Author |
Topic |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 08:36:32
|
Får hem en Nuforce Icon i dagarna och vill gärna ha något skojigt att koppla till dem.
Finns ju färdigt från Nuforce, men det är både roligare och billigare att bygga själv!
Funderingen är att bygga något runt nån av Tang ands bredbandare, typ 3" samt en liten aktiv baslåda, antingen DIY eller "färdig".
Har någon förslag på vad man ska köra för låda till dessa element? De jag har sett finns på Parts Express och kostar i princip inget alls.
Fördelen är att man slipper delningsfilter och kan man gå via subben så går det att skära av lägsta basen från 3" och på så vis få ett renare ljud.
3" ska spela från runt 100hz och uppåt och subben 100hz och neråt.
Hifi-faktorn behöver inte vara så hög, det ska vara en rätt flörtig och rolig anläggning är min ambition.
Här är ett av TB 3" jag hittat som faller i ockulär smak:
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-809
Eftersom de är så billiga kan man nästan köra med dubbla 3" i varje låda för att få lite mer ös kanske?
Har någon vettiga förslag till passande låda till dessa? De ska kunna placeras på skribordet, så golvare går bort. De behöver ej heller producera någon lågbas, varvid vi inte behöver titta på golvlådor heller...
Baslådan är ju också intressant. Billiga basar finns ju på PE och en 6,5" eller 8" bör räcka mer än väl. Slutsteg kan man ju köra nån av Zacharys eller liknande substeg.
Förslag på element:
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=295-310
Förslag på passande element (förutom ovan) och låda för att få en lite rolig och flörtig bas tas tacksamt emot. Inte några jättelådor och de behöver heller ej spela ner till 20hz. Kommer jag ner till 40hz är jag mer än nöjd.
Kom med förslag! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 09:00:28
|
Circlomannen -> De datorhögtalare jag har idag (Creative av nån sort) går nog inte ens ner till 70hz... Bara en väldigt flörtig mellanbas i dem...
Har du några förslag på ritning till dessa lådor? Är helt rudis på att räkna på högtalare.
Hur höga tror du de blir med en 70hz avstämning? Går de ens att ha på skrivbordet (går gör det ju alltid iofs...)?
|
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 09:03:11
|
Jag skulle råda dig att kolla Faktiskt (forumets) El Bosso del Muppo-projekt, där man låtit Tympani modifierat ett 3"-bredbandselement. STORT gruppköp på G. Själv ska jag labba med ett par 2" HiVi-element (mest för skojs skull). |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 11:23:34
|
Ok, försökte surfa runt på Faktiskt, men blev mest förvirrad...
Är det någon som har en färdig ritning på ett par schyssta lådor till dessa element så är jag ytterst tacksam.
Man kanske kan klä dem i konstläder för lite kitschig style? |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 18:57:27
|
Du kan köpa mina Tangbandare för en billig (host host) penning om du gillar läder
Du har PM. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 19:54:10
|
Läckra burkar soundbrigade! Dojjorna var rätt coola med...
Ska surfa runt lite och se vad som skrivs...
Annars gör jag det enkelt för mig och köper ett par Tangent Evo4... |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 21:11:01
|
quote: Annars gör jag det enkelt för mig och köper ett par Tangent Evo4...
Fegis! |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/11/17 : 21:49:55
|
Haha! Kanske det, men de matchar sjukt bra med min Nuforce Icon, speciellt om de är i pianosvart...
Iconen spelar förresten sjukt bra med mina rätt ruttna hörlurar! Blev en rejäl skillnad mot att använda datorns ljudkort... Känns som det tillkommit ca 20-30hz neråt i basen och upplösningen i diskanten har blivit ett par resor bättre. Bra jobbat med tanke på den rätt enkla DAC'en som sitter i... |
|
|
|
Topic |
|