HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Studioinspelning vs. live
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2008/11/26 :  22:35:21  Show Profile Send coldcut a Private Message
ja, visst kan det vara stor skillnad på dessa två. En låt som är helt fantastisk på cd:n man har hemma, kan vara förvanskad till oigenkännligt skräp på en konsert - om det vill sig riktigt illa. Ibland är det instrumentspelandet som klickar, men oftast är det väl sånginsatsen.

Vad har ni för negativa/positiva minnen från livespelningar när det gäller detta?

Hittade två exempel på liveuppträdanden som får tjäna som skolexempel på hur man vill att det ska låta:

http://www.youtube.com/watch?v=-438aJ2OSoI

http://www.youtube.com/watch?v=oeKSo1RO1p0&feature=related

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/27 :  09:21:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Exempel som visar båda varianter är live- och studioalbum av King Crimson.
Första (officiella) liveplattan Eartbound är en förskräcklig historia. Inte bara är ljudkvaliteten helt under isen, bandet spelar inte snyggt. Jag har ytterligare en live-CD från ungefär samma period och det låter s-k-i-t. Däremot är ett senare album - USA - lyssningsvärt OCH när man lyssnar på gruppen 21st Century Schizoid Band som utgörs av Crimson-medlemmar (minus Fripp) blir man lycklig, det låter precis som studioinspelningarna.

Grateful Dead är en grupp som låter oändligt mer intressant på liveplattorna än på studioskivorna.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/11/27 :  10:02:40  Show Profile Send SW a Private Message
Det finns många exempel på artister som på skiva kan låta bra. Man har ju där möjlighet att rätta till alla fel. Hör man dem live hör man hur dåliga de egentligen är.

S
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/11/27 :  14:18:40  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Lysssna på Vinylutgåvan av Neil Youngs "Massey Hall", från Classic Records,
så bra det kan bli när hela kedjan fungerar.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/27 :  18:36:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det finns många exempel på artister som på skiva kan låta bra. Man har ju där möjlighet att rätta till alla fel. Hör man dem live hör man hur dåliga de egentligen är.
Sen finns det raka motsatsen - artister som växer när de får en publik framför sig. Jag tänker på Bruce Springsteen, på skiva ungefär lika trist som att se skägg växa men rena dynamiten live.
Eric Bibb var riktigt kul live också.

Rent allmänt så tycker jag liveskivor är riktigt kul, för det blir en annan kommunikationsnivå. Ljudkvaliteten kan ju vara si och så ibland och framförandet inte alltid perfekt men det kan vara andra fördelar. En livebootleg med ZZ Top kan vara mycket roligare än ett studioalbum.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2008/11/27 :  20:38:20  Show Profile Send Amund a Private Message
Nånting som jag brukar uppskatta med live skivor är när artisten/gruppen improviserar.
Det är ofta jag hellre väljer live skivan med sämre ljudkvalitet framför studio skivan med bättre ljudkvalitet, just för att "känslan" i musiken kommer fram på ett helt annat sätt!

Ett exempel, Sarah McLachlan, här uppskattar jag Mirrorball skivan framför dom olika studio albumen. Här får man verkligen höra hennes röst blomma ut

Visst önskar jag att man kunde få det bästa av bägge värdar, men det kommer väl aldrig att ske

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/11/27 :  21:09:05  Show Profile Send gcs a Private Message
En liveinspelning behöver inte ha sämre ljudkvalitet jämfört med en studioinspelning. I alla fall inte om den är gjord med mångkanalsteknik. Man kan få en annan nerv med en liveinspelning, publiken kan om den är bra höja kvaliteten i framförandet om det är en rutinerad proffsig artist. Man kan tänka sig att byta ut ett instrumentframförande mot ett nytt som man gör om i studion. Möjligheterna är nästan oändliga, i alla fall om det är utan bild. Ofta är det också så att om man har en bild då reagerar de flesta inte på att ljudet inte är riktigt lika bra som på ett fonogram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/27 :  23:02:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En intressant variant är den teknik Frank Zappa använde i alla år. Han tog ett livespår som han gillade och lade in tillägg och andra instrument i studion.

