HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Rammstein - Mutter....och sen då?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/18 :  12:57:07  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
För att vidga vyerna så inköptes denna skiva...och det var ju bra. Så vilken borde då bli nästa Rammstein skiva?

Sedan gick Andrén runt och spelade In Flames....musiken var ju OK, men det där hesa skrikandet...nja...( Nu kanske det var specifikt den låten men....)

Sugen på lite mer hårt och elakt, vad mer kan det tipsas om, behöver inte vara på tyska och inget extremt. Ljudet får gärna vara bra också.

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/11/18 :  13:03:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
In Flames

Bra inkörsport till detta fantastiska band är skiva Clayman. Bra och effektfull blandning mellan growl och rensång

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/11/18 :  13:12:29  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tyckte att denna tråd gav en hel del matnyttiga tips

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/18 :  13:23:18  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Petter: Där ser man...det är "hest skrikande" = growl som jag inte gillar Låten Andrén gick runt med...var det för mycket i....( vet ej om det var denna skiva )

Tack guy, såg den tråden nångång men sedan lyckades jag ej finna den igen...hade tänkt evt. fylla på iden. Men jag tror bara att det är Mutter som rekommenderas i den.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/11/18 :  14:50:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
De andra Rammstein-skivorna är bra dem med, den bästa är "Sehnsucht" enligt mig. Du kan ju gå vidare med annan bra hårdrock sedan, typ Judas Priest, Metallica, Iron Maiden etc.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/11/18 :  15:07:40  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Masterplan och Avantasia.
Kanske inte överdrivet elaka band men förbannat melodiska.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/11/18 :  15:14:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag tyckte att "Reise Reise" och "Rosenrot" fungerade bra - de var logiska men inte så nyskapande fortsättningar på "Mutter"-stuket utan att vara tråkiga. Tycker det blir en frän kontrast när sångaren låter som en djärvare variant av Sven-Bertil Taube till taktfast tyskt semiindustriellt riffkomp.

Jag brukar i samma andetag som Rammstein rekommendera Filters "title of record" för den som gillar hårdare musik med schysst tyngd utan att bli metal med growl. På http://www.officialfilter.com/ finns ett flertal videor med bandet att smyglyssna på. Jag har "welcome to the fold" som personlig favorit.

Likaså gruppen Paradise Lost, varför inte skivan "Paradise Lost" från 2005 som lirar precis på "rätt" sida om hårdhet för att bli spännande men inte menlös.

Tror iofs att det var just dessa tips jag lämnade i ovan nämnda tråd.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/11/18 :  16:18:27  Show Profile Send OcA a Private Message
Varför inte ge Rob Halfords Ressurection och Crucible en chans? Hårt och tungt, ömsom 80-talscharmigt, men nerstämt till C...


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/11/18 :  22:23:09  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
I Uppsala spelade Imperial Sabaton på sina horn.
Då headbangade även jag
(Det var då Micke Y tittade in, tror jag)
Schysst tung musik, med en sång som var riktigt bra. De sjöng i stämmor, men inte melodiöst utan närmare growl.
Hmmm... Svårt att beskriva. Bra var det iaf.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/11/18 :  22:41:53  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Kul att du gillade det! Sabaton kommer från mina hemtrakter "Primo Victoria" lär ha spelats på fullt flås
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/19 :  10:11:48  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tack för alla tips räcker till en eller flera beställningar hos tomten

Har inte Rammstein gjort nån julskiva?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/11/19 :  10:25:17  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/11/19 :  12:24:31  Show Profile Send Micke65 a Private Message
quote:
Har inte Rammstein gjort nån julskiva?

jovisst, Die toten Tannenbaum
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/11/19 :  15:35:43  Show Profile Send OcA a Private Message
Minns en spelning i Hultsfred (tror jag?) med Sabaton då sångaren yttrade den odödliga frasen:

"Nu vänder vi blicken västerut - mot Stalingrad!!!"

Jag garvade som ett as...

Annars ett väldigt kul band att lyssna på. Väldigt eget sound och med en otroligt svängig och tung produktion!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/11/19 :  16:09:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Gates of Metal 2005

Deras första "stora" spelning. Hur bra som helst var den! Och en del portion humor...Speciellt Vacker utan spackel och Långa bollar på Bengt
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/11/19 :  17:39:28  Show Profile Send tian a Private Message
DEVILDRIVER - HOLD BACK THE DAY

http://www.youtube.com/watch?v=2K4WXOp0DXM

Edited by - tian on 2008/11/19 17:40:13
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/11/19 :  21:52:01  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Är det samma stuk eller Industrimetal i allmänhet du är ute efter?

Börja med Static-X platta - "The Wisconsin Death trip"
fortsätt med Godflesh - "Spite"

Där har du både kvalitét, sångare som kan growla OCH hålla ton, med bra musik.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Malagant
Starting Member

5 Posts

Posted - 2008/11/22 :  18:16:44  Show Profile Send Malagant a Private Message
Tror det finns en live skiva med Rammstein. Live Aus Berlin tror jag den heter. Var ganska länge sedan jag hörde den så kan inte gå i god för en bra kvalite av inspelningen. Men vad jag kommer ihåg så svängde det till lite : )
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/11/22 :  19:05:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
DvD:n Aus Berlin är ganska fräck

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000