HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Någon som är bra på Art Farmer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2008/11/03 :  15:49:44  Show Profile Send Gabe a Private Message
hej! Lyssnade på "Novellen" på P1 i bilen igår och uppläsningen avslutades perfekt med Art Farmers "alone toghether" ett underbart coolt stycke med suveränt arrangemang!
Nu vill jag köpa en bra och maximalt välljudande CD där alone together finns med och ställs då inför ett jobbigt problem: Vilken av alla utgåvor ska jag välja? Någon som är bra på Art Farmer och som har ett gott råd?
hälsar
Gabe

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/11/03 :  21:55:05  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Ledsen att inte kunna svara på din fråga, men här är ett tips på en riktigt bra Art Farmer-platta, med Bill Evans och Benny Golson. De hade alla vunnit priset New Star i 1958 års Downbeat, och man bestämde att göra en platta med dem alla ... Tyvärr finns inte Alone Together med på den ...



Johan

Edited by - Jolojl on 2008/11/03 21:55:35
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/11/03 :  22:12:30  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kan inte finna Alone Together på någon skiva och speciellt inte med Art Farmer. Heter den verklig så? En skiva som jag gillar skarpt med Art Farmer - To Sweden With Love inspelad i Stockholm 1964.
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2008/11/04 :  08:46:01  Show Profile Send Gabe a Private Message
Hej! Alone together finns med som avslutningsspår på The Aztec Suite från 1959, vilket är den enda CD jag hittat efter en snabbkoll. Men eftersom det finns så många samlingsplatttor med Art Farmer så hoppas jag att någon på forumet kan ge ett bra tips! Tack för tipset, ska absolut kolla upp "modern Art".
hälsar
Gabe

Edited by - Gabe on 2008/11/04 08:47:10
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/11/04 :  11:17:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Okej Det finns två olika inspelningar, en på Prestige från 1954 "Early Art" och den från 1959 The Aztec Suite. Utan att ha hört dom så skulle jag välja den från 1954 eftersom det är flera fina musiker som medverkar. Wynton Kelly på piano spelar på din låt. På Autumn Nocturne som är en annan fin låt spelar förutom Art Farmer Sonny Rollins,Horace Silver,Percy Heath och Kenny Clarke. Skivan från 1959 är säkert en stereo inspelning som fanns med i FW bennet´s skivkatalog med stereoskivor utgivna 1960. FW.Bennet hade på den tiden agenturen på Decca i Sverige. Jag kommer ihåg att Modern Art kom till Sverige i en engelsk pressning gjord av Decca.
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2008/11/04 :  11:50:50  Show Profile Send Gabe a Private Message
Tack gcs!
Early art ska spåras på något sätt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000