Author |
Topic |
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 14:41:28
|
Om man ska bygga en sådan, måste man ha bredbandselement eller kan man använda bas/mellan separat diskant? Kanske en dum fråga men jag ställer den ändå
Edit: stavfel |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
Edited by - bearwik on 2008/11/30 12:08:18 |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 15:17:29
|
Kolla gärna in min tråd om ML SQWT. Finns en hel del matnyttigt hos MJK. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 16:03:58
|
En kvartsvågspipa är ju bara en sorts avstämning av ett akustiskt filter. Du kan ha vilken typ av element du vill i det, och vilka kombinationer som helst. Sedan finns det ju förståss bättre och sämre kombinationer av avstämningar och element.
Jag har kört med allt från billiga bil-coaxialer till dyra PA-element i kvartsvågspipor.
Hornresp kan simulera dem bra. Hornresp kan även simulera offset för drivern, expanderande eller avsmalnande pipor. Du kan även simulera pipor med en port, dvs mass-loaded TLs.
www.quarter-wave.com är en bra site. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/29 : 17:34:31
|
MJK är detta samma som quarterwave!
Nackdelen med Hornresp, som fö ger samma resultat som MJKs Mathcad blad odämpat, är att man inte kan applicera valfri dämpning. Sådan behövs alltid i en pipa av den här typen. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
maal
Member
803 Posts |
Posted - 2008/11/30 : 12:50:36
|
bearwik; Jag byggde ett par Everest med Fostex 8" och Foster diskant för 2 veckor sen. Lite tunna i basen, men det tror jag beror på Fostex elementet. Roligt och lättbyggt. Lycka till!
|
DIY och rör. |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2008/11/30 : 13:46:33
|
Kvartsvågspipa: en rör/tunnelformad högtalare med elementet i ena änden och en öppning i den andra. Transmissionslinjehägtalare är kvartsvågspipor där röret är rakt eller avsmalnande mot den öppna änden. Voigtpipor har en har ökande tvärsnittsarea mot den öppna änden och elementet flyttat en bit från den slutna änden samt en avsmalning av pipan precis i öppningen.
Kvartsvågspipor fungerar bra med element som passar i basreflexlåder dvs sådana med ett Qt värde på 0.2 till 0.4 i runda slängar. Bredbands eller vanliga spelar ingen roll. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/30 : 15:37:59
|
Inte konstigt att den låter tunt. Gjorde en Hornresp snabb-simulering med Fostex FE208 och -3dB hamnar över 70Hz! Testade bredd 20cm med öppningarna 8 resp. 11cm. Kan om så önskas göra en MJK Mathcad simulering men behöver då veta högtalar-modell.
Circlomanen har, vad jag förstått, gjort massor med varianter. Kanske något tips till bearwik? |
|
|
BjornJ
Member
101 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/11/30 : 18:07:01
|
Tack Björn! Hade missat den, allt man behöver veta för att snabbt komma igång! |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/12/01 : 21:34:23
|
quote: Circlomanen har, vad jag förstått, gjort massor med varianter. Kanske något tips till bearwik?
Några lådor har det blivigt. Tillockmed min 4 åriga son blir zurken när jag kommer hem med kapade spånskivor....
Nåväl. Jag kan väl inte komma med mycket matnyttigt om du inte specifierar vad du vill ha. Musiksmak, föredragen spelvolym och max budget??? Är det bastung techno/ambient/trance, +120 dB och ca 20000 kr, så kanske bredbandare inte är det bästa.....
Mvh Johannes. |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/12/01 : 22:29:54
|
quote: Inte konstigt att den låter tunt. Gjorde en Hornresp snabb-simulering med Fostex FE208 och -3dB hamnar över 70Hz! Testade bredd 20cm med öppningarna 8 resp. 11cm. Kan om så önskas göra en MJK Mathcad simulering men behöver då veta högtalar-modell.
Kan detta bero på att FE-208 har ett Qts på ca 0.20? Om jag minns rätt har jag läst att kvartvågspipor trivs bäst med element med Qts runt 0.40. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2008/12/01 : 22:36:31
|
Jag lyssnar på allt från Rammstein till Enya, jag spelar inte så där vansinningt högt, jag är beredd att lägga ett par tusenlappar på bas/mellanregister, diskanter har jag redan, slutligen vill jag ha en rapp och snabb bas, typ monitorljud |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
maal
Member
803 Posts |
Posted - 2008/12/01 : 22:46:52
|
Jag byggde med FP203. |
DIY och rör. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 08:18:02
|
Med FP203 ser det ännu värre ut, 75Hz. Testade lite på måfå i Hornresp: Om man kapar toppen så att elementet hamnar på 1/3 av hel längd och öppningen 8cm lång med 50cm2 area blir det långt bättre med ca 50Hz. Hel längd blir nu 154cm. Men det ser väldigt vågigt ut högre upp så mycket dämpning behövs nog. |
Edited by - reVintage on 2008/12/02 08:40:06 |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 17:02:21
|
En kvartsvågspipa gör inget magiskt. Om man har en 50 Hz Pipa så ger den ett bastillskott (ökad strålningsresistens och minskat konutslag) mellan kanske 40 och 65 Hz vid 70 Hz och uppåt så är elementet i praktiken i en sluten låda. Om Q är mycket lågt så rasar elemenet i nivå under 100-150 Hz utan att kvartsvågspipan kan göra något åt det. En variant är de små bashornen som Fostex har, de fungerar som horn ner till 70-100 Hz eller så och sedan har de en kvartsvågs resonans som hjälper till med basen.176WR26/72PPB-TV 831795 och 176WR33/102SD-AL två 6.5" perlessbasar på HiFiKit är utmärkta kandidater för kvartsvågspipor. Lag om Qes, mycket längre slaglängd än fostex och dessutom koner som inte släpper igenom reflexer lika lätt som tunna bredbandselement.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 17:19:11
|
Jag gjorde en provmätning för ett par veckor sedan. Använde en veckad pipa som jag har klar för en mätningserie lite längre fram. Jag monterde i ett bredbandselement av okänd fabrikat. Ville kolla om det var något att ha.
Mätresultaten visade på rejäla pipresonanser fast jag mätte vid elementet ca 60-70cm från porten. Micken flyttades ner mot porten för att se resonanserna tydligare. Men vadå? Mycket lite resonanser var vad jag såg. Pipan var försedd med lite dämp längst ner för ett tidigare test. Inga resonanser psserad dämpet. Jag tog bort dämpmaterialet och fortsatte mäta. Då kunde jag se resonanser på frekvenskurvan men inte så utpräglade som de borde vara. Det visade sig att pipans 180 gradiga veck filtrerade port det mesta. Men hur kunde jag då mäta upp resonanser från pipan uppe vid elementet? Jo, elementets membran var mycket tunt och det läckte helt enkelt ut ljud från pipans insida. Jag bytte element och testade igen, nu var resonanserna så gott som bortblåsta. Jag kunde minska resonanserna med dämpmaterial typ ljudledning från det andra elementet.
Alltså det som DrBoar beskriver är högst påtagligt i öppna pipor (marginellt med dämp)!
EDIT: Efter denna mätning flög f-n i mig så jag drog på lite mer kräm, PUUUF, lät det så där gulligt som ett element bara kan låta och efter det gick jag in och somnade lyckligt....
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 17:23:03
|
Missa inte att man kan göra en ML TQWT av en vanlig kvartsvågspipa för att få en bättre basåtergivning. Den modifiering jag nämnde i mitt förra inlägg ligger åt det hållet men måste självklart optimeras. |
|
|
|
Topic |
|