HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörfråga.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2008/11/12 :  21:28:45  Show Profile Send jari a Private Message
Jag har en rörförstärkare med 845.or som drivrör.
Hur länge skall de hålla?

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2008/11/13 :  09:44:57  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
det vet jag inte, men jag tror att du har blandat ihop begreppen drivrör och slutrör.

/Vän av ordning

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/11/13 :  10:44:38  Show Profile Send acebowler a Private Message
Oj, 845 som drivrör.

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2008/11/13 :  13:03:32  Show Profile Send jari a Private Message
Slutrör skall de ju vara.
Frågan kvarstår,är det någon som har en aning?

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/13 :  17:49:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
845or är rena sk*ten. Skicka ner dem till mig så ska jag se till att de återvinns på ett miljömässigt sätt ...

Jag sökte här och där men hittar ingenting. Men som jämförelse kan jag nämna att det ryska GM-70 förväntas "leva" mer än 1000 timmar.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2008/11/13 :  18:38:39  Show Profile Send jari a Private Message
Oj,då är dom nog snart slut.Jag får väl trycka dit ngt billigare och mer långlivat istället
Skall ngt skickas så blir det "upp".

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/11/13 :  20:59:06  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Att 845 rören är rena skiten är en sanning med modifikation. De amerikatillverkade håller en utmärkt kvalitet och bör i en korrekt konstrurerad förstärkare hålla i minst 3000 timmar. Problemet är att de är nästan omöjliga att uppbringa idag. Därför får man numera hålla tillgodo med kinesiska 845:or och de är rena skiten, på den punkten är jag fullständigt överens med Soundbrigade. Där får man vara nöjd om de klarar 500 timmar! Beträffande GM 70 har jag också noterat att de skulle ha en livslängd av 1000 timmar, men det verkar vara under förutsättning att de drivs på gränsen till sin förmåga, med lite moderatare drivning ökar livslängden avsevärt kanske upp till 5000 timmar.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2008/11/13 21:01:04
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2008/11/13 :  21:29:02  Show Profile Send jari a Private Message
Tackar för lite info iallafall.Annat än "Kineser" är som du skriver svårt att finna,men jag ger inte upp.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2008/11/13 :  22:07:46  Show Profile Send Manga X a Private Message
Personligen gillar jag 845:orna skarpt!!!
ASL Leyla t.ex. En riktig härlig stärkare som gör "allt" rätt!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/11/14 :  07:36:30  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jo så länge allting fungerar är det gott och väl. Men när det börgar spöka, då infinner sig problemen.

Jag ska inte här måla fan på väggen, men min erfarenhet av kinesiska
845 och kinarör i allmänhet är att de inte håller någon högre kvalitet. Jag minns speciellt min första (och enda) klass AB2 förstärkare. Vid den tidpunkten lanserades kinesiska 6550 rör på marknaden till ett mycket förmånligt pris. Jag bestyckade därför mina maskiner med dessa rör. Till en början fungerade allt som det skulle, men efter en tid började rören haverera, i början trodde jag att det rörde sig om enstaka exemplar men blev senare varse att så ej var fallet. Jag förlorade enormt med pengar (och anseende) på grund av dessa skräprör trots att felet inte var mitt. Jag har även testat nyare kinaproducerade 6550 (och KT 88) och de verkar fortfarande på mig hålla samma låga kvalitet.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000