Author |
Topic |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 08:42:10
|
Jag var efter en olycka tvungen att byta element på mina högtalare. Jag efterdrog efter några dagar, vilket skulle visa sig vara allt för tidigt. Nu några månader senare har jag lyssnat mindre och mindre på musik, det har av okänd anledning inte varit lika kul. Så hade vi en nördträff hos mig, mat, vin o öl och massor av musik...högt kanske lite väl högt vid vissa tillfällen. Hursomhelt satt en kompis (som är mycket känslig för små nyanser i ljudet) och såg lite bekymrad ut, han påpekade en antydan till dist, jag kände igen vad han menade själv hade jag mest avfärdat detta som hjärnspöken men nu var det alltså fler som kände av det.
Efter några veckor utan aktivt lyssnande fick jag tid att sätta mig tillrätta och njuta lite, på med lite Glen Gould spelande Bach, det lät gudomligt..... tills en viss ton spelades då krackelerade tonen och ett tydligt rassel visade sig. Ungeför som en resonans i diskantelementen. Otäckt! Kunde det vara inspelningen? I med en annan pianoskiva...samma fenomen. Hade vi spelat sönder något på träffen eller hade ungarna förstört nåt igen.. puh, jag tappade helt intresset och övervägde att sälja hela rasket. Trots mina hifivänners uppmuntrande ord och en omfattande felsökning var ingen lösning i sikte. Man kunde lindra effekten med olika placeringar men fenomenet kvarstod. Distortionen var betydligt mer framträdande vid högre volym vidare var den som mest tydligt vid piano och endast vid några fåtal toner. Rätt var det var kom jag att tänka på om elementen ev kunde sitta lite löst så jag tog fram mejsla o bits. Till min förvåning satt alla skruvar riktigt löst jag drog åt lite och fenomenet minskade, ha ha! Jag drog alla skruvar till botten läget och vi satte oss tillrätta... det var en så fantastisk förbättring inte bara fenomenet var borta det lät precis som jag minns att det gjorde innan jag ledsnade, så en uppmaning till alla kolla skruvarna(försiktigt) då o då. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2008/11/26 08:46:14 |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 09:04:38
|
Underbart när så till synes komplexa problem har så enkla lösningar och man kan bara känna hur ångesten och oron försvinner i ett nafs |
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 14:32:44
|
Råkat ut för samma sak, men då var det dom inre skruvarna på diskanten som satt löst, alltså dom dom håller håller ihop magnet och front om ni fattar vad jag menar. |
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 16:58:14
|
När mina kompisar kommer hem till mig och tittar på min anläggning så säger dom att jag har en skruv lös. Men jag har kollat, alla skruvar är åtdragna. Vad menar dom egentligen? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 17:20:10
|
Vissa högtalare ska man inte efterdra. Audiophysics som jag har rekommenderar det inte. Äldre Snell med spånplattebafflar är livsfarliga att efterdra för hårt. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 22:29:09
|
quote: Äldre Snell med spånplattebafflar är livsfarliga att efterdra för hårt.
Dragit gängpaj eller? |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 23:57:06
|
Nej, men rättat till ett begagnat par |
|
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2008/11/28 : 15:39:34
|
En undervurdet nødvendighet dette, har hatt samme opplevelse som deg Adagio med mine forrige høyttalere, en liten "service" fra tid til annen kan nok være på sin plass, fint med en slik påminnelse, igjen...
mvh |
"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"... |
Edited by - om.s on 2008/11/28 15:40:25 |
|
|
|
Topic |
|