HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Problem med slutsteg!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BiggBoss
Starting Member

17 Posts

Posted - 2008/11/06 :  14:41:51  Show Profile Send BiggBoss a Private Message
Hej

Här kommer en vädjan om hjälp ar er elektronikkunniga! Jag har egentligen två separata problem som rör två separata slutsteg. Börjar med det första.

Jag har ett Cayin 1205 5-kanaligt slutsteg. Problemet är att det brusar ganska mycket. Det gör det på alla 5 kanaler, spelar ingen roll om man bryggkopplar kanaler eller om man har lågnivåsignal in eller ej. Bruset uppstår när man höjer volymen på slutstegen. Det är i princip tyst med volymen på noll. Var ska jag börja felsöka?

Problem 2:
Jag har oxå ett Zappulse stereoslutsteg. Det är uppbyggt som "dual-mono". Ena kanalen fungerar utan problem, men den andra krånglar. När jag slår på strömmen ställer sig konen på min XLS-sub i ändläge. Det verkar som om slutsteget skickar ut likström eller ngt sådant.
Vad göra?

Jag har tillgång till lödutrustning och en enkel multimeter, så avancerade lösningar med oscilloscop och annat blir svåra att genomföra! ;-)

Tack på förhand för eventuella tips och förslag på lösningar. Den/de som kommer med tips som löser problemen bjuds på tårta! Det garanterar jag!

MVH
Johan

Edited by - BiggBoss on 2008/11/06 14:42:18

BiggBoss
Starting Member

17 Posts

Posted - 2008/11/10 :  15:58:36  Show Profile Send BiggBoss a Private Message
Ingen som har några tips på hur jag ska börja felsöka?
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2008/11/12 :  18:35:10  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
Har du ritning till zappen? annars har jag sånna.. har bråkat en heldel me dedäringa då det inte verkar finnas så många repställen som vill ta i dem.
vilken version är det? hur många utgångskort?

kan inte va så mkt mer än tre fel. halva nätelen död, utgångs eller drivtrissa som brunnit, nätdelen ska ha +-matning om ej så e nått fel där tex brunnen diodbrygga. bränd trissa hittar du enklast me multimetern ställd på diodtest kortis i trissa=pip=död.. använda den hela kanalen som ref när du mäter.

Cayin.. har den VANSINNIGT hög res på volympotten kan det möjligt härstamma där annars kan de ha nån bökig koppling med potten i feedbackloopen o ja då blir det svårt att lösa. om där inte sitter ett fasligt uselt ingångssteg innan potten? såvart att säga så mkt mer om utan ritning/ha apparaten framförsig.

Lyckatill
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/11/13 :  23:15:43  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Ang 5-kanaligt slutsteg så verkar det otroligt att man skulle ha samma fel på alla kanaler.
Rimliga antagande är att något av detta gäller:
1. Bruset är ett grundproblem som gäller konstruktionen och som bara märks mycket på högtalare med hög känslighet. Det är inte helt ovanligt att så är fallet.
2. Brusproblemet ligger i jordkanalen och påverkar därför alla kanalerna lika. Kolla om det sitter komponenter i jordkanalen som möjligen kan vara skadade. Om det inte finns det så kan det vara jordslingor. Läs i så fall den här tråden.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000