Author |
Topic |
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/11/28 : 11:21:32
|
Roligt, vilket gäng ni börjar bli. Kommer skriva Hifi-historia! |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/11/29 : 20:10:05
|
Tack för påhejningarna, det här kommer bli kul. Det kan ni skriva upp
quote: Jag skulle tro att du får bort lite av överdosen kring 65hz om du tar bort lite madness, kanske den är för tät??(tar bort för mycket volym).
Möjligt, ska mäta impedansen sen också. Det blir mer tillförlitligt.
quote: Närfältsmätningen får väl inte med rumsstödet och på lyssningsplatsen kommer det väl antagligen se annorlunda ut?
Varför dippar det mellan 800 - 1kHz? O även högre upp? Har det också med mätmetoden att göra?
Närfältsmätningen tar bort övergången av strålningsrymd från 4pi till 2pi samt att för högre frekvenser så blir det destruktiv interferrens som får tonkurvan att dala över 100 Hz. Dippen mellan 800 och 1000 Hz syns lite på SEAS datablad. Kanske blir den mer tydlig i närfält?
Visst har du rätt i att kurvan ser fin ut. Det var det jag ville verifiera. Kul att du finner det spännande, det gör det roligare att fortsätta. Tyvärr inkräktar arbetslivet på fritiden väldigt mycket fram till jul. Det är varsel på företaget och jag sitter i förhandlingskommitén för facket.
|
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/12/05 : 21:09:22
|
Det har gått långsamt på slutet, mycket arbete och en fästmö som redovisar sitt exjobb om en vecka gör att min tid går åt till annat än basar för tillfället. Rummet har varit kaos. Lådor överallt... Snabbar inte upp arbetet direkt att behöva leka hela havet stormar... Dessutom har jag ju blivit med i No Frills Audio. Vi hade demo i Stockholm förra helgen som ni sett. Det var inspirerande och kul som attan. Nu måste jag ju börja tänka mig för innan jag skriver när jag gått och blivit kommersiell Hur som helst. Idag faktiskt fick jag igång basarna. Jag har inget filter eller LT än utan har bara mätt med full range-signal. Den ojämna mätningen är gjord i sleepspot och den mer jämna är i höger bakhörn.
Nuläge:
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/12/06 : 12:36:01
|
quote: Nu måste jag ju börja tänka mig för innan jag skriver när jag gått och blivit kommersiel
... ... fast egentligen önskar jag lycka till |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/12/07 : 20:37:22
|
Tack FForsman
Efter tre kvällars mätande och flyttande av baslådor har jag funnit att bästa placering är två basar i vardera nedre hörn i rummet. Hur jag än flyttade runt, längs kortvägg, långvägg och uppåt taket vägrade de högre resonanserna försvinna och minskade de så blev det större resonanser vid låga frekvenser istället. Det som skulle kunna vara intressant är att få upp två basar i de bakre hörnen i taket men det är ju samtidigt lite riskabelt att hänga tunga grejer som rör sig i taket....Därför kommer jag satsa på att få upp HH-absorbenterna i taket istället som får dämpa den golv-takresonans som återstår vid 70 Hz. Resonansen vid 96 Hz måste jag också jobba lite med även om den ligger utanför bandpasset.
För att visa hur stor skillnad en liten flytt ser ni här i streckad linje 2 basar i vardera nedre bakre hörn samt två basar per långsida på varandra 60 cm från framvägg.
Här är samma heldragna kurva men renstrippad från ovanstående mätning. Nu är det två basar stående på varandra i alla fyra nedre hörn.
Nu syns det fruktansvärt tydligt att rummets "cabin gain" lyfter tonkurvan med 12 dB/oktav samtidigt som den slutna lådan faller 12 dB/oktav. Rak tonkurva som följd. Kul när teori ock praktik stämmer |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/12/08 : 07:35:29
|
Varför visar xtz room analyzer full output ner till 0Hz? Det är knappast möjligt. Vad säger du Petter? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/12/08 : 08:14:11
|
- Inte säker men om jag tolkar skalstegen och räknar från höger till vänster minskar skalstegen med en halv oktav per tre steg. Från 31.5 Hz och två skalsteg ner borde bli ca 20 Hz. Med andra ord börjar skalan inte på noll Hz utan ca 20, tror jag.
/mvhff |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/12/08 : 08:20:43
|
Intressant! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2011/12/08 : 08:50:09
|
Ser ju väldigt bra ut upp till ca 65Hz. Och när det ser så rakt ut neråt så skalan inte räcker till så är min gissning att det spelar djupt
Ser väldigt intressant ut Petter! |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/12/08 : 09:04:32
|
Fortfarande utan delningsfilter va?
|
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/12/08 : 11:18:57
|
Ja just de, skalan är logaritmisk. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/12/08 : 22:22:15
|
Sladdbarn, skalan går ner till 16 Hz med XTZ:an. Eftersom baslådorna redan börjar falla av omkring 40-50 Hz så vet man att rumsförstärkningen är i högsta grad signifikant bidragande vid 16 Hz. Därför kommer även tonkurvan att fortsätta att vara rak ner till 0 Hz om rummet är helt tätt och elektroniken kan ge ut likström. Rimligt är att tonkurvan är rak ner till ca 5 Hz och faller sakta där under på grund av elektronikens bandbredd.