Exempel: På skivan "One Size Fits All" så är Inca Roads inspelad live i Los Angeles på en TV show medan gitarrsolot i samma låt är live från Helsingfors.

På "Sheik Yerbouti" är nästan allt grundmaterial live, bland annat från Göteborg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/11/27 :  23:54:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Riktigt bra liveljud har jag upplevt några stycken.

Mike Oldfield på Grönan för en förskräcklig massa år sedan, det var väl när Crises skivan kom ut. Bara studiomonitorer (Westlake?) som PA.

Sedan var Rush extremt bra på samma scen några år innan.

Pink Floyd på Globen var ganska OK

Bra ljud på liveskiva så ligger Kari Bremnes väldigt bra till.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/11/28 :  17:55:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Bruce Springsteen, på skiva ungefär lika trist som att se skägg växa


Nej här har du helt fel Bernt, även om smaken är som baken. Tycker du att skivor som "Darkness on the edge of town, "Born in the USA" och "Born to run" är trista??? Du har däremot rätt i att Bossen är sjukt bra live!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2008/11/28 :  18:02:47  Show Profile Send coldcut a Private Message
Ok, ser att ni hamnat i diskussioner om kvalite på inspelningar och dylikt.. Förvisso viktigt, men jag hade väl mera artisternas prestation i tanken med topic. Vad händer utan alla hjälpmedel man har i studion, t.ex?

Duger en medelmåttig inspelning, men med ett stort musikaliskt engagemang och känsla, eller vill man ha ett tekniskt perfekt utförande, men där innehållet bara "nästan" kommer upp i albumversionen?

Och var går gränsen, när "pengarna tillbaka", känns aktuellt?

-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/28 :  19:16:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
En intressant variant är den teknik Frank Zappa använde i alla år. Han tog ett livespår som han gillade och lade in tillägg och andra instrument i studion.
De flesta livealbum är väl korrigerade på det här viset med pålagda spår i studion för att det ska låta "bättre".

Jag kom också att tänka på David Sylvian & Robert Fripp som gjort en studioplatta - The First Day och en liveplatta - Damage med i stort sett samma låtar. Båda plattorna är i sig bra men på liveplattan blommar herrarna Sylvian och (speciellt) Fripp ut särskilt mycket. Den som kan, lyssna på Firebrother! Liveversionen är helt oslagbar.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/28 :  19:41:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Tycker du att skivor som "Darkness on the edge of town, "Born in the USA" och "Born to run" är trista???
Ja.
quote:
De flesta livealbum är väl korrigerade på det här viset med pålagda spår i studion för att det ska låta "bättre".

Det är bara det att i Zappas fall så är det fråga om att man tror att det är studioinspelat tills man läser texten om hur låten är producerad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/28 :  19:47:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
... vilket ju är ärligt. Jag tror jag sett på någon platta av Renaissance (och Pink Floyd) där det står något om tillagda instrument (i studion). Och det är ju "fusk".

En sak är att spela in platta med mixade live- och studiospelningar och uppge att det är "just en sådan platta" och en annan att ge ut en liveplatta som justerats i efterhand.

