HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Röda Tråden - Tisdag 4/11
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/11/04 :  22:39:02  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Afternoon tea + tea bush (tebuske alltså) + att det finns red, green och black!

Ibland känner man sig riktigt intelligent - hoppas nu bara ztenlund är intelligent på samma - rätta - sätt.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/11/04 22:41:30
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2008/11/04 :  22:42:28  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
JG: Fint nystat.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/11/04 :  22:43:12  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Kan vara warm too...

Det är bäst att vara självsäker innan domen faller...

/Jörgen G

PS
Egentlgen en kunskap för värdelöst vetande - men eftersom budskapet faller om jag skriver där måste jag skriva här:

Magils och jag har för närvarande precis lika många posts på HiFiForum... /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/11/04 22:46:31
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/11/04 :  22:50:23  Show Profile Send Jamo a Private Message
Dartspel

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2008/11/04 :  22:55:22  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Vad sägs om peppar?
Finns i dessa kulörer och växer också på buske.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/11/04 :  23:00:43  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
hoppas nu bara ztenlund är intelligent på samma - rätta - sätt.

Jodå!

Det är inte så mycket att tillägga förutom:

Grattis Jörgen!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2008/11/04 :  23:02:52  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Grattis Jörgen

Nu är setet igång ...
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4455 Posts

Posted - 2008/11/04 :  23:04:56  Show Profile Send jari a Private Message
Den var jag inte i närheten av.
Grattis Jörgen

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/11/04 :  23:05:32  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Om man ska vara rent strikt så är inte rött te (Rooibos) riktigt te. Det kommer inte från tebusken men brukar i alla fall kallas för te. Något koffein innehåller det inte heller.

För övrigt, i avdelningen värdelöst vetande köpte jag 1,5 kg te idag (rykande färsk tråd således ). Årskonsumtionen i Sverige är i medeltal 0,4 kg tydligen. Tepåsar är för övrigt inte te!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2008/11/04 :  23:06:46  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
GRATTIS MANNEN!!!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/11/04 :  23:22:07  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tackar! Kul att känslan var rätt!


/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/05 :  09:42:31  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Grattis Jörgen, det var snyggt nystat. Själv lägger jag prio denna vecka i byggverkstan, så ni slipper konkurrens, förutom nån ogenomtänkt post då och då.

Och nu borde jag ha en post mer än dig...


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/11/05 :  16:35:05  Show Profile Send byZan a Private Message
GRATTIS Jörgen_G Bra nystat igen, har du någon slags speciell röda tråden tänk som du vill dela med dig så kan du väl PM:a mig Är inte i närheten av lösningarna
quote:
Själv lägger jag prio denna vecka i byggverkstan, så ni slipper konkurrens, förutom nån ogenomtänkt post då och då.

Samma här fast inte i byggverkstan utan på min nyinköpta iPhone


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/11/05 :  21:12:53  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Nja, det är nog inga hemligheter i det ByZan.

Ibland ser man en nystning och tror man att man funnit den Röda Tråden. För det mesta sitter man som ett fån. I det fallet kan man antingen inse att man aldrig skulle finna den Röda Tråden oberoende av hur många ledtrådar som skulle ges. Man känner helt enkelt inte till att det som är Röda Tråden finns - till exempel obskyra kampsporter eller egendomliga artister. När man inser att man borde sett den Röda Tråden blir det olika grader av Argh...

När man funnit en bra nystning beror det i regel på någon av fyra huvudomständigheter:

1) Man "ser" den Röda Tråden likt en uppenbarelse - den bara finns där utan att man vet riktigt hur.

2) Man hittar ett som man inbillar sig logiskt samband mellan ledtrådarna eller delar av dem som man kör på

3) Man sitter helt apatisk och begriper inte någonting och hittar ett par ord på måfå att googla eller wikipeda på i ledtrådarna. Och vips - bland sökresultaten och artiklarna kan en Röd Tråd dras hur nystandet.

4) Man känner på sig att några ord är viktigare än andra i ledtrådarna och satsar på dem i sökandet varvid resultatet finnes. Te i denna Röda Tråden var en sådan - googlade på färgerna i sista ledtråden och vips fanns te bland de första sökresultaten. Då var det lätt att hitta eftermiddagsteet och tebusken e de första ledtrådarna.

Observera att sambandet mellan en "bra" nystning och att finna den Röda Tråden är väldigt svagt...

Det finns ett par andra varianter också.
- Långskottet - Man slänger ur sig ett svar som kanske skulle kunna ha något samband med en eller möjligen kanske eventuellt två av ledtrådarna och som man tycker enbart mycket löst eventuellt kanske med extremt mycket tur skulle kunna vara i närheten av den Röda Tråden - och det visar sig vara rätt.
- Följa John är en annan populär variant - någon avger ett svar, till exempel "prinsar", varefter någon annan hänger på med "kungar" eftersom de ju ofta har haft samma namn och därför kan paasa lika bra in på ledtrådarna. En mycket roande situation för alla utom de två nystarna är när den ene gissar på "kyrkor", den andre "Paris" och svaret är "pariskyrkor"... När de båda nystare som givit de allt för korta svaren inser det korrekta svaret och ingen annan kommer på att kombinera dem blir det roligt för dem med... (förutom det obligatoriska arghet för att man missade pinnen förstås.

Sen är erfarenhet ganska viktigt också. Lära sig hur de Röda Trådarna kan vara intrasslade. Att själv trassla tror jag hjälper. (Kan nu medge att jag i lönndom konstruerade egna Röda Trådar innan jag fick ynnesten att själva börja trassla till det för andra. Många av dem änvände jag faktiskt skarpt så småningom, även om det lagret är slut sedan länge)

Tror att de flesta nystare känner igen sig...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2008/11/05 :  21:30:37  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Allra bäst är ju att kunna allt om allting ...

Jag är inte riktigt där än, men jag jobbar på det.

Fattar inte att folk säger "värdelöst vetande", det är ju på sin höjd onödigt vetande
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2008/11/05 :  21:31:45  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Det verkar som att Zalve låter tråden frysa inne ikväll...
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/11/05 :  21:34:28  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
quote:
Allra bäst är ju att kunna allt om allting

Nja - det räcker med att veta exakt hur trasslaren tänkt...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/11/05 :  21:42:51  Show Profile Send byZan a Private Message
Jörge_G: Oj, vilken fin sammanfattning av hur du tänker och om hur vi andra bör tänka. iaf om vi ska ha en chans att försöka få en pinne lite då och då. TACK! Ska försöka mig på att följa dina råd.

Tycker som M-m, kan det verkligen finnas sådant som är värdelöst vetande? Tror att det finns sådant som är mer eller mindre intressant bara.


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/05 :  22:30:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Det verkar som att Zalve låter tråden frysa inne ikväll...


Nejdå..

I tidernas begynnelse, så började Röda tråden klart senare,,
Oftast var det efter midnatt

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000