas Priest/Megadeth/Testament (ett j*vla ös ) på Malmö Arena i början av mars var ljudet bra. Vi stod på golvet en bit framför scenen. Läste en insändare i Sydsvenskan imorse angående ljudet på Dylan-konserten (som jag inte var på), skribenten menade att ljudet var bra på golvet framför scenen men betydligt sämre på läktarna på sidorna...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2009/03/31 07:20:45
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2009/03/31 :  19:25:56  Show Profile Send Anton a Private Message
Jo det verkar vara så att ljudet på parkett är bra, men att läktarna lider. Då frågar man sig: skall det verkligen behöva vara så? Har man verkligen tänkt rätt då? Det är ju faktiskt flertalet av åhörarna som är placerade på läktarplats.

Trist om det är så, för då är ju parkettplats den enda möjliga om man i framtiden skall se något annat i den lokalen.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2009/04/01 :  03:36:21  Show Profile Send Mikaell a Private Message
jag var på samma gig som matte76 och jag tycker inte att det lät dåligt i den nya arenan, högt som vanligt iofs.
Jag har pratat med lite folk i ljudbranchen och de tycker överlag att det är ett bra ställe ljudmässigt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000