Tillägger: jag har en liveplatta med HP Lovecraft (sent 60-tal eller mycket tidigt 70-tal) och den låter inte alls illa, tvärtom. Däremot spelas inte mina favoritlåtar, men det är ju en helt annan sak.
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2008/11/28 :  20:57:56  Show Profile Send Gabe a Private Message
Kan inte låta bli att nämna min absoluta favorit- live-platta; Van Morrisons It's to late to stop now. Där fungerar allt!
tycker Gabe
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/11/29 :  00:47:18  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Jag tror jag sett på någon platta av Renaissance (och Pink Floyd) där det står något om tillagda instrument (i studion). Och det är ju "fusk".
Varför är det fusk? Då tycker jag att det är mera fusk när man spelar in en skiva i studion med ett visst band. Sedan kompleterar man eller byter ut någon av medlemmarnas pålägg mot en annan inhyrd snubbe.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/11/29 :  00:54:47  Show Profile Send edison a Private Message
Värst är det väl främst om de inte informerar om evt efterhandspålägg; får man inget veta blir man ju lurad och det kan man aldrig gilla...sen att det kanske är "fusk" att de känt sej "tvungna" att fixa till det är möjligen trist, men går (som regel) leva med ...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/29 :  12:46:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
gcs: "fusk" för att det ska vara en liveskiva men en hel del är faktiskt gjort i studion. Det andra fusket diskuterade vi överhuvudtaget inte; det är en helt annan tråd. Och två fel blir aldrig ett rätt
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/11/30 :  19:54:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bernt: Ok. Du har fel. De skivorna räknas som bland de bästa som någonsin gjorts inom rocken.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/30 :  22:33:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/12/01 :  07:51:44  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Att kunna ta upp ett liveframträdande klockrent direkt till slutmix är något mycket, mycket svårt, det är krävande nog att få livemixen att sitta riktigt bra.

Man tar som qcs skriver i regel ner alla spår på flekanal för att sedan efterbearbeta det i studio, det är det bekvämaste sättet och med största säkerhet det som ger bäst resultat.

Jag har gjort båda delarna och föredrar helt klart det senare alternativet, detta sedan en livemix jag stod för blev helt död, dvs ingen livekänsla alls, jag "studiofierade" upptagningen för hårt och man fick inte höra mkt av evenemangets egna atmosfär och publiken, mkt dumt av mig men man lär så länge man lever, till mitt försvar så var det första gången, men...

I andra fall har jag haft ett par kanaler publik samt lokal (rummets ekon), när man väl är klar med mixen för scenen så blötlägger man lite lagom med det andra och helt plötsligt så växer livekanslan fram, allt i ett varmt ombonat rum med en kopp kaffe och genelec monitorer :)

Man skall även vara restriktiv när det gäller att korrigera misstagen, jag tycker att eventuella skönhetsfel och småbrister har sin plats och förstärker känslan av just "live".

Jag har endast gjort småjobb och därtill som en entusiastisk amatör, men jag har fått en inblick i vad som krävs av de som jobbar med tekniken i livesammanhang och det är omfattande, det är en konst i sig att göra ett bra studio album, betänk sedan att göra detta med undantaget att du bara har en chans på dig och inför 50000 personer, kritiker och bandet själva, med en betydligt större mängd teknik och opålitligt väder desutom.

Hatten av!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/12/01 :  14:11:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Live och PA tekniker är ett jobb och musik/studio tekniker är ett helt annat jobb. Vid en TV-sändning eller bandning med publik brukar man ha en PA tekniker som sitter bland publiken. Antingen så är det så att man splittar ljudet redan ute i studion eller så får PA teknikern sitt ljud tappat från kontrollrummet. PA ljudet behöver inte änns vara det kompletta ljudet utan det kan ibland bara vara de tonsvaga instrumenten och sångare. Om avsikten är att samtidigt göra en skivinspelning, då ser man till att spela in alla mikrofonerna med en någorlunda full nivå på olika kanaler i datorn. Från detta tappar man så att PA teknikern kan göra en lämplig mix avsedd för publiken.

Edited by - gcs on 2008/12/01 14:13:00
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/12/02 :  07:49:26  Show Profile Send Sundström a Private Message
Det finns ju också den metoden (som kanske användes i stereon barndom) att enbart använda två mikrofoner. Sedan får instrument, sång och publik befinna sig på lämpligaste avstånd från micken.

Det är ju lätt att bli lurad (eftermixning kan ha gjorts) men jag har några skivor där det låter som en sådan mycket enkel och autentisk upptagning har gjorts.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000