HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Köpes
 Element för dipolbas? Avklarat!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2008/11/28 :  22:05:37  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag är lite sugen på att experimentera med dipolbas till mina esl-63:or, så därför undrar jag om någon har några överblivna baselement liggande. I första hand vill jag bara testa, så det behöver inte vara några fina element. Om det blir bra kommer jag förmodligen skaffa bättre grejor senare, som 8 st Peerless SLS eller vad det nu kan tänkas bli. Kanske någon har ett gäng Pro Audio SW-12 från Hifikit liggande? Eller något annat skoj? Kom med förslag!

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.

Edited by - Uniper on 2008/12/05 17:40:22

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2008/12/04 :  14:17:40  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Hej Uniper,

Jag har 12st 10" Scan-Speak i specialutförande med alukon tillverkade för att köra i just dipol till övers. Dom sitter idag monterade i 2st dipollådor med 6st i varje och är byggda 2003.
Lådorna är kanske inte dom snyggaste man kan tänka sig men är stabila och funkar som avsett.
Elementen är självklart felfria och lådorna kan naturligtvis provlyssnas om du vill.
Ljudmässigt är dom enligt mig fullständigt överlägsna konventionella lådor och skulle funka klockrent mot dina esl:er eller andra "snabba" system som normalt inte funkar att köra mot konventionellt avstämda basar som blir alltför långsamma. Ljudet skulle kunna beskrivas som torrt och extremt transientvilligt med fantastisk tyngd och botten utan alla former av bumlighet och lådljud och med en nyanseringsgrad som man sällan eller aldrig hör i vanliga system. Dom körs lämpligen med aktivt filter och korrigering för det naturliga fallet i nedersta oktaven tillsammans med ett potent steg av bra klass och med hög dämpfaktor. Själv har jag dessvärre inte plats för dom, annars skulle jag aldrig göra mig av med dom. Bara elementen kostar idag en bra bit över 20000:- nya. Priset kommer vi alldeles säkert överens om ifall du är intresserad. Hör gärna av dig om du har frågor eller funderingar. // Erik

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2008/12/04 :  19:07:21  Show Profile Send Uniper a Private Message
Blackhawk har fått ett PM

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000