Fortfarande utan delning. Ska snacka till mig ett lånefilter tills vidare i helgen hade jag tänkt mig
Visst är det intressant, så här djupt har jag aldrig spelat förut Ska fixa någon EQ eller LT för att lyfta lågbasen lite sen, det låter psykoakustiskt bättre enligt mig. Då kan det bli riktigt bra |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/12/09 : 07:35:23
|
Akta dig bara så att du inte hittar "the brown note" |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Forsman
Member
212 Posts |
Posted - 2011/12/09 : 17:24:23
|
Har ett Behringer CX2300 som kan lånas ut om det skulle vara intressant |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/12/09 : 19:10:48
|
Tack för erbjudandet! Det är precis ett sådant som kommer hit imorgon |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/12/18 : 15:39:44
|
Vilken delning siktar du på, 80 Hz? Fascinerande att det mäter så rakt hela vägen ner under 20 Hz.Ddet ska bli spännande att höra dina lyssningsintryck. På lite olika ställen här på forumet diskuteras nyttan av den allra djupaste basen i musiksammanhang och att det till och med i vissa fall till och med kan vara störande om personalen i studion själva inte uppmärksammat lågfrekvent bummel som kommit med på inspelningen. Jag har själv ingen åsikt/erfarenhet men är nyfiken på hur det blir i ditt lyssningsrum.
/mvhff |
|
|
Klas
Member
188 Posts |
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/12/19 : 19:58:52
|
Jo, jag hoppas kunna dela vid 80 Hz. Nu delar jag vid 45 Hz för att inte 75 Ha-aren ska föra sig allt för påmind...Djupbasen är riktigt följsam! Ska prova (när jag "orkar", de är ju små, men väger fortfarande 25 kg och jag är ju rätt klent byggd) lyfta upp de övre basarna så de kommer närmare taket. Då försvinner förhoppningsvis även 75 Hz-resonansen också.
Jag har hittills inte märkt några konstiga fenomen med låga frekvenser. Tippar på att de som upplevt problem tidigare antingen har resonanser lågt i frekvens eller vinylrumble som spökar. Basen får en sådan auktoritet när bråddjupet finns
Klas, fördelen med att ha många basar är att jag inte behöver spela starkt för att kunna njuta. Bra för grannarna alltså Jag får passa på att brassa på när de är i sommarstugan. En lustig grej med mina grannar är att hon jobbar natt inom vården, så det passar bättre att jag lirar högt på kväll och natt än på dagen |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/12/20 : 20:47:05
|
Då var det också testmätt med en bas i vardera hörn, även i taket alltså:
De värsta peakarna och dipparna har jämnat till sig och blivit en höjning i området kring 90 Hz istället. Mycket lättare att hantera akustiskt när q-värdena på resonanserna går ner |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/12/20 : 23:53:11
|
Jättedippen försvann där. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2011/12/21 : 06:14:49
|
Japp, skönt att det var värt kånkandet. Nu måste jag bara se till att basarna kan stå där uppe stabilt nog för permanentbruk... |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/12/21 : 13:36:02
|
det fixar du i ett nafs, du är ju en hejjare på att sätta fast saker i betong har jag hört.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/03/31 : 07:33:12
|
Hej Petter
Är lite nyfiken på hur det gått och hur du fått till det din brutal-lösning.
/mvhff |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2012/04/01 : 15:36:35
|
Jo, vars. Tackar som frågar Senaste månaderna har jag vänt på rummet, så nu spelar jag på bredden istället. Det lät rätt bra i basen men konstigt samtidigt när trycket kom runt om...Jag lackade ur och vände på alltihopa. Det blev Mycket bättre på bredden Visserligen låg basen vid 50 Hz +20 dB vid 20 Hz men grundsoundet var mycket bättre och jämnare. Nu har jag börjat med att ställa in alla HH-absorbenter också och de fungerar rätt bra faktiskt. Dock är de för små. Puckeln har dock minskat med 10 dB och det låter bra mycket mindre resonant i botten men det finns mer att hämta. Senaste två månaderna har jag jobbat kvällstid och helger med Caveman 8 och Caveman 12 som kommer visas på Sweet Spotmässan i Jönköping nu om tre veckor. Claes och Bernt var här nu i helgen och vi gjorde de sista finjusteringarna innan ritningen går till snickeriet. |
|
|
Topic |
|